Gå til innhold
Arkivverket

Har noen et bilde av min tippoldefar?

Veslemøy Solberg
 Del

Recommended Posts

Fra Drammens Tidende: http://blog.dt.no/drammen/blog/2012/02/16/har-noen-sett-min-tippoldefar/

(Artikkel av Veslemøy Solberg.)

.....

Har noen sett min tippoldefar?

Spørsmålet er selvsagt litt hypotetisk, for den tippoldefaren jeg henviser til døde for 122 år siden. Og så vidt jeg vet, lever det ingen som er så gamle her i landet nå lenger. Når jeg likevel spør om noen husker ham, er det fordi jeg så gjerne skulle ha sett ham. Om ikke annet, så i alle fall et bilde av ham. Han skulle nemlig være så stilig, min tippoldefar. Ifølge min mors tante ble han faktisk regnet for å være Drammens vakreste mann!

Min tippoldefar Edvard Anton Johannessen ble født på Tørklepp i Våle i Vestfold, den 4. september 1841. Farfaren min har fulgt røttene hans tilbake til 1400-tallet – til Lardal i Vestfold og Sandsvær i Buskerud – men selv havnet Edvard Anton altså i Drammen: Handelens og trelastens by. Jeg synes jeg ser ham for meg, der han høy og mørk spaserer i byens gater og flørter med damer som tilfeldigvis går forbi. Kanskje stopper han etter en stund ved et av de mange skjenkestedene i byen og tar seg en liten knekkert? Eller muligens foretrekker han øl? Uansett: I glansen av de gylne dråpene, ser jeg ham skåle for de unge drømmene sine – for livet og framtida. For Edvard Anton Johannessen kunne ennå alt skje!

I begynnelsen var han heldig, Edvard Anton. Han giftet seg med hun som ble min toppoldemor, Birthe Marie Olausdatter fra Tangen, født den 14. juni 1868. Året etter ble den første sønnen, Johan Theodor, født. Paret bosatte seg i Holmestrandsveien (tidligere Nyveien), og min tippoldefar fikk jobb som skipstømmermann. Etter hvert avanserte bondegutten fra Våle: Han drev et båtbyggeri på Holmen og han var skipsreder på Tangen. Noen år før min oldemor Elise Martine ble født, var Edvard Anton Johannessen visstnok medeier i tre store seilskuter i langfart.

I 1875 var Drammens skipsflåte på hele 302 skip, men da hadde en stor nedgangsperiode allerede satt inn. Konkursene begynte å melde seg – ifølge Tor Adler Knudsens bok «Timer i Drammen» fikk skifteretten i byen hele 57 konkursbo til behandling i 1879. Kanskje var rederiet til min tippoldefar et av dem? Uansett fikk Edvard Anton ny jobb, denne gang som tolloppsynsmann på Tangen. Og sannsynligvis er det her jeg bør ha størst forventninger om å finne et bilde av ham. Et helfigurbilde av den staselige familiefaren i uniform, kanskje? Eller i alle fall et gruppebilde?

Edvard Anton og Birthe Marie fikk i alt ni barn, og den yngste datteren ble født bare ett år før faren døde. I sitt førtiniende år, den 24. mai 1890, forlot min vakre tippoldefar jorden og Drammen. Han døde av lungetæring, som så mange andre på denne tiden. «Lege er tilkalt», står det i rullene, «og dødsfallet er anmeldt for skifteretten». Den 31. mai ble han begravet fra Strømsø kirke.

Og så er det slutt. Ingen husker ham lenger, og ingen vet hva han tenkte. Men helt glemt er han likevel ikke, i alle fall ikke så lenge tippoldebarnet hans går rundt og lurer på hvordan han så ut. Så altså: Hvis noen der ute har et slikt bilde – etterkommere av Edvard Antons ekskjærester, kanskje – eller av andre som ville sikre seg bilde av Drammens vakreste, ville jeg bli svært takknemlig for å få en kopi. Ja, jeg vil faktisk forære et eksemplar av alle CD-ene jeg hittil har gitt ut, til den som kan skaffe meg et bilde av min tippoldefar.

For dersom han var så vakker som min mors tante sa, må det jo finnes et bilde, ikke sant? Hvis ikke det med utseendet bare er oppspinn, da. (Men så er det uansett en god historie).

VESLEMØY SOLBERG

...

Veslemøy Solberg er spaltist for DT Drammen.

Veslemøy Solberg (47) fra Bø i Telemark, bosatt på Konnerud, er artist, tekstforfatter, siviløkonom og litteraturviter med hovedfag fra Universitetet i Oslo. Hun har solid TV-, radio-, konsert- og revyerfaring, har gitt utgitt flere CD’er, og mottatt en rekke priser. Veslemøy er gift med Sven Ohrvik og har to barn. Som tekstforfatter har Veslemøy stått for flere show og forestillinger, blant andre «Aass for oss!» til Aass Bryggeris 175-årsjubileum i 2009. Veslemøy ble utnevnt til «Årets Fylkeskunstner» i Buskerud for 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke hjelpe deg med bilde, vil bare meddele at jeg synes du skriver så vakkert og levende om din tippoldefar - jeg så det hele for meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Drammens Tidende: http://blog.dt.no/drammen/blog/2012/02/16/har-noen-sett-min-tippoldefar/

(Artikkel av Veslemøy Solberg.)

.....

Har noen sett min tippoldefar?

Siden han levde helt til 1890, er det jo mulig han kan ha blitt avbildet. Det ble forholdsvis vanlig at folk lot seg fotografere i 1880-årene og fremover, særlig bilder av "visittkort-typen". Jeg sitter selv på mange slike bilder av forfedre og -mødre fra denne tiden.

Finnes det noen Drammens-fotografer i dag som kan spore sitt opphav tilbake på 1800-tallet? Det er trolig at de i så fall kan sitte på at lager av fotografiske plater med påførsel om hvem som bestilte bildet.

Det fotografiske arkivet til en Kristiania-fotograf ble også tilgjengeliggjort på nettet for noen år siden, så hvis din tippoldefar tok seg en tur til Kristiania, er det jo mulig han kan finnes der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalmuseet har en grei søkefunksjon hvor du kan søke på person, sted osv. Se lenke hvor jeg hadde utvalget Tangen, fotografier og portretter. Velg gjerne navn direkte også.

Jeg har hatt stor glede av Digitalmuseet som omfatter flere "museer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider