Gå til innhold
Arkivverket

Henry Sommerschales ( Schild / Schold ) og hustru Anne Rorig / Raier

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Per Nermo Skriver : Hvis Erik Olsen virkelig var p.kap. i Verdal i 1662 så er han mao. antakelig født rundt 1637 eller noe tidligere, altså ble han minst 96 år (!).

Per : uten at jeg kan verifisere det så har jeg i mine notater at : Erik Olsen Wærdal er født i 1663 og død 4 januar 1733 .

Jeg har desverre ikke mye å bidra med her , men følger med presten med stor spenning .

Niels : Hvis man leker litt med navnet Rorig så skal det ikke mye til før det blir tysk . Og hvis hun var Engelsk født så skjønner jeg ikke hvorfor 3 av døtrene fikk tyske fornavn . Så jeg tror ikke din hypotese om Annes bakgrunn er så dum .

Lurer på om det finnes noen gode tyske forum hvor en som kan tysk kunne lagt ut en forespørsel .

Vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Nermo Skriver : Hvis Erik Olsen virkelig var p.kap. i Verdal i 1662 så er han mao. antakelig født rundt 1637 eller noe tidligere, altså ble han minst 96 år (!).

Per : uten at jeg kan verifisere det så har jeg i mine notater at : Erik Olsen Wærdal er født i 1663 og død 4 januar 1733 .

Jeg har vel også nokså klart antydet i mine ovenstående innlegg idag at det ser ut til å være ytterst tvilsomt

at de to følgende skulle være samme person :

a ) . Erik Olson Wærdal (1663-1733), pers.kap. i Åmot, Rendalen (1695-1733), g. 1) 1663 m. enken Maren Jensdatter Hornemann (c1640-1701) og g. 2) c1702 m. Anne Cathrine Sommerschield (1676-1766)

b ) . Erik Olufsen Schancke (c1605?-c1662), pers. kap. i Verdal, NT (1644-1662), g. c1660 m. Sophie Eriksdatter Blix (1626-1709) fra Värmland (som ble g. 2) c1666 m. Jens Kristofersen Svaboe (c1630-1687).

Antydningen om at a) skulle være en 'Schancke' ser ut til å kunne skyldes en sammenblanding av de to.

Dermed er vi vel like langt med henblikk på opphavet til Erik Olson Wærdal, selv om han jo 'fremdeles' meget vel kan ha tilknytning til Verdal i NT !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få med alt vi kan lese ut av de transkriberte kirkebøkene jeg har tilgang til vil jeg også forklare hvorfor datum for begravelse av Ellena Somerscales som jeg finner på noen hjemmesider er feil. Informasjonen tror jeg kommer fra slektsboka om familien og i så fall er det feil i den også.

I kirkebøkene finner jeg følgende begravde:

1597 24 Jul Ellena f Ricardi Sommerscales

samme år 13 Dec Ellena f Ricardi Sommerscales

f her angir att det er barnet til - - -

Elizabeth Somerscales (f. Foster)

1623 16 Aug Elizabetha relicta Richardi Sommerscales de S

relicta, enke, ikke omgift.

Om Ellena gift med Richard (1) hadde blitt begravd før hans død så hadde det blitt registrert så som dette eksempelet:

12 Aug Margareta ux Thome Foster de Winskall ux=uxor=hustru.

I en utskrift fra en nå nedlagt hjemmeside står det: "Det fantes ikke noe testamente etter dem, bare en bemerkning i "skifteprotokollen" for 1. august 1612 at arven gikk til Adam Sommerscales,". Ut ifra dette virker det som sannsynlig att Ellena døde før Richard. Men, jeg har ikke funnet henne med bruk av søk funksjonen i Word filen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er én av disse familiene (Richard Sommerscales / frk. Foster, m/ barn)

uten direkte interesse i forbindelse med blodslinjen mellom Adam Sommerscales (c1510?-1570) og

dennes antatte sønnsønn Henry Richardsson Sommerscales (1584-1664).

Det hadde vært av stor interesse å vite hvilken familie (Richard Sommerscales / frk. Foster, m/ barn)

som er den vi er 'ute etter'. men det får vi kanskje aldri vite ...

.

OBS: Debatten fortsetter på Side 3 !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da Henry Sommescales ga sin - etter alt å dømme - eldste sønn navnet Richard og sin formentlig eldste datter - og visstnok det eldste av alle hans barn - navnet Elline og det dengang var skikk og bruk å oppkalle eldste sønn etter farfaren og eldste datter etter farmoren må man ha rett til å slutte at det er ekteparet Richard Sommerscales og Ellena Foster som er hans foreldre.

At han kaller yngste datter - av 4 - Elisabeth og således mot at Richard Sommerscales og Elisabeth Foster er hans foreldre.

" Sitat fra slektsboka s. 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att Henrys far het Richard er det ingen tvil om, spørsmålet er om det er den Richard som er sønn til Adam og Anne eller om det er en annen. Jeg har ikke sett noe kildebevis som sikkert viser hvilken det er.

I følge Ellefsen som har Henrik Sommerschields bok fra 1951 som kilde er Stinchen født 1620-1630. Eline er født før 1626. Det står riktignok att Eline "formentligen" er eldste datter, men hva er kilden? Elisabeth er det ikke angitt fødselsår på. Det kan jo være så att barnas rekkefølge er lagt opp for å passe teorien om att Richards mor er Ellena. Jeg har ikke grunn til å påstå dette, men til noen viser kilder, så avvakter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka sier at Eline var født før 1626, og antyder hun var gift tidligst høsten 1644 (skifte etter mannens første kone). Stinchen var født162?, gift før 1644 da hun hadde sitt første barn, Hilchen født 5/5 1627, ugift 1645, Elisabeth født 16??, yngste datter, gift 1659, så vi vet ikke hvem av Eline og Stinchen som var eldst. Det var i hvert fall ikke Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils,

Hva har du for sikker kilde som viser att Elisabeth ikke var eldre enn Eline? I og for seg er det ikke så viktig. Vi har jo ingen kilder som viser hvem som var Ellen og Elisabeth Somerscales (gift med Richard) foreldre.

Vi kan heller ikke ut i fra det vi vet sikkert si hvem som var Richard, Henrik "Engelskmanns" far. Både den Gedcom filen jeg tidligere har referert til og slektboka fra 1951 antar att det er barnebarnet til Adam som finner veien til Norge, men det virker som i det minste Gedcom forfatteren ikke tar hensyn til att det er to Richard i Giggleswick som får barn samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har vel også nokså klart antydet i mine ovenstående innlegg idag at det ser ut til å være ytterst tvilsomt

at de to følgende skulle være samme person :

a ) . Erik Olson Wærdal (1663-1733), pers.kap. i Åmot, Rendalen (1695-1733), g. 1) 1663 m. enken Maren Jensdatter Hornemann (c1640-1701) og g. 2) c1702 m. Anne Cathrine Sommerschield (1676-1766)

b ) . Erik Olufsen Schancke (c1605?-c1662), pers. kap. i Verdal, NT (1644-1662), g. c1660 m. Sophie Eriksdatter Blix (1626-1709) fra Värmland (som ble g. 2) c1666 m. Jens Kristofersen Svaboe (c1630-1687).

Antydningen om at a) skulle være en 'Schancke' ser ut til å kunne skyldes en sammenblanding av de to.

Dermed er vi vel like langt med henblikk på opphavet til Erik Olson Wærdal, selv om han jo 'fremdeles' meget vel kan ha tilknytning til Verdal i NT !

.

På stabburet på nordre Bjøntegård som spir på klokkehuset står det den dag i dag ( 1951 ) en metall vimpel formet som en kløftet standard og med bokstavene E . O . S . W . 1711 . Det er året Erik Olsen Werdal oppførte embedsboligen . Skifte etter Erik OLsen Werdal ble holdt 18 februar 1733 . Han døde 4 januar 1733 .

Denne S'en i metall vimpelen , kan den da stå for Schancke ?

Det sies videre om Erik Olsen Werdal at : om denne mann som var like meget bonde som prest har Jacob Breda Bull gitt interesante meddelser i " Rendalen "

Uten at undertegnede har fått fatt i denne boken ennå .

mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stabburet på nordre Bjøntegård som spir på klokkehuset står det den dag i dag (1951) en metall vimpel formet som en kløftet standard og med bokstavene E . O . S . W . 1711 . Det er året Erik Olsen Werdal oppførte embedsboligen . .....

Denne S'en i metall vimpelen , kan den da stå for Schancke ?

Bokstavene i metallvimpelen står vel like gjerne (og kanskje helst) for Erik OlsSøn Wærdal.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Takk for informasjonen, Hans !

Dersom ditt oppsett stemmer, må det gjøres noen endringer i det jeg 'foreslo' den 15/2 kl. 22:26. Slik ser det ut nå :

Henrich Ravert, borgermester i Trondheim, død 1702, var

g. 1) (ca. 1655) m. gift Eline Henrichsdatter Sommerschield (c1625-1662) (enke etter Hillebrant Johansen Brunsmand) og

g. 2) (ca. 1663) m. Ellen Lorentzdatter Lossius (død i Trondheim 1705),

datter: Kirsten (?) Henrichsdatter Ravert (f. ca. 1663), g.m. 1) Jens Munch og 2) Henrich Christensen.

I Henrich's første ekteskap med Eline Sommerschield fikk han sønnen

Henrich Henrichsen Ravert, g. i 1677 m. Gjertrud Henrichsdatter Wessel (c1645-1726) fra Bergen (enke etter Hans Dreyer og Henrik Schlytter).

barn, f. like etter 1677 :

- Ellen Kristine Ravert (død 1769), g.m. Iver Nathanaelsen Melbo (død 1740) fra Stord, som drev handel i Øklandsvågen

- Henrich Ravert (sjømann ?) (begravet 1725), som ble g.m. Christine Jansdatter Seehuusen fra Bergen, og fikk minst 5 barn med henne (i perioden ca.1706-1714).

Jeg håper dette er korrekt, og mottar gjerne kommentarer !

.

NB: Debatten fortsetter på Side 2 !

.

Bare noen kommentarer til dette innlegg. Ser at det er 2 år gammelt, men kommer likevel med noen kommentarer.

Henrich Ravert sjømann kan ikke ha blitt begravet i 1725. Da hans kone Christine Seehuusen er gift med Isak von Erpecom når

hun dør i 1718. Hun dør i barselseng etter å ha født datteren Catharina som er døpt 29 august 1718. Se vedlegg.

Hun skal vissnok ha giftet seg med Isak von Erpecom i 1715. Har dessverre ikke funnet det ekteskapet.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8721&idx_id=8721&uid=ny&idx_side=-179

Så til Henrich Henrichsen Ravert gift med Gjertrud Henrichsdatter Wessel. Der blir 2 barn nevnt. Ellen Kristine og Henrich.

Er ikke 100% sikker på om Anna Henrichsdatter Ravert er deres barn, men det er 100% sikkert Henrich Raverts datter.

Men sannsynligheten sier at det er deres felles datter.

Hun var gift med Skipper Stibolt Stiboltsen Roggen, og hadde følgende barn:

Karen født 1704 døpt i Nykirken

Henrich født 1706 døpt i Nykirken

Gjertrud Wessel født 1707 døpt i Nykirken

Catharina født 1709 døpt i Nykirken

Harmichie født 1711 døpt i Nykirken

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8716&idx_id=8716&uid=ny&idx_side=-41

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8716&idx_id=8716&uid=ny&idx_side=-60

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8716&idx_id=8716&uid=ny&idx_side=-68

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8716&idx_id=8716&uid=ny&idx_side=-87

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8716&idx_id=8716&uid=ny&idx_side=-106

Stibolt Roggen dør i 1715 og ble begravet 18 juni i Nykirken.

Anna Henrichsdatter gifter seg på nytt med en som het Messing, fant henne sammen med hennes datter som fadder med navnet Messing Ravert.

Har heller ikke funnet det bryllupet.

Anna dør og blir begravet i Domkirken i Bergen 28 november 1749.

Da lurer jeg på når Henrich Henrichsen som var sjømann døde, (han må ha dødt før 1715.)

Og hvem er de 2 Henrich Ravert som dør 1725 og en 1732 og begravet 4 februar.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-3

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-10

Ser også nevnt som faddere til Annas sine barn Tyche Ravert, William Ravert, Henrich Ravert, Gjertrud Wessel og Elen Kristine Ravert.

Hvem Tyche og William Ravert er vet jeg ikke.

Men jeg tror Tyche Helene Ravert er datter til Henrich Ravert og Gjertrud Wessel. Hun er født ca. 1683 og

dør 90 år gammel som enke til Carsten Kierulf og hun begraves 17 desember 1773 i Domkirken i Bergen.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-52

Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har ikke kildereferanser, men jeg har notert at det var Gjertrud Wessel's ektemann som ble begravet i Domkirken i februar 1732 (riktignok den 27., ikke 4.).

Og jeg har noter 1714 som dødsår (forlis) for hans sønn (?) Henrich, sjømannen (g.m. Christine Seehuusen). (Kan han ha fått sin formelle 'begravelse' 11 år etter at han 'blev' på sjøen ?).

Jeg har videre notert 18 Mai 1718 (Nykirken) som vielsesdato for Christine og hennes 2. ektemann, Isach Abrahamsen von Erpecom.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da er det datoen 1725 igjen som en Henrich Ravert dør.

Da må det være sønnen Henrich til Christine Seehuusen og Henrich Ravert. Eller kan det være omvendt. At det er faren Henrich sr som dør 1725 og Henrich jr som dør 1732.

Jeg mener jeg har lest et sted om et skifte etter farmoren (Gjertrud Wessel) i 1732 at barnebarnet Henrich  var myndig ved hennes skifte, da skulle han så fall ha dødt samme år.

Christine Seehuusen og Henrich Ravert hadde disse barnen

Jan

Henrich (det er kanskje han som dør 1732). Men jeg skal ikke si sikkert om det er riktig. Er kanskje noen der ute som vet hva som er det korrekte.

Jonas

Hans

Diderica

Anne Margrethe

Jacob

Jeg ser at Anna Henrichsdatter Ravert siste datter Harmiche er oppkalt etter Gjertrud Wessels mor.

Foreldrene til Gjertrud Wessel var Henrich Wessel og Harmiche Jansdatter Storch.

Så Anna er nok Gjertrud og Henrichs datter. 

Synd at kirkebøkene er så lite komplette.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1280&innhaldid=1&storleik=

Takk Hans for informasjon.

Jeg sender vedlagt skifte etter Christine Seehuusen Side 1277.

På side 1204+1205 står skifte etter Henrich Ravert.

Ser at Jacob Butaud  er formynder for sin sønn Jacob Butaud. Den var vrien.

Da Jacob kun var 4 år gammel så har i hvert fall ikke han noen sønn.

Sønnen Jacob Butaud Ravert til Christine Seehuusen er født 1714 samme år som hennes mann forliste til sjøss.

Skal man tolke det dithen at Christine fikk et barn Jacob med en annen en hennes mann Henrich Ravert.  Da har jeg en god kandidat

Jacob Butaud en fransk konsul gift med Anna Christina Stabel.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det kan kanskje like gjerne (heller ?) være slik at 'sønnen' (dvs. arvelaters sønn) Jacob Butaud

'kun' er oppkalt etter Jacob Butaud (f.eks. konsulen) (som kanskje til og med var hans fadder i Nykirken 13 Mar 1714 ?).    *)

Hvis det er virkelig snakk om et utenomekteskapelig barn så er det i så fall unnfanget allerede midtsommers 1713,

kanskje et helt år før ektemannen døde ved forlis. (Vi vet vel ikke hvor ektemannen forliste eller hvor lenge hadde hadde vært hjemmefra .....)

*)     Jo'a, det stemte det: Jacob er fadder og Henrich er faren : Puh !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen med alle disse Henrich Ravert, men kildene som gjelder Bergen finnes i Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=sk12011675solliedskift&fjernsok=true

1. Henrich Ravert, død før 2/5-1702, Trondheim

(Brodahl, Trøndersk personalhistorie: Hendrich (Henrich/Hinrich) Rawert (Raffuert/Ravert), 1660 s. 15, 1662 s. 17, 1673 s. 30, 1702 s. 68, 1705 s. 72 , 1705 s. 109, 1667 s. 10, 1678 s. 12 (121:540)) gift Eline Henrichsdatter Sommerschield (Skifte 30 jun. 1663, Trondheim: "Hos Henrich Ravert efter avdøde h. Elline Henrichsd. i overvær av borgermester Laurids Bastiansen m.fl., sønn Henrich 8 år fikk 400 Rd. og arvet halvbroren Alexander som døde før Henrichs mor. Svogre og naboer Johan Pettersen (g. Stinchen Henriksd. Sommerschield i hennes 2. ekt) og Oluf Fastersen.")

2. Henrich Henrichsen Ravert , f. 1655, gravlagt 4/2-1732, DK, Bergen, gift 28/8-1678 Vor Frue, Trondheim med Giertrud Henrichsdatter Wessel, gravlagt 14/5-1727 DK, skifte etter begge 27/2-1732, Bergen:

Sollied 27/2-1732. Skifte etter de salige folk Henrich Ravert og forhen afg. hustru Gertrud Wessel. Arvinger fælles:

1. Henrik, død etterlater barna:

1a. Jan, myndig og gift,

2a. Jonas, myndig,

3a. Hans 22,

4a. Jacob 19,

5a. Giertrud g. Christian Jæger,

6a. Dirche 19,

7a. Anne Margrethe 16 blev gift med Herman Friele,

2. Anne Ravert, enke,

3. Trudie Helene g mønsterskriver Casten Kieruld (Kierulf),

4. Elen Kirstine Ravert g Jver Nataniel Melboe i Bækkervigen

- og konens sønn m. Hans Dreyer nemlig Hans Dreyer, myndig.

3. Henrich Henrichsen Ravert, f. ca. 1680, skifte 27/10-1714,  gift Kirstine Jansdatter Seehusen, gravlagt 5/9-1718, Nykirken, Bergen, skifte 28/9-1718, Bergen.

Sollied, 27/10-1714:

Skiftet sat efter sal. skipper Henrich Ravert. Enke Christine Seehusen. Fælles børn:

1. Jan,

2. Hendrich,

3. Hans,

4. Jonas,

5. Jacob,

6. Gjertrud,

7. Dirche,

8. Anne Margrethe.

Intet efter faderen. Morten Seehus, Hendrich Rauert, Hans Dreyer, Gert Seehusen, Johan Seehus, Jacob Butand formyndere (den gave sl. Joen Knudsen Hesvig og hans sl. hustrue Anne Wessel har testamenteret Jonas er indført tilforn i denne arfbaag fol. 178)

Sollied, 30/8-1714, anvist et testamente oprettet 1/6-1713 af sl. Joen Knudsen Hesvig, forrige klocker til Nykirken og hans sl. hustru Anne Wessel hvorav sees at de bortgiver til sl. Hinrich Ravert d. yngre, hans lille søn Jonas Henrichsen Rauert 200 rd. bestaaende i hans sl. faders da iboende huus og grund. Niels Wendelboe, klocker til Nykirken formynder, Hindrich Rauert den ældre beskikket i stæden 31/10-1714.

Jeg er usikker på hvordan dette siste skal tolkes - var skipper Henrich Ravert "salig" 1/6-1713 da testamentet ble satt opp eller var han "salig" 30/8-1714 da testamentet ble anvist?

4. Henrich Henrichsen Ravert, gravlagt 18 sep. 1725, Domkirken, Bergen, "Udbaaren af farfaderen Henrich Raverts huus".

Han nevnes i skiftet etter faren 1714 men ikke i skiftet etter farfaren 1732.

Jeg tror du har misforstått at Kirstine Seehusens sønn, i skiftet kalt kalt Jacob Butaud, skal være sønn av formynderen Jacob Butaud. Det står jo klart og tydelig barn av Hinrich Ravert, sønnen Jacob er sannsynligvis oppkalt etter denne Butaud

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere henvisninger til skifteprotokoller for Trondheim fra før 1678, men hvor i all verden finner man disse? Jeg ser at den eldste som er skannet starter 1678-1686. Hvor kommer f. eks. opplysningene om at det var skifte etter Henrich Richardsen Sommerschel 6/7-1664 og etter Stinchen Henrichsdatter Sommerschield 30/5-1671 fra?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at jeg har gjort, jeg så feilen når jeg leste igjennom skiftet en gang til.

Var litt for rask, tok for raske slutninger. Jeg har funnet dåpen til Jacob og der stod jo farens navn.

Fadderen er vel han franske konsulen med samme navn. Nå har stort sett fått alle på plass med barn og koner,

bortsett fra akkurat Jacob Botaud Ravert.

Wenche

Hvis Henrich var salig 1/6 1713 kan han med et nødskrik rukket å ha blitt far til Jacob. Han blev døpt 13 mars 1714

Men det er jo klart vi vet ikke når han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere henvisninger til skifteprotokoller for Trondheim fra før 1678, men hvor i all verden finner man disse? Jeg ser at den eldste som er skannet starter 1678-1686. Hvor kommer f. eks. opplysningene om at det var skifte etter Henrich Richardsen Sommerschel 6/7-1664 og etter Stinchen Henrichsdatter Sommerschield 30/5-1671 fra?

Anita

Fra NST16:

• Utdrag av Overformynderprotokoll nr. 1 for Trondheim." NST 16 (1957): 112-152.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Henrichsdatter gifter seg på nytt med en som het Messing, fant henne sammen med hennes datter som fadder med navnet Messing Ravert.
Har heller ikke funnet det bryllupet. (Dette var en feil antakelse fra min side, da datterene til Anna H Ravert var fadder til samme barn. Samt at hun ble enke så tidig som som 1715.)

En liten korrigering fra innlegg 86. Det er Jan Ravert også kalt Johan som gifter seg med Anna Messing.
Gift i Korskirken 1 mars 1730.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8680&idx_id=8680&uid=ny&idx_side=-86

Jan(Johan)Ravert dør 1769 og blir begravet 2 august 1769 i Domkirken.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-48

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen med alle disse Henrich Ravert, men kildene som gjelder Bergen finnes i Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=sk12011675solliedskift&fjernsok=true

1. Henrich Ravert, død før 2/5-1702, Trondheim

(Brodahl, Trøndersk personalhistorie: Hendrich (Henrich/Hinrich) Rawert (Raffuert/Ravert), 1660 s. 15, 1662 s. 17, 1673 s. 30, 1702 s. 68, 1705 s. 72 , 1705 s. 109, 1667 s. 10, 1678 s. 12 (121:540)) gift Eline Henrichsdatter Sommerschield (Skifte 30 jun. 1663, Trondheim: "Hos Henrich Ravert efter avdøde h. Elline Henrichsd. i overvær av borgermester Laurids Bastiansen m.fl., sønn Henrich 8 år fikk 400 Rd. og arvet halvbroren Alexander som døde før Henrichs mor. Svogre og naboer Johan Pettersen (g. Stinchen Henriksd. Sommerschield i hennes 2. ekt) og Oluf Fastersen.")

2. Henrich Henrichsen Ravert , f. 1655, gravlagt 4/2-1732, DK, Bergen, gift 28/8-1678 Vor Frue, Trondheim med Giertrud Henrichsdatter Wessel, gravlagt 14/5-1727 DK, skifte etter begge 27/2-1732, Bergen:

Sollied 27/2-1732. Skifte etter de salige folk Henrich Ravert og forhen afg. hustru Gertrud Wessel. Arvinger fælles:

1. Henrik, død etterlater barna:

1a. Jan, myndig og gift,

2a. Jonas, myndig,

3a. Hans 22,

4a. Jacob 19,

5a. Giertrud g. Christian Jæger,

6a. Dirche 19,

7a. Anne Margrethe 16 blev gift med Herman Friele,

2. Anne Ravert, enke,

3. Trudie Helene g mønsterskriver Casten Kieruld (Kierulf),

4. Elen Kirstine Ravert g Jver Nataniel Melboe i Bækkervigen

- og konens sønn m. Hans Dreyer nemlig Hans Dreyer, myndig.

3. Henrich Henrichsen Ravert, f. ca. 1680, skifte 27/10-1714,  gift Kirstine Jansdatter Seehusen, gravlagt 5/9-1718, Nykirken, Bergen, skifte 28/9-1718, Bergen.

Sollied, 27/10-1714:

Skiftet sat efter sal. skipper Henrich Ravert. Enke Christine Seehusen. Fælles børn:

1. Jan,

2. Hendrich,

3. Hans,

4. Jonas,

5. Jacob,

6. Gjertrud,

7. Dirche,

8. Anne Margrethe.

Intet efter faderen. Morten Seehus, Hendrich Rauert, Hans Dreyer, Gert Seehusen, Johan Seehus, Jacob Butand formyndere (den gave sl. Joen Knudsen Hesvig og hans sl. hustrue Anne Wessel har testamenteret Jonas er indført tilforn i denne arfbaag fol. 178)

Sollied, 30/8-1714, anvist et testamente oprettet 1/6-1713 af sl. Joen Knudsen Hesvig, forrige klocker til Nykirken og hans sl. hustru Anne Wessel hvorav sees at de bortgiver til sl. Hinrich Ravert d. yngre, hans lille søn Jonas Henrichsen Rauert 200 rd. bestaaende i hans sl. faders da iboende huus og grund. Niels Wendelboe, klocker til Nykirken formynder, Hindrich Rauert den ældre beskikket i stæden 31/10-1714.

Jeg er usikker på hvordan dette siste skal tolkes - var skipper Henrich Ravert "salig" 1/6-1713 da testamentet ble satt opp eller var han "salig" 30/8-1714 da testamentet ble anvist?

4. Henrich Henrichsen Ravert, gravlagt 18 sep. 1725, Domkirken, Bergen, "Udbaaren af farfaderen Henrich Raverts huus".

Han nevnes i skiftet etter faren 1714 men ikke i skiftet etter farfaren 1732.

Jeg tror du har misforstått at Kirstine Seehusens sønn, i skiftet kalt kalt Jacob Butaud, skal være sønn av formynderen Jacob Butaud. Det står jo klart og tydelig barn av Hinrich Ravert, sønnen Jacob er sannsynligvis oppkalt etter denne Butaud

Anita

Ellen Lorentsdatter Lossius må ha hatt 2 døttre med Henrich Ravert.

https://picasaweb.google.com/erlendem/StrindensFogderiEkstraktAvSkifteprotokoll17001715#5346498932829334482

Her er et skifte datert 18. juni 1709 etter Ellene Ravert (sannsynligvis oppkalt etter Henrich Raverts første kone) holdt på Lade i Strinden. Hennes arvinger var en bror i Bergen og en søster som hadde etterlatt 2 sønner og 2 døttre. Jeg antar at det er hun som omtales her: Staffering, altertavle og malt gravstein over Ellen Henriksdatter Ravert (1709). Gift med bergassesor Jens Collin?

Søsteren Kirsten var det skifte etter i Trondheim:

Skifte 24/10 1707, avdøde Kirstine, Henrich Christensens. B. med 1. m.

Jens Munck, (fotnote28) Johan Henrich Munck 22, Ellen Cathrine Munck

20, Margretha Marie Munck død ca. 4 uker efter moren, og i

annet ekte Jens 12 og Maren 14, har bodd i Kbh. i 5 år. Velutstyrt

hjem med kjøbmannsvarer, stempletpapirforvalter. Henrich

hadde bragt lite med i ekteskapet, men Kirstine hadde arvet

begge sine foreldre. Juveler, gull og sølv, bygård 500, brygge 120,

hus Levanger 60, aker på Kalvskindet, halvpart av 1/180 part i

Røros kobberverk og garkobber, ialt 3856 - 1981.

Skifte 6/10 1693, avdøde Jens Munch, veier og måler. E. Kirsten Henrichsd. Ravert.

B.: Johan 6, Elen Catharina 5, Margrethe 4 aar.

Tilstede E.'s far Henrich Ravert og hennes festemann Henrich Christensen.

Gull, sølv, gård 500. Brt. 1052, netto 10 12. Formynder Lor. Lorentsen AngeIl, nuv. veier og måler.

Av dette tolker jeg at det var (halv)broren Henrich som var i Bergen.

Brodhahl:

1705

10/4 sl: Henrich Rafuertz

Elen, V.Fr.K., al. klok.

ringte.

Dette bør være gravleggelsen på Elen Lorensdatter Lossius.

Tilsvarende på hennes ektemake:

1701

2/5 sl. Hendrich Rafuert,

klok. ringte.

Dette samsvarer med at datteren Kirsten hadde arvet begge foreldre.

Se også: http://www.nb.no/nbsok/nb/4f65adef08bdd039acb9211baad423a3?lang=no#465

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#97:

Hvem var den bergassessor Jens Collin (bosatt på Lade gård) som var g.m. Ellen (Henriksdatter) Ravert (f. c1665 ?) (skifte 18 Jun 1709) og som i 1709 ga altertavlen til Lade kirke ?

Jeg har notert en bergassessor Jens Hanssen Collin ( 8 Nov 1651 - 8 Mar 1708) som i 1679 ble g.m. Karen Olsdatter Tønder (1661-1735) (som eide Ringve gård på Lade).

Karen ble 9 Jun 1712 g. påny med lagmann Abraham Dreyer. Denne Jens Collin eide Rotvoll Øvre og Nedre.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Henrichsdatter gifter seg på nytt med en som het Messing, fant henne sammen med hennes datter som fadder med navnet Messing Ravert.

Har heller ikke funnet det bryllupet. (Dette var en feil antakelse fra min side, da datterene til Anna H Ravert var fadder til samme barn. Samt at hun ble enke så tidig som som 1715.)

En liten korrigering fra innlegg 86. Det er Jan Ravert også kalt Johan som gifter seg med Anna Messing.

Gift i Korskirken 1 mars 1730.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8680&idx_id=8680&uid=ny&idx_side=-86

Jan(Johan)Ravert dør 1769 og blir begravet 2 august 1769 i Domkirken.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-48

Wenche

.

Kjennes foreldrene til den Anna Messing (f. ca.1707 ?) som ble gift i Korskirken 1 Mar 1730 med Jan (Johan) Henrichsen Ravert ?

(Jeg har for øvrig tidligere notert at det var Anna som døde i 1769, men det ser ut til å være feil).

Hvilken datter av Anna Henrichsdatter Ravert var som hadde en fadder ved navn 'Messing Ravert' ? Har du den komplette listen over fadderne ?

Anna Henrichdatter Ravert ble så vidt jeg kan se g. (ca.1703 ?) m. Stibolt Stiboltsen Roggen (begr. i Nykirken 18 Jun 1715).

Anna H. R. var så vidt jeg kan se Jan (Johan) Henrichsen Ravert's  fars søster.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider