Gå til innhold
Arkivverket

Spinneri, Simo, Fredrikstad

Tove Kathrin
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt litt informasjon om han eller hvem som drev Spinneriet som lå der Simobygget i Fredrikstad er.

Jeg mener å ha hørt at Spinneriet ble solgt rundt 1946 og at han som drev/eide det, Franz, flyttet til Sverige.

Noen som vet mer om denne Franz og om Spinneriet? Etter hva vi vet så kom Franz til Norge på begynnelsen av 1900-tallet, men

vi vet ikke fra hvor og vet ellers ikke mer om denne mannen.

Noen som kan hjelpe?

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei, Tove!

Eieren av spinneriet var trolig Franz Josef Willielm. Etter hva jeg har fått opplyst, var han kanskje født i Sverige, Tyskland eller Østerrike.

Bodde i Fredrikstad først på 1900-tallet. Flyttet spinneriet senere til Gøteborg-traktene og bodde der fram til han flyttet til Spania, der han døde i 1966.

Han har gitt ut en bok: «Gud = Naturen» på Elanders boktryckeri Aktiebolag, år 1939. Han var også en ivrig jeger, friluftsmann, hadde store seilbåter (deltok i regatta) og var en habil amatørmaler. Jeg tror han tilhørte kretsen rundt Skagen-malerne.

Jeg skulle gjerne vite hvor han kom fra, og hvilken bakgrunn han hadde.

MVH

Kåre Rudningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av spinneriet var trolig Franz Josef Willielm. Etter hva jeg har fått opplyst, var han kanskje født i Sverige, Tyskland eller Østerrike.

Kan det tenkes at han er identisk med karen som befant seg i Sarpsborg ved 1900-tellingen som ugift: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00102&personpostnr=317&merk=317

-Og som gift mann dro til dro til Amerika i 1903: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&personpostnr=148373&merk=148373

(Kunne vært interessant å vite litt om kilden vedr. innlegg 4)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder til innlegg 4:

Boka Gud = Naturen har vi.

Resten er opplysninger fra personer som bodde i Fredrikkstad på den tida.

Kåre Rudningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et svar til innlegg 5:

Det er sannsynlig at Franz Josef Willielm er identisk med Frants Joseph Budig i 1900-tellingen. Hans yrke, verksmester ved bommullsveveri, kan stemme med at han ble eier av et spinneri. Dersom han emigrerte til Amerika som Budig, har han kanskje endret namn til Willielm mens han var der? Finnes det noen opplysninger om personer som kom tilbake fra Amerika?

Som jeg opplyste i innlegg 6 stammer mine opplysninger fra personer som kjente Willielm. Men vi har ingen opplysninger om at han har vært gift. Hvis det er tilfelle, kan han trolig ha returnert alene hit til Norge.

Kåre Rudningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Minestralbok for Vestre Fredrikstad finner vi følgende:

Disponent Willielm er 24.04.1920 en av flere faddere for Eva Johanne Hafslund, født 18.02.1920. Hennes foreldre er apoteker Hans Petter Hafslund (1873) og Hildur Bentzen (1886 i Langesund).

Willielm har samme adresse som familien Hafslund, Storgaten 15 i Fredrikstad.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=25954&uid=ny&idx_side=-81

Hvis Frantz Joseph Bodig (som Iver Mosvold fant i Sarpsborg i 1900-tellingen og i emigrantregisteret fra 1903, innlegg 5) har endra navn til Franz Josef Willielm, har det skjedd en gang mellom 1903 og 1920. Han må også ha returnert fra USA i denne perioden.

Finnes det registre over navneendringer? Over imigranter til Norge? Hva med søkbare skattelister eller foretaksregistre fra denne tida?

Kåre Rudningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Frantz Joseph Bodig (som Iver Mosvold fant i Sarpsborg i 1900-tellingen og i emigrantregisteret fra 1903, innlegg 5) har endra navn til Franz Josef Willielm, har det skjedd en gang mellom 1903 og 1920. Han må også ha returnert fra USA i denne perioden.

Vi finner (på FamilySearch) en registrering på Ellis Island to innvandringer på Franz J Budig.

Den første i 1903 (fra Norge som vi kjenner utreisen til). Den andre i 1912, - fra Østerrike. Disse to registreringene med identisk navn, behøver nødvendigvis ikke dreie seg om samme person. Men det er jo en sterk indikasjon på at han har krysset atlanteren minst 2 ganger.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner (på FamilySearch) en registrering på Ellis Island to innvandringer på Franz J Budig.

Den første i 1903 (fra Norge som vi kjenner utreisen til). Den andre i 1912, - fra Østerrike. Disse to registreringene med identisk navn, behøver nødvendigvis ikke dreie seg om samme person. Men det er jo en sterk indikasjon på at han har krysset atlanteren minst 2 ganger.

IM

Aller først: Takk til Iver Mosvold!

Med all mulig forbehold siden jeg er nybegynner i slektsforskning: Den Franz Budig som jeg finner som imigrant på Ellis Island i 1912 er 26 år. Han kan dermed ikke være "vår" Franz.

Som sagt er jeg nybegynner i slektsforskning og har derfor mange flere spørsmål enn svar. Ett av dem knytter seg til en litt usikker opplysning jeg har fra nå avdøde personer om at Frantz Josef Willielm var krigsskadet. Det er nærliggende å tenke på 1. verdenskrig. Men på hvilken side ville en østrriker bosatt i USA ha deltatt? Finnes det digitale lister over soldater i 1. verdenskrig?

Kåre Rudningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Franz Josef Willielm er gravlagd i Altea, Spania. Vi har nå funnet grava. Av alle dager kom vi dit Algehellens-dag da alle spanjoler pyntet gravene til sine slektinger. Også vi plassere friske blomster på grava.

Fødselsåret som er oppgitt på grava er 1878. Da ser det ut som antagelsen om at det er Frants Joseph Budig ikke stemmer. Bodig er i følge folketellingen er født i 1872.

Jeg har lest en del i boka Willielm gav ut. Det er en merkelig bok, tankene mine går i retning teosofi eller New Age mens jeg leser. Det er både prosa og dikt i bundet form. For meg virker det som han behersker det svenske språket fullkomment. Selvsagt kan han ha fått god hjelp. Men min følelse er at svensk må være hans morsmål.

Kåre Rudningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vi har nå komet på sporet etter foreldre og søsken til Franz Josef Willielm i svenske arkiv

Arkivdigital: Fritsla AIIa:2 (1899-1908) Bild 60 / sid 302 (AID: v168787.b60.s302, NAD: SE/GLA/13129)

Han bor ved hundreårsskiftet sammen med sine foreldre og søsken i Fritsla, Mark kommune i Västra Götland, Sverige.

Mor er Franzisca Maria Schnelle (Schnene?), født 1865-09-04 i Herford, Westfalen.

Far er Heinrich Friedrich Wilhelm fødd 1859-01-20? i Loccum, Hanover

De giftet seg 1884-05-03

Barn:

Friedrich Wilhelm             født 1884-12-21 i Hreford, Westfalen, død 1884-12-31

Heinrich Friedrich           født 1885-12-28 i Herford, Westfalen

Franz                             født 1887-05-01 i Herford, Westfalen

Heinrich Walter              født 1891-08-21 i Kinna, Sverige

Oscar Johannes             født 1893-12-07 i Kinna, Sverige

Maria Catharina             født 1897-03-18 i Fritsla, Sverige

Wilhemina Sofia Maria   født 1899-07-23 i Fritsla, Sverige

Ernst Frithiof                  født 1901-06-07 i Fritsla, Sverige

Faren Heinrich Friedrich Wilhelm er verksmester på Fritsla mekaniske veveri. Han flytta med familien fra Tyskland til Sverige mellom 1887 og 1891. 

Hele familien flytta til Danmark i 1904. Vi har ingen opplysninger om noen av personene etter 1904 før Franz Josef dukker opp i en kirkebok i Norge i 1920. Han har da etternamnet Willielm.

Fra 1929 og utover kan vi følge Franz Josef Willielm i Sverige. Vi finner ham første gang i Partille utenfor Gøteborg. På 30-tallet bor han på flere ulike adresser i Gøteborg. I 1940 er det opplyst at han er innflytter fra Luxemburg.

Alle opplysningen er hentet fra Arkivdigital. Av plassomsyn legger jeg ikke ut lenker i denne omgangen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider