Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifende Dyrlæge Aasberg, angivelig fra Sverige

Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Den 10. Februar 1920 gifter Bernharda Kristence Karoline Benjaminsen seg med Ole Kristian Osberg (f.07.03.1891 i Solum, Telemark, Norge). Hun er datter av Benjamin Forselius Benjaminsen, som igjen er sønn av Benjamin Forselius Jacobsen og Karoline Andersdatter (Eilert Sundt - Anden Aarsberetning om Fantefolket – 1862 – kap. XXXI Synger-følget).

Ole Kristian Osberg er sønn av Kristiane Olsdatter *) og Anders Osberg, født 02.02.1868 i Austre Moland i Aust Agder i Norge. I den aktuelle ministerialboken for Austre Moland (permanent sidelenke,: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=779&idx_id=779&uid=ny&idx_side=-38 ) er Anders Osbergs far oppgitt å være «Omstreifer, ungkar Aasberg, angivelig fra Sverige». I klokkerboken (permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9622&idx_id=9622&uid=ny&idx_side=-48 ) er faren nevnt «Omstreifende dyrlæge Aasberg».

Jeg lurer på om noen kjenner til, eller kan sette meg på sporet av denne omstreifende dyrlægen Aasberg?

*) Kristiane Olsdatter er datter til Ole Christian Eliassen og Agnes Vilhelmine Olsdatter. Kristianes besteforeldre på farssiden er Elias Andreassen Strand, (sønn av Andreas Adolfsen – se Eilert Sundt - Anden Aarsberetning om Fantefolket – 1862 – kap. XXIX Adolfs-folket)) og Oline Nilsdatter Hofmann, (datter av Gullsmed Nils Hofman – se Eilert Sundt - Anden Aarsberetning om Fantefolket – 1862 – kap. XXXII Hofman).

PS. Selv om mitt navn er Morten Aasberg er jeg - så vidt jeg vet - ikke i slekt med denne omreisende dyrlægen. Jeg er tippoldebarn av Benjamin Forselius Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.