Gå til innhold
Arkivverket

Arren Larsen Bardahl

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet Arren Larsen Bardahl Helgeland som skattlegges med 3-0 , i Hvem var Hvem 2, Trondhjems borgerskap 1680-1730 Utvalgte kilder , side 16. Boken er utgitt av kane.benkestokk.teiste forlag i 2000.

Hans boadresse er der oppgitt til Princegaden.

Jeg har og sjekket Trondheim før Cicignon, gater og gårder før reguleringen 1681, men kan ikke finne Aren Larsen Bardahl nevnt der.

Men dette er vel den Aren Larsen Bardal som har vert debatert noen ganger som far til Inger Arensdatter gift med klokkeren til Nesna og Ranen, Jacob klocker.

Lurer bare på om noen har funnet ut noe mer om denne Aren Larsen Bardal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Terje E Skrolsvik

45

• Leif Johannessen

16

• Alv Edvardsen

22

• Anne Lise Hovdal

3

Denne Aren Larsen, Trondhjemsborger, har det vært lett etter. - Jeg har notert at en Aren Larsen skal ha kjøpt en eiendom i Trondheim i 1684, hvor Willum Larsen tidligere bodde. - I 1699 kjøpte Oluf Skomaker salig Aren Larsens gård. - Man antar at Aren Larsen Bardal døde ca. 1699, men det er vel ingen som har klart å bringe klarhet i om dette er samme gård som du nevner i Prinsens gate ? -- Noen som har funnet ut hvor Willum Larsen bodde før 1684 ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Ut ifra det som er skrevet i vedlegget er det vel tvilsomt om den Aren Larsen Bardal, i Prinsensgt. og den Aren Larsen som omtales i vedlegget er samme person ? -

For meg virker det ganske sannsynlig at den Aren Larsen Bardal, som du nevner, er identisk med den Aren Larsen som døde ca. 1699 i Bardal. -- Spørsmålet er vel kanskje om det er mulig å fremskaffe ytterligere opplysn. om Aren Larsen i Prinsensgt. ? --

Jeg tror jeg overlater dette til noen som er mer lokalkjent i Trondhem enn jeg. M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- P.s til forrige innlegg. -- Er det i den omtalte bok i innlegg 1, gitt noen begrunnelse for at denne Aren Larsen er tatt med i boken ? - Hvem har forfattet boken ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Her kommer de to Arn Larsen i Trondheim:

Her kommer den andre:

Derfor det litt rart at adressen Princegaten ikke er med i Trondheim for Cicignon.

post-113-0-65552800-1329497077_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket pantobligasjonene i Trondhiem for Aren Larsen/Lauritsen. De jeg sålangt har funnet, vedrører alle Aren Larsen/Lauritsen Norlandsfarer som holdt til i Strandgaten. Så han er godt dokumentert. Har og sjekket skifte etter hans kone død i 1661 hvor ingen barn nevnes, men derimot en bror Colbanus. Så det er denne Aren som har en bror og ikke Aren Larsen Bardal. Hadde håpet å finne et pantelån som nevnte Bardal men desverre ikke så langt. Må sjekke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Det er vel ikke sikkert at Aren Larsen Bardal, behøvde å røtter i Trondhjem. - Mener det var et påbud om at de som var sk. "Trondhjemsborgere" måtte ha bopel i byen, men det er vel ikke dermed sakt at de faktisk måtte bo i byen ? - Men så er det jo heller ikke mulig å finne noe som sier at denne Aren faktisk var nordlending heller. - Artig ville det ha vært å finne ut hvem han var og hvor han kom ifra. -- Kanskje kunne man finne noe om kona, Maren Rasmusdr. også og hennes opphav ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28717/63/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515630722.jpg

Hei. Ja det hadde vert fint hvis vi fant ut hvor han kom fra. Men her begynner saken om Bardal.

Desverre sier den ikke så mye om Aren Larsen og hans familie. Men han benytter Ulrich Brygmann på Neppelberg som sin saksordfører. Har fulgt saken for å se om det kunne dukke opp noen gode momenter, men desverre. Pantelån er heller ikke sålangt funnet. Mulig han er en holden mann. Som regel dukker det opp lån som misligholdes og boet går konkurs. Men har ikke sett noe slikt enda. Skal nu lete videre. Skal se om jeg finner noe på hans kone Maren Rasmusdatter som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kom over denne:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24833/46/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090220630046.jpg

I andre stolpe side 42b, midt på siden, nevned Haachen Erichsens kvinde, og her kalles hans svigermor Dydrig Maren Rasmusdatter.

Noen som vet hvem denne Haachen Erichsen var gift med ? Dette må da vel være en svigersønn av Arent Larsen og Maren Rasmusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Syntes teksten i disse lenkene var litt vanskelige å lese. --

Aren Larsen skal ha kjøpt en gårdpart i Bardal hvor han åpenbart holdt til, av en Aren Isaksen som skal ha bosatt seg på Enga på Hugla. -

Denn Aren antas å være bror til en Ola Isaksen Bardal, som hadde en sønn, Anders Olsen som i 1691 søkte å få tilbake denne gårdparten til Aren Larsen ved Odelsløsning. -

Ut ifra den saken er det kanskje ikke mye å finne, men kanskje kunne det fremgå opplysninger om hvor Aren Larsen kom ifra da han kjøpte denne gårdparten i Bardal ? - Det må jo ha vært en noe tidligere. - Jeg er ikke kjent med når Aren kom til Bardal. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har idag sendt forespørsel til Statsarkivet i Trondheim om de kan finne ut hvor Princegaten var, og om det finnes noe om Aren Larsen Bardahl som skal ha holdt til der. Det lå i Frue sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Enken Maren Rasmusdr., blev g.2. 18.10.1705 i Hemnes kirke, m. Frants Anthonissøn Hagendorp, oppr. fra Danmark. - Han hadde etter opplysn. vært i tjeneste hos Sorenskr. Peder Broch i Herøy. -- De oppholdt seg da åpenbat enda ved Bardalsåen. - Jeg hadde håpet på å finne noe om hvem som kunne være Marens far, men fant ikke noe. - Kanskje det kunne fremgå hvis man fant trolovelsen ? - Maren og Frants bosatte seg på Enga i Bardal. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter brannen i 1681 og etterfølgende regulering oppsto det tvist mellom sogneprestene om sognegrensen mellom Domkirken og Vår Frue kirke. Det ble opprettet en grenseoppgangs-kommisjon. Det var vidløftig argumentasjon fra begge sider. Sognepresten for Vår Frue kirke, Sebastian With, fremholdt i innlegg av 24. aug. 1694 at det ikke var noen fordel å ha i sin menighet nordlandslandlere osv. som var mye borte fra sognet med strabasiøse reiser osv. Han sier da bl.a. ”…Saasom oc for nogen tid Siden paa reysen ere døde Arn Larsøn…” m.fl. Dette dreier seg sannsynligvis om nordfar Arent Larsen i Senja som det var skiftet etter det året. Jeg ser ikke at Arent Larsen Bardal klart er nevnt. En ødegård beskrevet som ”Arn Larsøns” kan muligens tilhøre ham, men det opplyses ikke nærmere hvor den lå. Det er uklart for meg om dette er samme gård som i en vedlagt ”Special forteignelse” er nevnt som nr. 102: ”Sl: Arn Larsøns gaard er bortgaaen i gaden”. Denne siste er trolig Arnt Senja sin. I en oversikt over enker er nevnt ”Arntt Larsøns Enke”, og dette er sannsynligvis enken etter Arnt i Senja. Det ser altså ikke ut til å være mye spor etter Arnt Larsen Bardal i Trondhjem etter brannen.

Kilde for grensekommisjonen: Trondhjemske samlinger Bind 11 – Hefte 3-4 – 1981-82.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for begge svar. Nei det skal ikke være lett å finne denne Aren Larsen bardal. Hvis det er som Alf skriver, at enken gifter seg opp med Frantz Hagendorf i 1705, så er det vel derfor hun kalles Dydig i skiftet etter sal Hans Andersen 6/10-1710. Har ikke funnet noe skifte etter hverken Aren Larsen i 1699 eller Maren Rasmusdatter som da må være død etter 1710. Trudde hun i alle fall måtte holde skifte før hun giftet seg i ganske høy alder i Hemnes 18/10-1705 med Frantz Anthonissen ? En annen ting. Jeg har notert 7 barn etter Aren og Maren. Men sålangt ikke funnet en sønn Rasmus Arentsen. Kan Maren være hans annen kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Vedr. siste innlegg; Jeg har disse barna på Arent og Maren: 1) Berethe, g.1.m. Peder Andersen Hemnes, g.2.m. Han Andersen fra Selfors. -- 2) Carsten, g.m. Beritte Abrahamsdr., fra Øvre Strand i Nesna. -- 3) Inger, g.m. Klokker Jacob Jacobsen, Handå i Nesna. -- 4) Lars, f.c. 1662, g.m. Synnøve Pedersdr., fra Vassdal. -- 5) Gidsken, g.m. Jon Østensen, Nilskog i Vefsn. -- 6) Guru, g.m. Haagen Eriksen, Forsenget. -- Hvem mangler ?

Du nevner en Hans Andersen i et skifte 1710. - Hvem kan det være ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har tatt med Hans Arentsen og Sara Jacobsdatter, men ser at det er Ytre Bardal og hører ant ikke med her.Har sett at Gidsken Bardal har gått igjen som fadder på barnene.Og i 1704 er og Maren Rasmusdatter en av fadderne. Vedlegger skifte:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24836/83/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090220640083.jpg

Men etterfølgende skiftet etter Guru Arentsdatter og Haagen har litt opplysninger. Det kan studeres .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg forsøkte tidl. å spørre om det kunne være mulig at det var slektsforb. mellom Maren og Peder, men det blev avkrefte. - Det er f.ø. skifte i 1712 over Svend Rasmusen, Husbye, bror til Peder og hvor hans søsken nevnes. - Ingen Maren der. -- Det er også sk. etter Alhed Pedersdr., Husbynesset i 1713. - Ingen Maren der heller. --

Jeg har forstått det slik at Peder Rasmusen fra Husby overtok kremmerleiet ved Bardalselven. Familien bruket Greger som familienavn, etter konen til Peder. -- M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja jeg sitter akkurat og skomleser det. 6/6 1738 etter sal Peder (Broch) Rasmussen og ei hustru Greger med bror Jonas Greger. Svigermoren het Petronelle Dass .Peters datter Maren Greger ble gift med Sr Frantz Nielsen Winther.Noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Den Hans Arentsen du nevnte og som var g.m. Sara Jacobsdr., er ant. sønn av Aren Jensen fra Indre Sandnes, s.k. 1738, som blev g.2.m. enke Else Gullesdr., Bardal Indre. -- Bardal er jo ingen stor plass, så det er vel ikke så merkelig at de kunne figurere som faddere på samme barn. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider