Gå til innhold
Arkivverket

Arren Larsen Bardahl


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Hei. Trur ikke Aren Larsen har noe med Hummel å gjøre. Da ville slektsnavnet dukke opp et eller annet sted senere.Men jeg kom over en annen i Trondhjem jeg vil ha i bakhodet.- Gård 80 i Trondhjem før Cicignon. Anders Laursen paa Munchhowen, som gifter seg med Anne Andersdatter, enke etter Oluf Eriksen Blix. Kalles handelsmann med kramvarer og kjøpmannsgods i 1671. Det passer bare ikke med konens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Terje E Skrolsvik

    45

  • Leif Johannessen

    16

  • Alv Edvardsen

    22

  • Anne Lise Hovdal

    3

Det ser ikke ut til at det finnes sikre spor etter Aren Bardal i Trondhjem – bortsett fra det faktum at han har betalt skatt som borger noen år. I mangel av noe mer håndfast kan det igjen være grunn til å reflektere over at han gir sin nest eldste kjente sønn navnet Carsten. I Trondhjem er en Carsten kippers Quinde gravlagt i 1655 (Brodahl), men knapt andre Carsten nevnt før innvandringen fra Flensburg gjør seg mer gjeldende. På Helgeland finner jeg bare én Carsten i manntallet 1665/66. Det er en 16 år gammel sønn på Neerstrøm (Straumen) i Rana. Oppsitteren – formodentlig hans far – heter Lars og er ca. 40 år. I prestemannallet er det dessuten en sønn Knud på 6 år. En Iffer på 19 år ser ut til å være tjenestedreng. Lars har patronymet Jonssøn i noen skattelister. Fogdemanntallet her: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35579/65/

 

I mangel av noe bedre stiller jeg opp som hypotese at Aren Larsøn Bardal er fra Straumen i Rana. Han kommer som tjenestedreng til Bardal og tar over etter eller gifter seg med en enke (Guren?). Han viderefører et beskjedent kjøpmannskap. I Kopp- og ildstedsskatten for Helgeland fogderi 1691, 1692 og 1699 som er registrert og lagt ut i en database her, står det for enken Maren i Bardal 1699 (skrevet ”Bandals”): ”Er af fast lige wilchor og formedelst hendis Sahl: Mands Lange swaghed og sengeliggende i stor fattigdom geraaden og der ofwer af Borger Mandtahlet udeludt, kand iche højere bereignis end som een Strandsider Enche, for sig self. ” Han må altså gi opp pga. sykdom, trolig ut på 1690-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innlegget.

Nei, det skal ikke være lett å finne noe mer på Aren Larsen i Bardal. Har lånt Mo prestegjeld gardshistorie med håp om å finne noe der, men desverre ikke så langt.

Men det du resonerer deg frem til her, slik jeg leser det, er at:

Lars (Joenssøn)? f ca 1625 holder til på Nedstranden i Rana. Han har en sønn Carsten f ca 1650, og videre sønnen Knud f ca 1660. Han kan ha en eldre sønn Aren f ca 1640? som kommer som tjenestedreng til enken Guren/Guru i Bardal.Blir der gift med enken eller overtar bruket. Enken dør og Aren gifter seg med Maren Rasmusdatter .I dette ekteskapet vet vi om 6 barn Lars,Berith,Inger,Gidschen,Carsten og Guru.

Carsten navnet har jeg funnet, rundt denne tiden,med Volqvarts i Dass familien, og Inger i Blix familien. Gedsken/Gidsken/Gidschen i Brygmann og Pristrop familien.

Men jeg trur jeg "foreløpig" slutter å følge denne Aren Larsen lenger bakover.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Jeg kom til å tenke på noe.

"Hvis" Rasmus Svendsen på Husby (Trondhjemsborger) g m Aleth Pedersdatter Klæboe, (kjente barn:Peder,Svend,Hans,Christopher og Karen) hadde datteren Maren Rasmusdatter som da ble gift med Aren Larsen, ville mye falle på plass.

Men desverre har jeg ikke funnet hennes foreldre.

Aleth Klæboe hadde ei datter Inger med første mannen Nils Olsen ,handelsmann som ble borte på havet.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at da saken om odelsløsning første gang var i retten, møtte Peder Christophersen, Strømmen, på vegne av Aren Larsen. Peder, f. ca. 1635, var Lars Jonsens etterfølger i Straumen.

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/28717/63/

 

Det ser ut til at navnet Gidsken var i Ulrik Brügmanns slekt. Men det er ikke godt å si om Aren og Maren var i familie med disse, eller om de brukte navnene for å gjøre ære på sine litt "større" borgere lenger ut mot kysten.

 

Niels Olsen regnes for å være av slekten Storch, men de tidligste ledd her er vel ikke helt klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Niels Olsen er av slekten Storch, men Rasmus Svendsen og Aleth Pedersdatter Klæboe har sønnen Hans på Husby som blir gift med Marite Arentsdatter Storch . De bosatt på Langset. Så jeg trur ikke dette har noe med oppkalling av fine navn å gjøre, og heller ikke slik det sies om Jakob klokkers slekt, at de var heldige og fikk fintfolt som faddere til sine barn. Vi finner bare ikke bindeleddet .Mulig det ligger i Wilhelmine Brandts papirer fra dengang da hun samlet dokumenter til Benkestokk slekten.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke har funnet foreldre til Aren Larsens kone Maren Rasmusdatter, lurer jeg litt på om han kan ha truffet henne i Trondhjem og at hun "kan være" en datter av Rasmus Danielsen, sønn av borgermesteren i Trondhjem Daniel Rasmussen og hustru Maren Jensdatter Skanke. De fleste av Daniels barn har jeg styr på. De blir gift med bl a Brygmann og Pristrop.Men jeg har ikke funnet noe etter denne Rasmus Danielsen. Noen som har andre opplysninger om denne Rasmus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Danielsen nevnes ikke i overformynderprotokollen ved skifte etter Daniel Rasmussens kone Maren 4/5-1644 (Kjeld Bugges utdrag). Men han kan jo ha en annen mor. Eller kan han være utelatt fordi han er myndig?

 

Vi må vel kunne anta at Maren Rasmusdatter er født ca 1645 – 1650. Hvis vi ser i skattematrikkelen for det aktuelle området på Helgeland i 1647 er det ikke mange aktuelle fars-kandidater å finne. Jeg ser en Rasmus på Klippenvåg i Lurøy. Der var det kremmerleie med en Rasmus Jørgensen, Bergensborger. Men han finner vi der allerede i 1618, og dermed er han ikke veldig aktuell? http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20247/43/

 

På gården Ytre Sandnes (Nesna/Rana) er det en Rasmus Andersen på 1670-tallet, og han har trolig en datter Inger og en sønn Niels. Men ved skifte etter Niels i Lurøy i 1736 er bare Inger og en brorsønn nevnt. Så her er vi like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Denne Rasmus Andersen på Ytre Sandnes har jeg selv spekulert over. -- Hans sønn Nils, f.c. 1673, var g.m. Abelone Daielsdr. - Hvorfor denne Nils brukte en del av Lurøygården skjønner jeg ikke. --

 

Datteren Inger Rasmusdr., blev g.m. enkemann Joseph Pedersen Elsfjord, som var g.1.m. Ingeborg Christophersdr. Elsfjord, søster av Peder Christophersen, skipper på Straumen i Hemnes. --

 

Datter av Joseph Pedersen og Inger Rasmusdr., Maren, blev g.m. Jon Larsen og de bosatte seg på Sandnes. --

 

Enken etter Rasmus Andersen, Ane Samuelsdr., levde åpenbart lengre enn ham og blev g.2.m. Michel Hansen, f.c. 1645. - Teoretisk kan jo også Ramus ha vært g. 2. g.g.r. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nærliggende å tenke seg at Maren må ha en slektsrelasjon til familien Brügmann når hun som 70-åring (omtrentlig) stiller opp som fadder her i 1717 ved dåpen av Alexander Aaengens barn Jonas, som så vidt jeg skjønner er Ulrich Brügmanns oldebarn. Noen annen slektsrelasjon er her vel ikke?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16553&idx_id=16553&uid=ny&idx_side=-124

 

Hvis Maren er datter av Rasmus Danielsen, så har vi jo sammenhengen. Hun kan vel i så fall ha fulgt med familien Brügmann til Neppelberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Har de siste dagene sjekket geistlige skifter for om mulig å finne Maren Rasmusdatter nevnt den vegen.

Det var Ulrich Brygmann som førte saken for Aren Larsen da han kjøpte Bardal. Denne Ulrich Brygmann var gift med Gidschen Michelsdatter Pristroph, (senere g m Anna Hansdatter Klæboe). De hadde datteren Dorthea g m Jens Clausen Parelius. Gidschen Pristroph var datter av Michel Andersen Pristroph sognepr i Trondhjem og Dorthea Danielsdatter,hun datter av borgermester i Trondhjem, Daniel Rasmusen. Daniel hadde bl a en sønn Rasmus f ca 1625.

Spørsmålet blir da om sønnen Rasmus Danielsen kan ha fått ei datter Maren som er "godt gjemt" til hun dukker opp på Bardal.Hun ble da sener gifte med Frantz Anthonissen Hagendorf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter at siste ekteskapet ble kortvarig ettersom det er hun som i 1710 stevner naboen Jon Gabrielsen for en båt som skulle være utlagt til en Markus Jensen i Bergen etter ”hindis siste mand Frantz Anthoni”. I det hele tatt er hun aktiv både som saksøker og saksøkt først på 1700-tallet, og trolig må hun ha hatt ballast fra oppveksten for å opptre slik hun gjør.

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31246/43/

 

Det bør vel nevnes at hennes mulige farsøster Riborg Danielsdatter var gift med Jens Christensen Hveding i Buksnes slik at det var forbindelse til Nordland – gitt at vi er på riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den opplysningen.

Har ikke sjekket de papirene enda. Litt dumt vi ikke finner et skifte hvor hun er nevnt.

 

Til det andre så er Daniel Rasmusen min 7.tip.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Det er utgitt en del bøker som omhandler en rekke av disse handelsstedene i Nordland. - Lånte for lenge siden noen av disse, men har hatt så mye annet å ta rede på i senere tid. --

Det er jo ellers ganske kjent at disse Skipper og krmmerslektene gjerne drev med samgifte. - Kanskje kunne det være en tanke å forsøke å gå igjennom denne lektyren for evt. å finne noe ? --

 

Slike bøker må da være utgitt som omhandler Skipper og kremmerslekter fra andre kanter av landet også ? - Tar man i betraktning at disse enten var Bergens eller Trondhjemsborgere, måtte disse jo ha hatt kontakter langs det meste av kysten Nord - Syd. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med "Nordlandske handelsteder " av N A Ytreberg. Den tar for seg de fleste handelsteder. Kun på Husby nevnes en trondhjemsborger Peder Rasmussøn omkring 1650. Han har en sønn Rasmus Pedersen g m Aleth Klæboe . Det er han som omkom på sjøen 1689. Det er bare det at denne Rasmus ikke er nevnt med noen datter Maren .I så fall må hun være født før han giftet seg med Aleth. Det har vi antydet før. Men kommer vi da noe nærmere Brygman/Pristroph ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondhjemsborgeren som døde i 1689 var vel Rasmus Svendsen? Se her på vigerust.net:

 

http://www.vigerust.net/by/trondhjemtop1683_92utliggere2.html

 

Ytreberg har også en omtale av Straumen, hvor brukeren før 1680 sies å være Jon Larsøn? Men det riktige skal vel være Lars Jonsøn, se her i 1676: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/30697/24/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Leif.

Det sal. Tore har i sine papirer har jeg og. De er rett. Jeg refererte her til hva N A Ytreberg skriver i sin bok. Trur det må være en del feil der ja. Det er Rasmus Svendsen som er g m Aleth Klæboe.

 

Sitter og leser Tingbok 1700- 1709. Maren Rasmusdatter Bardalselv har vert nevnt i noen saker. Litt ok at noen av barnene og nevnes. Guru InderBardal nevnes i sak mot Anders Larsen Hammeren,sønnen Carsten Arentsen hjelper henne 27/10-1701 mot Mogens Olsen.Og Bereth Arentsdatter Hembnes er og nevnt i sak mot Anders Larsen Hammeren.

9/10-1703 nevnes at hun har en tjenestedreng Peder Fallentin som har vert i slagsmål med Hans Jonsen Meeland.

 

Så damen er da nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For "veldig" interesserte legger jeg ut litt om hvem som skylte penger i den tiden. På side 108 og videre kommer de som skylder Maren (Rasmusdatter) i (Bardals)Elven penger.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Tingbok 3 , 1700-1709, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28719/107/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515640298.jpg

 

 

Jeg skal lete vider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Er det mulig å regne seg frem til besteforeldrenes navn etter navna på barnebarna ? -- Navnene på barna til Aren Larsen og Maren Rasmusdr., er jo kjent. - Så også navnene på deres barnebarn. --

 

På 1600 -tallet og tidlig 1700 tall, var det vel visse regler for oppkalling ? - Slik sett burde det kanskje være mulig å regne seg frem til sannsynlige etternavn på foreldrene til Aren og Maren. -

 

Kanskje burde disse oppkallingsreglene være tatt opp i et eget tema ? -- M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi har rekkefølgen på Aren og Marens barn engang. Trur jeg har Lars som eldste barn .Carsten vet jeg ingen ting om hans plass i barneflokken. Og hvilken rekkefølge det er på døtrene vet jeg heller ikke. Inger regner jeg med er født ca 1685. Men Berith,Gedsken og Guru vet jeg ikke når de er født. Mulig noen er flink med resonering .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg ser at du har med en Guru som barn av Aren og Maren. - Hvor har du det fra ? Hvor blev det av henne ?

 

Jeg har notert en Guru HANSDR, Indre Bardal. - Hun blev g.m. Lars Hemmingsen, sk. 1721. - De hadde bl.a. en sønn, Aren Larsen, f.c. 1700, som blev g.1.m. enke Kirsten Amundsdr., på Tybekken i dav. Hemnes. - Også denne Arnt hadde egen Jekt fra 1737 - 51, da han solgte denne til sin steddr.s. mann og en annen mann. -- Kan det ha blitt en forveksling her ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Tror fremdeles at det er uriktig å anta at Guru Inner Bardal er dr. av dr. av Aren Larsen, Bardalselv Borgerleie. --

 

Guru Inner Bardal er etter mine begrep, dr. av Hans Andersen Inner Bardal, skifte 1710 og Berit Olsdr. - Ved skiftet er alle barna oppført, også Guru. - Guru var åpenbart g.1.m. en Gabriel og så g.m. Lars Hemmingsen som døde 1721. - Det er skifte etter Guru i 1722. -- Hun hadde bl.a. en sønn Joen gabrielsen, sk. 1717, som var g.m. enke Else Gullesdr., sk. 1721, som var g.m. Hans Olsen. - Else blev g.2.m. enkemann Aren Jensen fra Indre Sandnes som i sin tur blev g.3 og bos. på Inner Bardal og det er sk. e. ham i 1738.

 

På Borgerleiet ved Bardalselven var i 1701: Enken, hennes sønn, Lars Arensen, 30 år og drengene Joen Joensen, 28 og Arne Persen, 10. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre ikke notatene mine her jeg er nu.Skal sjekke mere etter helgen. Lurer litt på om det er snakk om to med navn Guru. Men vi må være sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.