Gå til innhold
Arkivverket

Militærmanøver på Romerike 1939

rolfjerp@hotmail.com
 Del

Recommended Posts

På 1930-tallet, i -38 eller -39, var det en stor militær manøver på Romerike med bl.a. leir på Runnijordet Årnes. Hvor finner en opplysninger om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

post-162-0-99105400-1330776959_thumb.jpg

OLAV: Postkortet viser kronprins Olav på besøk på Hurdal Verk i 1938, da det var en stor militærøvelse på Øvre Romerike. T.h. bestyreren av verket, Sigurd Thori.

http://www.rb.no/lok...ticle820287.ece

Nes bygdebøker:

Nes på Romerike

Krig og fred Forfatter Simen Flyen 1996

ISBN 82-990626-2-4

http://www.nes-ak.ko...ategory.ID=1356

http://www.deich.fol...bsok?tnr=522715

Jeg tittet såvidt i denne boken da jeg var innom noen kjente og fra det lille jeg husker i dag, sto det på s. 17 at det sommeren 1938 hadde vært en stor militærøvelse på Romerike. 1. og 2. divisjon(?) var med og den 30. august defilerte alle troppene foran kronprins Olav på Vormsund.

Litt googling:

Molstad landhandleri:

I perioden 1884-1970 var det skysstasjon og gjestgi-

veri, landhandleri og kafé i bygningen på Knaibakken.

Gjestgiveriet hadde også kongelige gjester: I 1938

bodde kong Haakon og kronprins Olav her under en

militærøvelse. www.hurdalinfo.no

Kanskje du skal spørre Riksarkivet om det finnes noe om denne militærøvelsen i 1938?

Jeg fant noen militære arkiver på Arkivportalen, selv om jeg ikke vet om dette inneholder det du etterlyser: http://www.arkivport...-01000000006405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Anne-Lise og Gaute. Ordentlig interessant for meg. Jeg var 8 år, hadde lånt sykkelen til mor og lagd et tresverd for anledningen. Bak Seterstøa stasjon traff jeg på en kavalleritropp med 2 offiserer med hevede sverd først. Jeg rettet sverdet mot dem, men de blunket ikke en gang. Da troppen hadde passert, syklet jeg opp på siden av han som red til venstre bakerst og innledet en prat. Uti samtalen spurte jeg hva han var siden han hadde annerledes uniform enn de andre. Så spurte han: "Kjenner du ikke kronprins Olav da, gutten min?". "Nei, men dæ er det iallfall itte", svarte jeg. Får si som Kolingen da han søkte arbeid på Godset og frua bad om å få se hans testamonium: "Det var då jag tog så skammeligen fel". Det hører med til historien at jeg ble invitert med til leirbålet på Runnijordet om kvelden, men at jeg ikke fikk lov av mor å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Anne-Lise og Gaute. Ordentlig interessant for meg. Jeg var 8 år, hadde lånt sykkelen til mor og lagd et tresverd for anledningen. Bak Seterstøa stasjon traff jeg på en kavalleritropp med 2 offiserer med hevede sverd først. Jeg rettet sverdet mot dem, men de blunket ikke en gang. Da troppen hadde passert, syklet jeg opp på siden av han som red til venstre bakerst og innledet en prat. Uti samtalen spurte jeg hva han var siden han hadde annerledes uniform enn de andre. Så spurte han: "Kjenner du ikke kronprins Olav da, gutten min?". "Nei, men dæ er det iallfall itte", svarte jeg. Får si som Kolingen da han søkte arbeid på Godset og frua bad om å få se hans testamonium: "Det var då jag tog så skammeligen fel". Det hører med til historien at jeg ble invitert med til leirbålet på Runnijordet om kvelden, men at jeg ikke fikk lov av mor å dra.

Synd du ikke fikk lov å delta ved leirbålet!

Det hadde sikkert gått bra og det hadde sikkert vært en artig opplevelse i oppveksten, men slik var det nå engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf.

Kjenner du deg igjen?

Fra Aftenposten 25. august 1938.

post-211-0-32613300-1330972622_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf.

Kjenner du deg igjen?

Fra Aftenposten 25. august 1938.

Dessverre Gaute, kjenner jeg meg ikke igjen. Det var nok flere som fulgte manøveren på sykkel. Og det fotoet er iallfall ikke tatt på Seterstøa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si hvor fotoet til Gaute er tatt?

Syns det er militærbrakker i bakgrunnen? Kan det være i nærheten av Gardermoen? Hauerseter bare for starte med et forslag, men sikkert feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider