Gå til innhold
Arkivverket

Stedsnavn i Sverige

Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter hvor en vielse kan ha funnet sted og greier ikke å tyde stedsnavnet etter Carl Magnuss. navn. Kan noen andre tyde det?

I høyre marg er det anmerket at Christina Andersdotter Wingård gifter seg med Carl Magnusson på ............?

Jeg lenker til innlegg #8 i temaet i Brukerforumet: http://forum.arkivve...ost__p__1504936

Her er største forstørrelse - se bilde.

post-162-0-61571300-1329494927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra sikker, men tror faktisk det står "Carl Magnuss. på Qviset". Det andre bildet du har i Brukerforumet inneholder også ordet Qviset (overstrøket, og tall 46 etter) med annen håndskrift, samt ordet Håby. Dermed lurer jeg på om det rett og slett kan stå Håbysn (Håby Socken) i parentesen, etter å ha forsøkt alt mulig annet rart uten å komme noen vei. Trodde lenge det var en g inni der, men nå tror jeg det er en y, for da faller ting litt mer på plass (ønsketenkning?). Det forteller kanskje bare hvor han bodde, ikke hvor han er født.

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Linda. Det var snilt av deg å våge deg på denne. Det kan hende du har rett, for jeg fant en Carl Magnusson f. 1821 i Håby, som kan passe:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/V7FD-QXJ

Det er visst noe feil med lenken.. Jeg kopierer inn isteden.

Name: Carl Magnusson

Baptism/Christening Date: 04 Feb 1821

Baptism/Christening Place: HABY SOCKEN, GOTEBORG OCH BOHUS, SWEDEN

Birth Date: 01 Feb 1821

Father's Name: Magnus Andreasson

Mother's Name: Gretha Thomasdr

Indexing Project (Batch) Number: C40461-2

System Origin: Sweden-VR

Source Film Number: 131895

Reference Number: 2:PJDHNK

Når jeg følger denne familien i perioden 1816-1824 kommer det fram tre forskjellige torp de bodde på bare i løpet av to-tre år:

Moen u. Lerbacka: Håby AI:3 (1816-1824) Bild 52 / sid 93 (AID: v333.b52.s93, NAD: SE/GLA/13232)

Kaserna u. Harska: Håby AI:3 (1816-1824) Bild 46 / sid 81 (AID: v333.b46.s81, NAD: SE/GLA/13232)

D...mmen? (Står rett under Holan) Håby AI:3 (1816-1824) Bild 54 / sid 97 (AID: v333.b54.s97, NAD: SE/GLA/13232)

Jeg skal se litt nærmere på denne Carl Magnusson i kveld, for kanskje dukker Qviset opp i de påfølgende periodene.

Takk igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider