Gå til innhold
Arkivverket

Er dette rette person?

PedersenMorten
 Del

Recommended Posts

Hei

Om noen har tid og lyst hadde jeg satt pris på å oppklare følgende:

Joen Lensgrav. Født 1710 i Drangedal. Far til blant annet Anne som senere giftet seg med Gunder Biørnsen Bustrach (Bustrak). Det er hennes gren jeg arbeider med.

På denne siden finner jeg en kandidat, ca midt på siden:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=83690&urnread_imagesize=full&show=27#toppen

Dette er forøvrig eneste kandidat jeg finner.

Kan det stemme at det er Joen som her er registrert?

Og hva heter far: Ole (ola) ...........?

mvh

Morten P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Om noen har tid og lyst hadde jeg satt pris på å oppklare følgende:

Joen Lensgrav. Født 1710 i Drangedal. Far til blant annet Anne som senere giftet seg med Gunder Biørnsen Bustrach (Bustrak). Det er hennes gren jeg arbeider med.

På denne siden finner jeg en kandidat, ca midt på siden:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=83690&urnread_imagesize=full&show=27#toppen

Dette er forøvrig eneste kandidat jeg finner.

Kan det stemme at det er Joen som her er registrert?

Og hva heter far: Ole (ola) ...........?

mvh

Morten P

Hei

Jeg får ikke lenken i ditt innlegg til å fungere. Jeg lurer på hvilken kirkebok (år/dato) det refereres til. Jeg kan sjekke dette, vedrørende info om kirkebok.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg får ikke lenken i ditt innlegg til å fungere. Jeg lurer på hvilken kirkebok (år/dato) det refereres til. Jeg kan sjekke dette, vedrørende info om kirkebok.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Kirkeboka er fra Telemark, Drangedal, 1697-1767, Ministrialbok

Det er jo selvfølgelig mulig at Joen ble født annet sted og tok navnet Lensegrav til etternavn på et senere tidspunkt......

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

mvh

Ole-Petter Eriksen

ps

Har ikke dato på ham men han skal være født 1710

morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps

Har ikke dato på ham men han skal være født 1710

morten

Hei igjen

Vedrørende fødsel i Drangedal 1710, foreligger ingen ved navn Joen.

Litt info vedrørende Joen Nielsen(1710-1763) trolov. Jan.1734 med Liv Knudsdatter Singusdal (1713-1750), Caut. Niels Lensegrav og Halvor Singusdal. Gift 2/7-1734.

Vedrørende Niels Lensegrav; skriver seg til Lensegrav (etter Elling Lensegrav`s død 1728) fom 1729 (fadder 15 tr.1729), samt hans hustru Maren/Mari. Niels er ofte takstmann ved skifter i Drangedal på 1730/40-tallet. Det foreligger dog ikke skifter etter Niels/Maren. På bakgrunn av navnevalg vedrørende Joen`s barn, er det nærliggende å tro at dette er hans foreldre.

Niels Halvorsen Hondolt/Naas (1680-1751) gift 1706 Maren Christensdatter Voje (ca 1680-etter 1740). Paret får mange barn, men svært få vokser opp (Halvor 1722-, Maria 1726-). Ekteparet`s øvrige barn (døde); Halvor 1707 (Hondolt), Live 1708, Gunnild 1710 (Voje), Anne 1711 (Voje), Gunnild 1713 (Voje), de øvrige; Vefall Christen 1715, Christen 1716, Søren 1723. Joen forblir en liten gåte.

Liv Knudsdatter sine foreldre; Knud Gunnarsen Naas 1676-1742 gift 1697 Karen Halvorsdatter Singusdal 1676-1745.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Vedrørende fødsel i Drangedal 1710, foreligger ingen ved navn Joen.

Litt info vedrørende Joen Nielsen(1710-1763) trolov. Jan.1734 med Liv Knudsdatter Singusdal (1713-1750), Caut. Niels Lensegrav og Halvor Singusdal. Gift 2/7-1734.

Vedrørende Niels Lensegrav; skriver seg til Lensegrav (etter Elling Lensegrav`s død 1728) fom 1729 (fadder 15 tr.1729), samt hans hustru Maren/Mari. Niels er ofte takstmann ved skifter i Drangedal på 1730/40-tallet. Det foreligger dog ikke skifter etter Niels/Maren. På bakgrunn av navnevalg vedrørende Joen`s barn, er det nærliggende å tro at dette er hans foreldre.

Niels Halvorsen Hondolt/Naas (1680-1751) gift 1706 Maren Christensdatter Voje (ca 1680-etter 1740). Paret får mange barn, men svært få vokser opp (Halvor 1722-, Maria 1726-). Ekteparet`s øvrige barn (døde); Halvor 1707 (Hondolt), Live 1708, Gunnild 1710 (Voje), Anne 1711 (Voje), Gunnild 1713 (Voje), de øvrige; Vefall Christen 1715, Christen 1716, Søren 1723. Joen forblir en liten gåte.

Liv Knudsdatter sine foreldre; Knud Gunnarsen Naas 1676-1742 gift 1697 Karen Halvorsdatter Singusdal 1676-1745.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Det du skriver om Joen, gift med Liv knudsen, ser ut til og være rett da jeg har informasjon (ubekreftet) om at han hans kone, Liv, var datter av Knut Naas, Singusdal, derav Knudsdatter. Har også informasjon om at de skulle ha giftet seg i 1734. Videre døde Liv tidlig hvorpå Joen giftet seg på nytt med Aaste Voje.

Men hvor har du informasjonene om Joen fra om han ikke er født i Drangedal? Jeg for min del mener å se 2 personer i nevnte kirkebok som kan tydes som jon/joen.

Hva mener du med dette: Caut. Niels Lensegrav og Halvor Singusdal? Caut. ?

mvh Morten

Ps takk for interessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om Joen, gift med Liv knudsen, ser ut til og være rett da jeg har informasjon (ubekreftet) om at han hans kone, Liv, var datter av Knut Naas, Singusdal, derav Knudsdatter. Har også informasjon om at de skulle ha giftet seg i 1734. Videre døde Liv tidlig hvorpå Joen giftet seg på nytt med Aaste Voje.

Men hvor har du informasjonene om Joen fra om han ikke er født i Drangedal? Jeg for min del mener å se 2 personer i nevnte kirkebok som kan tydes som jon/joen.

mvh Morten

Ps takk for interessen

Caut. - kausjonister er vel det samme som forlovere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh Morten

Ps takk for interessen

Hei igjen

Caut. er forlovere.

De 2 personer som er døpt Jon (er ikke født i 1710), har ingen far ved navn Niels.

Jon Nielsen (patronymet/etternavnet), foreligger i kirkebok 2 (1733-53), samt ved skifte etter han.

Bamble sorenskriveri Sk.protokoll I 6B side 368.

Skiftet blir foretatt på Lensegrav 17/3-1764.

Barn med Liv Knudsdatter Singusdal (som vokser opp); Gunild, Dorthe, Anne, Kari, Maria/en. Samtlige er gift med unntak av Anne (som blir gift året etter, feb.1765). Gunder (Gunnar) Knudsen Singusdal (bror til Liv Knudsdatter) oppnevnes som formynder til Anne.

Barn av ekteskap 2 (med Aaste Biørnsdatter); Niels, Liv, Marichen.

Joen Nielsen får også i sine ekteskap flere barn, men disse dør tidlig.

Håper med dette svar, at Joen Lensegrav og Joen Nielsen er en og samme person.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Caut. er forlovere.

De 2 personer som er døpt Jon (er ikke født i 1710), har ingen far ved navn Niels.

Jon Nielsen (patronymet/etternavnet), foreligger i kirkebok 2 (1733-53), samt ved skifte etter han.

Bamble sorenskriveri Sk.protokoll I 6B side 368.

Skiftet blir foretatt på Lensegrav 17/3-1764.

Barn med Liv Knudsdatter Singusdal (som vokser opp); Gunild, Dorthe, Anne, Kari, Maria/en. Samtlige er gift med unntak av Anne (som blir gift året etter, feb.1765). Gunder (Gunnar) Knudsen Singusdal (bror til Liv Knudsdatter) oppnevnes som formynder til Anne.

Barn av ekteskap 2 (med Aaste Biørnsdatter); Niels, Liv, Marichen.

Joen Nielsen får også i sine ekteskap flere barn, men disse dør tidlig.

Håper med dette svar, at Joen Lensegrav og Joen Nielsen er en og samme person.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Hjertelig takk. De forskjellige personer stemmer med det jeg har av info fra før så dette må være rett person. igjen: tusen takk for hjelpen.

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Klarer ikke helt å slippe Joen. Som Ole-Petter skriver forblir han en liten gåte. Personene rundt ham ser ut til å rime, men hvor ble han født/døpt?

Kan det være at han ikke er biologisk sønn av Nils? Jeg får en sterk mistanke om at han kan være pleiebarn/adoptert og dermed biologisk sønn av annet familiemedlem eller kjente av familien.

Akter å lete litt videre med dette og om noen er med på gravingen er dere hjertelig velkomne.... ;)

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Klarer ikke helt å slippe Joen. Som Ole-Petter skriver forblir han en liten gåte. Personene rundt ham ser ut til å rime, men hvor ble han født/døpt?

Kan det være at han ikke er biologisk sønn av Nils? Jeg får en sterk mistanke om at han kan være pleiebarn/adoptert og dermed biologisk sønn av annet familiemedlem eller kjente av familien.

Akter å lete litt videre med dette og om noen er med på gravingen er dere hjertelig velkomne.... ;)

Mvh

Morten

Hei Morten

Jeg deler din mistanke, vedrørende fostersonn/pleiebarn.

Vedrørende familiemedlem eller kjente av familien, så er jeg usikker (holder begge muligheter åpne). Vedrørende kjente av familien (meget perifert) finner jeg en kandidat.

Dette etter å ha sjekket ut fødte 1705-1715 ved navn Joen i : Drangedal, Sannidal, Bamble, Kragerø, Gjerstad, og Kviteseid/Nissedal.

Clemet Jonsen trolovet 13/3-1709 med Ragnild Olsdatter i Drangedal(forlovere, kirkens menn : Jens Klokker og Rolf Hosøe (Oseid). Ekteviet 12 tr.1709 (i Drangedal). Dette ekteparet får 3 barn, alle i Drangedal. Meget tyder på at Clemet (og muligens Ragnild) ikke er født i Drangedal, (jfr. forlovere, faddere til deres barn og at de ikke opptrer som faddere i Drangedal i perioden 1705-1715). Ved å se på faddere til deres barn, må paret ha vært velaktet (samt at presten overså at deres førstefødte Joen var født uekte)

Joen døpt i første halvdel av april 1709 (mao uekte, dette fremkommer ikke i kirkeboken)

Faddere : Sersjant Niels Annersen, Erich Gunnarsen, Matz Hansen, Anne (Halvorsdatter) Vaale Og Anne Stenersdatter (Åkre).

Hans døpt januar 1711. Faddere: Peder Jørgensen Naas, Tarald Olsen Naas, Anne (Halvorsdatter) Vaale, Tone Olsdatter Naas og Anne Stenersdatter Åkre.

Inger døpt 1713 (nederst på siden i kirkeboken). Her legger jeg merke til utsagnet; døpt for Clemet Jonsen. Ved å se på samtlige døpte dette året, brukes ikke utsagnet "for".

Konklusjon; Clemet er ikke tilstede ved dåpen (bortreist eller død).

Faddere: Bla. Peder Jørgensen Naas, Johannes Hansen, Tone Knudsdatter og Karen Aslachsdatter (Naas).

Den sistnevnte fadder er gift med Tarald Hansen (15/2-1710). Tarald Hansen var tidligere gift med søster til Maren Christensdatter Vaaje; Anne 1678-1708 (gift 1703).

Ved å se på familierelasjoner i Drangedal foreligger en tråd, Vaaje/Naas/Vaale/Singusdal

Ekteparet Niels Halvorsen Hondolt/Naas og Maren Christensdatter Vaaje er barnløse 1713.

De flytter til Øvre Vefall ca 1714, sammen med Ole Olsen Vaaje (bruker hver sin halvdel)

Eier Lensmann (og offiser) Halvor Solberg. Ved denne tillit, samt ved å se på faddere til deres første-døpte etter 1713 (Christen døde udøpt 9 dager gml.jan 1715); Christen 11/3-1716 og senere, har de blitt oppgradert i det sosiale sjikt. Dette gjelder også ved deres ankomst til Lensegrav 1729 (eier Niels Paulsen) og den videre bruk (inkl. Joen Nielsen, og hans avtaler vedrørende Lensegrav). Niels Halvorsen nyter også tillit av den nye Lensmannen Joen Nielsen (født i Sannidal) gift med Marichen Halvorsdatter Solberg.

Innslaget av de overnevnte faddere`s tilhørighet, samt at Joen Nielsen gifter seg med Liv Knudsdatter fra Singusdal, kan tyde på at han kjente til sine biologiske røtter.

Det sistnevnte er dog kun en hypotese.

Jeg har ikke funnet spor av Clemet Jonsen og Ragnild Olsdatter etter 1713.

En gåte avløses av en annen, men det er jo slikt som gjør slektsforskning spennende.

Jeg håper på tilbakemelding, vedrørende mitt innspill (samt om Clemet var byborger/militær profesjon).

mvh

Ole-Petter Eriksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ole-Eriksen Petter

Ditt innspill inneholder mange navn jeg drar kjennsel på i slekta forøvrig. Må sette meg ned å se på dette men er satt på et annet oppdrag da en i familien ønsker en samling av det jeg har gjort hittil.

Skal se på det du skriver og komme tilbake til tråden. Tror virkelig at du er inne på en riktig tanke/kandidat.......

Takk skal du ha. Jeg sender deg en melding når jeg har sett på det.

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei igjen Morten

Jeg legger til en ny hypotese, muligens mer troverdig. Dette betinger 2 forhold. 1. Joens alder er feil. 2 Daapen skjer I et annet sogn. Aktuell periode desember 1713-mars 1714. Foreldre Niels Halvorsen og Maren Christensdatter. Hans far Niels kan ha utf. arbeid eller blitt utkommandert som soldat I denne perioden. Niels Halvorsen er borte fra ministerialboka mesteparten av 1713 og hele 1714.

Denne tanken slo meg I forbindelse med en av mine aner Rasmus Hansen Setre. Han blir gift I et annet sogn ca 1713-14, og faar barnet Erich (ca 1714). Ved daapen til Rasmus Setre sitt barn Hans anno 1724, er Niels Vefall fadder.

Ved daapen til Joen Nielsen sitt barn anno 1739, er Erich Setre fadder. Erich gifter seg I Holla 1740.

Jeg tror ikke dette er tilfeldigheter, men at det foreligger vennskap gjennom felles opplevelser og historie(Rasmus sin bror; Tarald og hans avkom er I saa maate ute av bildet I denne perioden, jfr. dette innlegg).

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider