Gå til innhold
Arkivverket

Arren Larsen Bardahl


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Tingbok 3 , 1700-1709, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28719/20/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515640211.jpg

 

På venstre side her er det snakk om to stk Guru. Hvem er da Guru Arensdatter som her nevnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Terje E Skrolsvik

    45

  • Leif Johannessen

    16

  • Alv Edvardsen

    22

  • Anne Lise Hovdal

    3

Hei. - Beklager, det skulle visst være en Guru Arntsdr. også. - Hun var g.m. Hågen Eriksen, Forsenget i Rana og døde 1717. - Barn. Maren, f. 07, Erik f. 08, anders, f. 11, Arnt, f. 14 og Guru, f. 1717. --

 

Denne tråden har nu gått så lenge så man klaer ikke å huske alt. - Nu har jeg notert også Guru som en dr. av Aren Larsen ved Bardalselven. - Denne Hågen blev g.2. 1718 m. Marit Arntsdr. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart vi ikke har funnet ett barn med navn Rasmus av Arent Larsen og Maren Rasmusdatter .Har sjekket en del av fadderne til deres barnebarn. Kun funnet en Rasmus Hougnæs som fadder 26/7-1711 til Anders søn av Aage Erichsen Forsengen og Guru Arentsdatter. Men han har jeg foreløpig ingen ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det vel tenkes at Aren og Maren har hatt sønn(er) som ikke har nådd voksen alder. (I neste ledd hadde jo Peder Hemnes en Rasmus.) Noen Daniel er det vel imidlertid ikke å finne blant nære etterkommere? Derimot Hans. Kan Marens far likevel ha vært en Rasmus Hansen?

 

Hvis man skal forfølge hypotesen om Maren som sønnedatter av borgermester Daniel Rasmussen, kan det være verdt å dvele ved følgende opptegnelse som sorenskriver Christen Hveding gjorde sin bibel (Nordlandsætta Hveding frå 1580 [ved Johan Hveding] utgitt av Einride Hveding):

 

Anno 1691: 13: Iannuary Klokken 3 om Morgenen blef min Kieriste Hustru forløst med en ung Søn, blef døbt udj Hammerøe Kierche af Hederlig och Vellærd Mand Hr: lens Schieldrop d: 19: dito, och blef hans Nafn kaldet udj Daaben lens. Gud, Lad hannem opvokse till Gudz Ære och sin Evige Salighed. Hans Faddere vare Ifvar Nilsz: Søerkiile, Christopher Hansz: Schærvigen och Hendrich Hendrichsz: Helgeland. Qvinde Faddere min Moder Riborrig Danielsdotter udj his lovlig Forfald, Karen Sture paa hindis Veigne holdte ham: over Daaben, och Anne Davidsdtr Nordkiile formedelst Gudsz strenge Veirlig kom icke Christopher Hansz. och Anna Davidsdtr: til Kierche, Hvorfore Peder Rasmusz: Sommersel, och Addelees Pedersdtr: Presteide paa deris Veigne ved Daaben var tilstede.

 

Hvem var denne Peder Rasmussen, Sommersel? En slektning? Jeg har ikke funnet ham blant oppsitterne på Hamarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Rasmussen, Sommersel ? Muligens Sommerseth i Hammarøy g m Ingeborg Christensdatter Trane. Hun datter av Christen Matthisen og Øllegaard Tygesdatter (Trane)av hans første ekteskap. Han bled jo g 2 med Maren Jensdatter Hveding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden , men Aren Larsen og Maren Rasmusdatters sønn Carsten ble gift med Berith Abrahamsdatter på Strand. Hennes far Abraham Jørgensen satt med odel i Hamarøy og Alsøy. Dette var vel noe Benkestok familien hadde fra gammelt.I 1670 er det Anne Jonsdatter Benkestok som har noe der. Hun eiet og noe i Strand. Mulig Abraham Jørgensen har aner den vegen ?.En Jens Albertsen eier i 1690 og noe i Hamarøy,Alteren,Koberdal og Sandager. Ser og at 1690 er det Mester Peder (Lem) i Bergens arvinger som sitter på bl.a. Bardal,Echern,Setter,Lilbirche og Findeide. Må se litt mere på dette i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. -- Jeg ser at du har med en Guru som barn av Aren og Maren. - Hvor har du det fra ? Hvor blev det av henne ?

 

Jeg har notert en Guru HANSDR, Indre Bardal. - Hun blev g.m. Lars Hemmingsen, sk. 1721. - De hadde bl.a. en sønn, Aren Larsen, f.c. 1700, som blev g.1.m. enke Kirsten Amundsdr., på Tybekken i dav. Hemnes. - Også denne Arnt hadde egen Jekt fra 1737 - 51, da han solgte denne til sin steddr.s. mann og en annen mann. -- Kan det ha blitt en forveksling her ? -- M.v.h. Alv.

 

Jeg har at Guru Hansdatter var gift først med Gabriel Andersen Bardal som døde før 1701, men er ikke sikker på hvor jeg har det ifra. Ved manntallet 1701 var det hennes andre ektemann Lars Hemmingsen som var bruker i Bardal. Guru var jo søster av min formor på 3 grener Lisbet Hansdatter(skal videre på hennes datter Berit Jensdatter og sønnen Jens Larsen og 2 av hans barn). Har fulgt litt med på denne tråden tidligere, og jeg mener noe av det samme har vært oppe på Slektsforumet(men da kunne jeg jo ikke legge inn lenke til den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med lenke til Slektsforumet hvor lenken virket, men skulle det ikke virke der det debatnummer 45668:

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=99924&highlight=

 

Skulle den ikke virke der så gjelder debattnummer 45668 skulle det stå, og det gikk ikke å legge ut lenken hvis jeg skulle ta med ditt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen påstår at Maren Rasmusdatter er födt i Hadsel omtrent 1650 og at faren er danske Rasmus Mikkelsen Friis, født omk. 1655

Maren giftet seg med Handelsmand Arent Larsen i 1684 i Hennes, Hadsel, Nordland.

Årstallene snurrer rundt!

Er det noe riktig i dette?

I alle fall forstår jeg det så at Maren levde sine siste år hos datteren Berethe Arentsdatter på Selfors i Rana.

Berethe var gift 2.omkr. 1716 med Hans Andersen Selfors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei dette har jeg ingen formening om.Hvor kan vi lese om denne dansken Rasmus Mikkelsen Friis ? Hun er sikkert av en "finere " familie, men at hun er en Friis vet jeg ikke. Hun blir etter Arent Larsens død i 1699 gift 1705 18/10 med Frantz Anthonissen Hagendorf .Han hadde vært hos Peter Broch i NordHerøy, hvor han står oppført i 1701 tellingen. Han er fadder 6. sept 1705 til Hans Arentsen Bardals barn Aren. Frantz døde ca 1710 og det kan godt hende hun reiste til sin datter Berethe på Selfors og levet sine siste dager der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei,

            Rasmus Danielsen(sønn av borgermester Daniel Rasmussen) er nevnt i farens skifte 29.november 1638.  Men han er ikke nevnt i morens skifte 4.mai 1644.  Dette betyr at han da enten er blitt myndig (25 år) eller at han er død. Disse opplysningene er hentet fra nose.dk. men tror ikke disse sidenen om etterkommere av DAniel Rasmussen er tilgjengelig lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.