Gå til innhold
Arkivverket

Vanskelig å tyde/forstå for meg

Gro westbakken
 Del

Recommended Posts

Hei søker min røtter. Å i en kirkebok i Karesuando (Sverige) av 10.01.1844 prøver jeg å tyde min oldemors fødelsredistreing. Far er gegistrert ved navn Anders Andersson, men står liksom ikke noe på som mor ( står navn ved de andre, reg, ved samme tid ) men her står det bare, " Jufu 40" (evt Jusu) hva kan dette bety i 1844 ? Forslag? Forklaring ? Tusen takk !!! Har bilde fra kirkeboka, men får ikke lastet ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har sett i f.boken, og kommer ikke lenger enn deg på f.registreringen. Ser heller ingen henvisning til hvilken sted de bodde på. Men, jeg tittet i husforhørsboken, og så dat den ikke var på mer enn ca 150 sider. Så da begynnte jeg å bla gjennom. Jeg fant familien og da fremkom det mer info om dem. Har du selv tilgang til svenske kirkebøker ? I såfall finner du familien på flg husforhør: 1837-1852 side 129, 1852-1865 side 136 og 1866-1875 side129 og da på plassen Romvuoma lappar.

I tilfelle du ikke har tilgang til kildene selv tar jeg med hva som fremkom:

Anders "jopi ?" Andersson f 1801. Død 1858. ( i dødboken står det: lappm Anders Andersson Juso død och begr i Norge och "Reis?". Død 10/10. 57 år gammel.)

hustru Marget persdotter f 1804.

Gifte i 1831.

Barn:

Anders f 10/12-1833. I husforhøret 1852-1865 står det at han er død.

Pehr 27/8-1837. Det noteres at han er død i husforhøret 1837-1852 og som en anm står det: "Død i Norge. Vådelig hendelse enligt berättelse."

Lars 8/4-38. Han står i husforhøret 1837-1852 notert som død.

Carin Maria f okt 1841. Død 1862.

Christina 10/1-1844. Flytter til Norge i 1850.

Pehr 21/10-47 (det står spørsmålstegn bak han i innføringen i et husforhør men ikke i de andre, så han er nok riktig nok.)

Elin 25/12-1854

Nils 2/9-1854

I husforhøret 1866-1875 så står Marget Persdotter som enka, med flg innføring: enkan Margreta Pehrsdotter Juso f 1804, omgift med Michel Pehrss Korvalus ifrån Kautokeino.

Hun bor da sammen med sine barn Pehr 1847, Nils 1851 og Elin 1854.

Hun og de tre barna flytter i 1868 til kautokeino.

Håper dette ga noe av de svar du søker .

Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders "jopi ?" Andersson f 1801. Død 1858. ( i dødboken står det: lappm Anders Andersson Juso død och begr i Norge och "Reis?". Død 10/10. 57 år gammel.)

Dette er muligens Anders Anderssons dødfall i Nordreisa (Skjervøy)?

Se innførsel nummer tre nedenfra her: Skjervøy, Ministerialbok nr. 6 (1848-1859), Døde og begravede 1858:

Fjeldfin Anders Andersen Jutso [??], 53 år gammel, fra Karasjok, død 17.oktober, begravet 5.desember 1858. (Jeg er litt usikker på etternavnet hans, og jeg må innrømme at min tolkning er farvet av at han er ført i den svenske dödboken med navnet Juso. Jeg er sikker på at det begynner med J og at de to neste bokstavene er u og t. Den fjerde bokstaven må være en s (med den hyppig forekommende lille streken over), mens den siste bokstaven er en o eller en a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som det er rett dødsfall Tore. Så fint at du fant det.

Bare lurer på om jeg kan ha feiltolket "Norge och Reis". Kan det ha stått Norge Nordreisa da ? Ettersom det var der du fant det. Det var litt utydeligheter noen steder, også rundt juso osv ? Det var litt utydelig og også forskjellig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på om jeg kan ha feiltolket "Norge och Reis". Kan det ha stått Norge Nordreisa da ?

Tja, det kan vel ha stått Reisa eller Reisen, betegnelser som er blitt brukt om dagens Nordreisa. I en svensk skrivers hode og hånd kan jo stedsnavnet dessuten ha vært tolket og skrevet på en for oss litt uvanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I husforhøret 1866-1875 så står Marget Persdotter som enka, med flg innføring: enkan Margreta Pehrsdotter Juso f 1804, omgift med Michel Pehrss Korvalus ifrån Kautokeino.

Hun bor da sammen med sine barn Pehr 1847, Nils 1851 og Elin 1854.

Hun og de tre barna flytter i 1868 til kautokeino.

Hilsen Anne lene

Her er innflyttingen til Kautokeino - se den øverste innførselen her: Kautokeino, Ministerialbok nr. 3 (1862-1877), Inn- og utflyttede 1868-1870, side 199.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene og Tore:) å for noen flotte svar, er helt overveldet, joda,kom fram til at det er Juuso som slekta heter idag.(dengangen Juso) Skjønte vel ikke at det var "fjellnavnet" som stod i kirkeboka med engang, hadde ikke sett eller hørt Juso navnet i noen sammenheng tidligere, å rotet meg bort i at det hadde noe med mor å gjøre., Etter endel leting så begynte det jo å stemme. Så kommer jeg inn her nå, å får se alle disse utdypende svarene, utrolig:) samt alle søsken og at han Anders Andersson Juso Selv døde på Reisa. Skjønner at husforhørsbøker må man sette seg inn i..lærer stadig noe nytt:) mvh Gro :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Moro at de var litt å finne. Når jeg nå leser igjen det jeg har skrevet, så stusser jeg på barna Nils og Elin som bare er født med 9-10 mndr mellomrom, selv om det er mulig så synes jeg det var litt tett. Så jeg dobbeltsjekket meg selv, for det er jo fort gjort å få tastet feil da. Så var det akkurat det jeg hadde gjort.

Elin har jeg skrevet rett, hun var født den 25/12-1854. Men på Nils har jeg nok tastet noe feil, han var født 2/8-1851. Beklager det.

Forøvrig så, ja, husforhørene er en gullgruve og vel verdt å sette seg inn i, om man har litt svensk slekt. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver inne på Heritage å der fikk man fort rettet opp i den feilen ang Nils dødselsår. Juuso slekta er det nok ganske lite skrevet om. Tror denne slekta driver over grensene endel, de har sommerbeite i distrikt 6 Men ser at Anders Andersson Juso døper barn så han er vel ved siden av å reindrift sikkert dypt religiøs som mange var i det området dengangen. (Fra 1826 til 1849 var Læstadius prest i Karesuando prestegjeld) Bare litt synd at så mange "barn" går bort i ung alder, også min tipp-oldemor Christina mister mange av sine barn.så langt ser det ut for at det kun er min oldefar som fører hennes aner videre. Ang, Nordreisa så faller den også naturlig inn da Jusso familen benytter seg av beite distrikt 6 som nettopp er i området rundt storslett/nordreisa og olderfjorden og opp i fjella...men tusen takk dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider