Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Jacobsen Bysheim, 1874 - ?

Anne-Berit Eriksen
 Del

Recommended Posts

Jacob Jacobsen Bysheim, ble født 22.12.1874 på Nordre Bysheim gård, Hosanger, Hordaland. 11.04.1898 giftet han seg i Korskirken, Bergen med Aasa Samsonsdtr. Røssland, 1877-1953. De ble fikk barna Aasa, Sofie og Bernhard.

I Folketellingen 1910 bodde han med familien i Stavanger.

En eller annen gang i løpet av årene 1916-1922 ble han og Aasa skilt, for hun giftet seg på nytt i 1922 og står da som fraskilt.

Jacob var sjømann; Han dro til Amerika i 1906, 1910 og 1916

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut:

1. Når ble han og Aasa skilt?

2. Hvor det ble av Jacob etter skilsmissen?

3. Når og hvor døde han?

Mvh

Anne-Berit Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er feil på Folketellingen 1910 (men det er ikke første feilen jeg har funnet der...). Han ble født i 1874.

Mvh

Anne-Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han og familien bodde jo i Bergen (trolig i Erik Pontoppidansgate nr. 9) i 1916 da han dro for å mønstre på S/S Aagot. Du kan jo spørre SAB om de kan finne han i sjømannsrullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill :-)

Arne:

Etter som konen Aasa var fraskilt (og ikke enke) da hun giftet seg på nytt i 1922, regner jeg med at Jacob ikke gikk ned med den D/S Aagot som forliste. Han står oppført som gift da han dro i 1916. Eller kan de ha blitt skilt mens han var bortreist?

Jeg har etterlysningen inne også hos SAB, men skal spørre spesifikt om sjømannsrullene :-)

Lars:

Må ha oversett han med samme navn som døde i 1960, så skal spørre SAB om de kan finne ut mer om ham :-)

Mvh

Anne-Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg vel heller ikke at Jacob var ombord da skipet forliste. Han mønstret kanskje av i Bergen før det la ut på sin siste reise? Tror nok at det var han som døde i 1960. Han hadde vel en bror som het John? Adresseboken for 1958 viser at det også bor en John Bysheim i Bøhmergaten 23.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr1958&sideid=100&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser ut som ting begynner å falle på plass, så tusen takk :-)

Jacob hadde en bror som het John, f.1880, så det er nok "min" Jacob som bodde i Bøhmergaten i 1960.

Og moren het Britha, så enda en bekreftelse.

Noen av dere som vet hvordan jeg skal gå frem for å finne ut når Jacob og Aasa ble skilt?

Mvh

Anne-Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.