Gå til innhold
Arkivverket

Johan Eliason Reendalen og hustru Marit Jonsdatter Kveberg , Alvdal

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Søker all mulig relevant informasjon om disse personer og gardene / plassene :

Johan Eliason Reendalen født 1701 i Rendalen ? var skredder på Kveberg ,

Johan Eliasson 1701 - 1767 Rendalen til Kjøllmoen, Kveberg. Husm.sønn og Skredder

Johan sin hustru var Marit Jonsdatter Kveberg født 1704, Bortistu'u, Kveberg, Alvdal .

Johan sitt opphav er ukjent .

Marit sine foreldre var : Jon Olson Bortistuen født 1667 , Bortistu'u, Kveberg, Alvdal og død 1742 og Kari Simensdatter Bakken født 1677 Bakken, Vestate ? , Alvdal og død 1759 .

med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker all mulig relevant informasjon om disse personer og gardene / plassene :

Johan Eliason Reendalen født 1701 i Rendalen ? var skredder på Kveberg , Johan sin hustru var Marit Jonsdatter Kveberg født 1704, Bortistu'u, Kveberg, Alvdal .

med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Begynner litt med denne Johan Eliason jeg Bjørn hvis det er greit?, og han er å finne under Kjøllmoen og Jordamoen på Kveberg, og hvis jeg tolker det rett så er han født i 1701 og død i 1767, og det er her antydet at han skulle være folldøl eller gudbrandsdøl, men har du sikker dokumentasjon på at han er rendøl?

Begynner med dette bar for å ha litt kontroll på hva jeg sjøl driver med!

Tror jeg skal scanne dette til deg så får du lese og tolke det litt selv.

Men kan nevne litt om kona Marit Jonsd. Bortistuen også, og presten har ved vielsen av disse to, som har foregått i Alvdals-kyrkja, hugsamt skrive attåt i kyrkjeboka "som antager Gaard paa Kveberg", og at de ikke er sikker på hvor denne gården lå, men antar at det er på en grunn ifra Bortistuen, så det er visstnok noen usikkerhetsmomenter.

Du får det slik så langt så, men skal sjå mer på det senere, hvis ingen andre har funnet ut mer?

mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner litt med denne Johan Eliason jeg Bjørn hvis det er greit?, og han er å finne under Kjøllmoen og Jordamoen på Kveberg, og hvis jeg tolker det rett så er han født i 1701 og død i 1767, og det er her antydet at han skulle være folldøl eller gudbrandsdøl, men har du sikker dokumentasjon på at han er rendøl?

Begynner med dette bar for å ha litt kontroll på hva jeg sjøl driver med!

Tror jeg skal scanne dette til deg så får du lese og tolke det litt selv.

Men kan nevne litt om kona Marit Jonsd. Bortistuen også, og presten har ved vielsen av disse to, som har foregått i Alvdals-kyrkja, hugsamt skrive attåt i kyrkjeboka "som antager Gaard paa Kveberg", og at de ikke er sikker på hvor denne gården lå, men antar at det er på en grunn ifra Bortistuen, så det er visstnok noen usikkerhetsmomenter.

Du får det slik så langt så, men skal sjå mer på det senere, hvis ingen andre har funnet ut mer?

mvh Reidar

Hei Reidar , tusen takk for svar .

Når det gjelder Johan Eliason så har jeg ingen sikker kilde på at han opprinnelig skal være Rendaling ( Folldøl ) så som det er antydet så kan han like gjerne være født i Gudbrandsdalen , men hvor vites ikke .

Hustruen Marit Jonsdatter sine foreldre er Jon Olson Bortistuen født 1666 og død 1742 og ei Kari Simensdatter født 1677 og død 1759 . Hvor Kari Simensdatter kom fra vites ikke ei heller noe om hennes opphav .

Jon sin far skal være Ola Jonson født i 1636 , det er alt jeg vet om han .

Hva ligger i " antager " gaard ?

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar , tusen takk for svar .

Når det gjelder Johan Eliason så har jeg ingen sikker kilde på at han opprinnelig skal være Rendaling ( Folldøl ) så som det er antydet så kan han like gjerne være født i Gudbrandsdalen , men hvor vites ikke

Hva ligger i " antager " gaard ?

vennlig hilsen Bjørn

Det er jeg ikke sikker på Bjørn, hva som ligger i "antager Gaard", ikke godt å si hvorfor preten har gjort denne tilføyelsen?

Når det gjelder Johan har jeg vondt for å tro at han er folldøl på dette tidspunktet, men skal aldri si aldri?

Men gudbrandsdøl er ikke utenkelig, og i første omgang tenker jeg bare litt høyt Dovre, og kanskje slik som Rindal kan ha vært lest som Rendal, men dette blir bare teori?

Men nå har jeg sendt Jordamoen til deg, så kan du studere litt på det!

Har ikke rukket og sett på det andre temaet ditt i dag.

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Johan har jeg vondt for å tro at han er folldøl på dette tidspunktet, men skal aldri si aldri?

Men gudbrandsdøl er ikke utenkelig, og i første omgang tenker jeg bare litt høyt Dovre .

mh Reidar

Jeg var også inne på samme tanke , at var han fra Gudbrandsdalen så ville jeg tippe langt oppi . Dovre , Sel , Vinstra traktene for en må vel ta i betraktning at det og legge ut på forflytning på den tiden tok sin tid . Derifra og over til Venabygd og Einunden var vel den korteste vegen hvis man skulle nedover til Rendalen . Eller er jeg helt på geografisk villspor her ..... :)

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også inne på samme tanke , at var han fra Gudbrandsdalen så ville jeg tippe langt oppi . Dovre , Sel , Vinstra traktene for en må vel ta i betraktning at det og legge ut på forflytning på den tiden tok sin tid . Derifra og over til Venabygd og Einunden var vel den korteste vegen hvis man skulle nedover til Rendalen . Eller er jeg helt på geografisk villspor her ..... :)

vennlig hilsen Bjørn

Nja, kanskje ikke Einunndalen hvis de skulle til Rendalen, men tipper de som kom fra Nord-Gudbrandsdalen og som skulle til Folldal, Alvdal og Rendalen osv. kom gjennom Grimsdalen og de som kom fra lenger sør som Fron, Ringebu osv. antagelig kom over Ringebufjellet, Imsdalen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar tusen takk for svar og " forsendelse "

Johan Eliason Reendalen og hustru Marit Jonsdatter sin datter Marit Johansdatter født 1740 hun ble gift med Lars Bersveinson Barkalden , født 1741 ved Sollia . I notatet fra deg står det følgende : Se også Sandegga . Det er disse to jeg skulle visst mere om

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar tusen takk for svar og " forsendelse "

Johan Eliason Reendalen og hustru Marit Jonsdatter sin datter Marit Johansdatter født 1740 hun ble gift med Lars Bersveinson Barkalden , født 1741 ved Sollia . I notatet fra deg står det følgende : Se også Sandegga . Det er disse to jeg skulle visst mere om

vennlig hilsen Bjørn

Da har jeg sendt noe materiale om Sandegga også så får du sjå litt på det, og beklager at jeg overså dette med Sandegga før i dag :)

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt noe materiale om Sandegga også så får du sjå litt på det, og beklager at jeg overså dette med Sandegga før i dag :)

mh Reidar

Tusen hjertelig takk Reidar , jeg printer alt utfra deg etterhvert og sorterer det der hvor det hører hjemme og så skal jeg begynne å gå igjennom detaljene . Det blir såpass mye info etterhvert at her gjelder det å ha tunga beint i munnen :P

vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider