Gå til innhold
Arkivverket

Mali Andersdatter fra Sør-Fron født 1820

Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter en av mine forfedre, Mali eller Marlie Andersdatter født 1820 i Sør-Fron kommune, Oppland.

I 1865-tellinga bor hun i Nørstegaardshagen sammen med mann og barn.

I 1875-tellinga bor det ei Marlie Amundsdatter på Nørstgaardshagen, som oppgis å være født i 1817. Samme dame?

Hun ble mor til blant andre Arne Korstadhagen (1850-1932).

Jeg klarer ikke å finne henne død mellom 1865 og 1900, ei heller finner jeg henne utvandra til USA eller spor av henne

ved 1900-tellinga.

Noen som kan kaste lys over mysteriet?

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hun har to døtre også. Har du oversikt over hvor de befant seg senere ?

Det kunne jo tenkes at hun flyttet til en av dem når hun begynte å dra på årene.

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg klarer ikke å finne døtrene hennes heller, etter 1865.

Jeg vet at Mali (Malie/Marlie) ble enke i 1868. Om det er hun som fremdeles bor på Nørstgaardshagen i 1875, så står det i alle fall feil etternavn på henne. Hun som bor på Nørstgaardshagen i 1875 kalles Marlie Amundsdatter mens i 1865 står det korrekt Marlie Andersdatter. Sikkert er det i alle fall at hun i 1865 bor med mann og barn på denne husmannsplassen i Sør-Fron, men uansett om det er hun som fremdeles bor der i 1875 eller ei så forsvinner hun i alle fall sporløst etter 1875...

Har prøvd å finne ut om de kan ha utvandret, men ser ikke navnene deres i kirkebøkene. Klarer heller ikke å finne henne død, ei heller finner jeg henne i 1900 eller 1910. Meget mystisk. Folk forsvant vel ikke sporløst på den tiden heller?

Siste sikre spor er i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut at Marli/Mali/Mari emigrerer i 1883. Se linken http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=emikra1&gardpostnr=71490&merk=71490#ovre

I FT 1875 har hun en dattersønn Andreas Iversen født 1868 boende hos seg. Det er sønnen til datteren Anne Andersdatter som fikk sønnen utenom ekteskap. Andreas blir konfirmert i Sør-Fron 14. mai 1883 og da var de nok klare til å dra til Kristiania for så videre til Wisconsin.

Det som satte meg på dette sporet var boka "Gardar og slekter i Fron" side 231 står det at i 1883 drar disse til Amerika:

Mari Nørstegardshagen 60 år

Andreas Nørstegardshagen 14 år

Karen Nørstegardshagen 30 år

med barn 11 mnd. gammalt.

Jeg trodde først at denne Karen Nørstegardshagen var datter til Mari/Mali, men det har jeg ikke greid å finne ut. Det at det står Mari i stedet for Marli/Mali er ikke noe uvanlig. Jeg skal nå prøve å finne ut om kanskje moren til Andreas har emigrert tidligere. Og om jeg kan finne noen opplysninger om dem i US.

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Dette var fantastiske nyheter. Jeg stolte blindt på "utflyddede fra Sør-Fron" i kirkebøkene, som ikke ga opplysninger om dette. At Mali med etterkommere utvandret til USA var nytt for meg. Det er det ingen av mine slektninger som visste. Mon tro om jeg klarer å finne noen spor etter disse folka i USA...

Tusen takk for alle hjelp, så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan kontakte meg off list. haalaas@online.no

(Senest for 10 min. siden fikk jeg email fra en som er født der )

Ellers er du annonym, som ikke forsterker kontaktmuligheter. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er antagelig yngstedatteren Karen som emigrerer http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=emikra1&gardpostnr=3577&merk=3577#ovre

Den Karen som drar sammen med Mari/Mali i 1883 er ikke datteren. Jeg har sjekka kirkeboka og hun het Karen Olsdatter.

Ellers holder jeg på med søk i US. Den som kanskje er greiest å leite etter er Andreas, men vet lite om hva han brukte som etternavn. Derfor tar det tid å leite.

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!

Setter virkelig pris på at du hjelper meg. Kjempespennende det du har funnet ut! Skal kikke litt mer jeg også, men akkurat nå er jeg på jobb.

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

I 1902 utvandret Marlis 22 år gamle sønnesønn, Mathias Arnesen Nørstgaardshagen, til Wisconsin. Flere av Marlis stebarn (hennes mann som var mye eldre enn henne hadde vært gift før) utvandret også, blant annet døde ei av disse i Sør-Dakota i 1922, 82 år gammel. Hun hadde emigrert til Wisconsin i 1872. Hennes navn var den gangen Karen Andersdatter Nørstgaardshagen.

Dette hjelper nok ikke i jakten på Marli og hennes døtre og barnebarn, men tenkte jeg kunne nevne det uansett.

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at eldstedattera Anne emigrerer. Hun som er mor til Andreas http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=38440&merk=38440#ovre

Så da ser det ut til at alle er dratt til Black River Falls, Jackson county, Wisconsin. Mye tyder på at Anne og Karen fortsatt er der i 1883 da mora og Andreas også drar dit. Jeg har tatt noen søk der men har ikke funnet noe sikkert. Leter videre i aften.

Jeg skal også se om jeg finner igjen Mathias Arnesen i Wisconsin. Kanskje han også bodde i nærheten av de andre. Har dere kontakt med eventuelle etterkommere av han ?

Tordis

Her er linken til avreisen til Mathias http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=emikra1&gardpostnr=145567&merk=145567#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Mat Hagen i Portland, Oregon i Census 1930 og han var da ugift. Så da er det vel lite trolig at han har etterkommere. Kunne det være flere fra Korstadhagen som emigrerte ?

Jeg skal også ta en kikke på Anders sine barn fra 1. ekteskap.

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Må si det er fantastisk at du tar deg tid til hjelpe meg med dette "mysteriet", som allerede nå er et litt mindre mysterium enn det var før du kom på banen. Tusen takk! :)

Ingen i slekta vår har kontakt med noen i USA på den siden av slektstreet vårt. Så vidt meg bekjent er det ingen av min mormors søsken som var klar over at de hadde en tippoldemor som hadde emigrert til USA. Min mor husker så vidt sin oldefar (død 1966), som var Marlis sønnesønn på Sør-Fron. Han hadde nok visst et og annet, men tidens tann har nok visket bort det som evt. var av kunnskap om denne utvandringa i slekta. Dessverre. Man skulle vært flinkere til å spørre de gamle mens de fremdeles var i stand til å fortelle.

Jeg er forøvrig oldebarn av Arne Korstahagen (1906-1996), viss farfar var Arne Korstadhagen (1850-1932), Marlis sønn. Han (Arne senior) bodde i Øverbygda på Sør-Fron, trolig i nærheten av det stedet som het Nørstgaardshagen.

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Så han havnet i Oregon han altså... Kan jo hende Anne og Karen hadde flere etterkommere enn bare denne ene sønnen til Anne. Skjønner at jeg må skaffe meg Ancestry-abonnement etterhvert.

Mon tro når Marli gikk bort. Kanskje hun kalte seg Hagen også? Kan det komme fra Korstadhagen, mon tro? Ikke vet jeg.

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet at Anton Arnesen Korstadhagen emigrerte til Black River Falls WI 19. juli 1889. Han hadde jo muligens bestemor og tanter der. Hans søster Petra emigrerer 16. mai samme år til Sacred Heart, Renville co, Minnesota. Et dette kjent for dere ?

Jeg har vært i BRF 2-3 ganger og har besøkt flere kirkegårder der. Skal se igjenom bildene mine derfra. Ellers så er det en tanke å legge ut en etterlysning på RootsWeb.com. Jeg har hatt mye nytte av det. Der kan du legge inn etterlysning i Jackson county.

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antone Hagen f 1867 utv. 1889 bor i 1900 i Albion, Jackson County, WI - dugnad

(Jeg var til Portland også, men kom ikke lengre enn til 1920. Da var Mett Hagen 3 år for ung, forøvrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Census 1905.

Name:Anton H Hagen

Residence:Albion, Jackson, Wisconsin

Estimated Birth Year:Abt 1868

Birthplace:Norway

Relationship to Head of Household:Head

Race:White Gender:Male

Marital Status:Married

Place of Birth:

Parent 1:Norway

Place of Birth:

Parent 2:Norway

Family Number:211

Page Number:22

Line Number:62

Film Number:1020450

Digital Folder Number:4236856 I

mage Number:00567

HouseholdGenderAge Anton H Hagen M37y

Spouse Emma HagenF41y

Child Gilbert HagenM8y

Child Arthur HagenM5y

Child Julia HagenF1y

Learn

General

• About
  • Give Back
  • Careers

https://familysearch...M9.1.1/MM3H-8PT

Census 1910:

Name:Antone Hagen

Relationship to Head of Household:Self

Residence:Albion, Jackson, Wisconsin

Race :White

Immigration Year:1889

Father's Birthplace:Norway

Mother's Birthplace:Norway

Family Number:89

Page Number:5

HouseholdGenderAge Antone Hagen M43y

Spouse Emma HagenF46y

Child

Gilbert HagenM13y

Child Arthur HagenM10y

Child Julia HagenF6y

https://familysearch...M9.1.1/MPV6-7T7

Census 1920

Name:Antin A Hagen

Residence:, Jackson, Wisconsin

Estimated Birth Year:1867

Relationship to Head of Household:Self

Film Number:1821990

Digital Folder Number:4391501

Image Number:00032

Sheet Number:5

HouseholdGenderAge Antin A Hagen M53y

Spouse Etoma B HagenF55y

Child Gilbert A HagenM22y

Child Arthur HagenM20y

Child Julia HagenF16y

https://familysearch...M9.1.1/MF29-1XG

Census 1930:

Name:Anton A Hagen

Event:Census

Event Date:1930

Event Place:Albion, Jackson, Wisconsin

Race:White

Estimated Birth Year:1867

Immigration Year:1889

Relationship to Head of Household:Head

Enumeration District Number:0002

Family Number:9

Sheet Number and Letter:1A

Line Number:28

NARA Publication:T626, roll 2575

Film Number:2342309

Digital Folder Number:4547883

Image Number:00806

HouseholdGenderAge Anton A Hagen M63

Spouse Emma C HagenF68

Child Aurthur A HagenM30

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/X9QK-HXG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad : Jeg har nå snakket med Arthur A Hagen's sønn i Black River Falls.

Info- om hans bestefar OK.

Han kjenner til mine slektninger der, så verden er ikke SÅ stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er teamwork/dugnad å sitt beste Helge !!!

Nå har Inge sjansen til å få kontakt med slektninger i BRF og de kan sikkert fortelle hvor Mali døde og ble gravlagt. De kan sikkert fortelle mye om de andre i slekta også.

Det er nesten bare folk som stammer fra Ringebu og Fronsbygdene rundt i Jackson county. Min mor var fra Ringebu, derfor har jeg masse cousins i BRF. Sist jeg var der hadde de familietreff og jeg hilste på sikkert hundre slektninger.

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan fort bli mange. Har ei tippoldemor på Oak Grove Cemetery i La Crosse. Har kun passert BRF

i den østlige ruten et par ganger tilbake til Eau Claire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider