Gå til innhold
Arkivverket

Ole Simensen og hustru Goro Olesdatter , Folldal

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Er det noen i forumet som vet noe om disse to eller kan være behjelpelig med å finne informasjon .

Ole Simensen Ryen ? født 1648 og død 1745 ved Grimsbu i Folldal , Hedmark . Hustruen var Goro Olesdatter født 1661 og død 1741 ved Grimsbu i Folldal . Hvor disse to er født vet jeg ikke , men det er vel stor mulighet for at det er i nærheten av Grimsbu, Ole Simensen er benevnt som Ryen uten at jeg vet hva det innebærer . Er det et gardsnavn ?

Ole Simensen sin far skal ha vært Simen Østensen Bekken fra Folldal , hvor i Folldal er uvisst , Ryen ???

Jeg kjenner til en sønn av disse uten at jeg har funnet det i kirkeboken : Avle Olsen født 1687 ved Ryen Nedre , Avle Olsen dør i 1742 ved Lillesteien Nordre . Han gifter seg i 1720 med Marit Eriksdatter født 1693 ved Gammelstuen . Marit dør i 1769 ved Lillesteien Nordre .

Takknemlig for alle innspill , med vennlig hilsen Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjå litt på dette i morra Bjørn, dette er rett på andre sida av elva og innen synsvidde, men er ikke sikkert jeg finner ut av det for det :-)! Og nå har jeg funnet Zet også så nå blir det mere scanning;-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjå litt på dette i morra Bjørn, dette er rett på andre sida av elva og innen synsvidde, men er ikke sikkert jeg finner ut av det for det :-)! Og nå har jeg funnet Zet også så nå blir det mere scanning;-)!

Hei Reidar tusen takk for svar .

Da krysser jeg fingrene for at du finner no på dem i nabolaget ditt :rolleyes:

Når det gjelder Zet så er dette Zet Anderson født 1763 og død 16 februar 1820 . Hans far var Anders Peterson , Koian ( Zetson )

født ca. 1723 han gifter seg i 1754 med Anne Nilsdatter Breivadslien ( 1727 - 1806 ) ( da er vi vel på Kvikne )

Foreldre til Anders Peterson var : Zeth Anderson født 1688 og hustru Anne Evensdatter Bjørgum .

Foreldre til Anne Nilsdatter Breivadslien var : Nils Hansen Hals , Breivadslien død 1743 og hustru Ingeborg Johansdatter , Viborg i Finnland . Henne vet man intet om .

Navnet Koian sier dette deg noe ?

Disse navnene Zet / Zeth og Zetson høres litt uvanlig / unorske ut for meg , nesten litt bibelsk over disse .

Takknemlig for mest mulig informasjon om disse også :) Jeg legger ut om Zet Anderson senere i egen tråd .

Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar takk for forsendelse av mat. fra Nedre Ryen

Avle Olsen Ryen og Marit Eriksdatter Kveberg Gammelstuen hadde blant annet datteren : Brynhild Avlesdatter Lillesteien Nordre født 1726 hun ble gift med Ola E(?) Larson Nesteby store ( utisu'u ) født 1726 .

Har du noe om Larson ætten og evt. gards historikk fra fra Nesteby store ?

Ola E Larson sin far var Lars Olson og hustru Kari Olsdatter Randmæl . Kari Olsdatter Randmæl sin far var Ola Jonsen født 1660 ved Sjurdhushaugen . Jeg ser at Ola Jonsen døde ved Randæl og notatene sier : Sjurdhushaugen delt . Så da kan det virke på meg at garden Randmæl har utspring fra Sjurdhushaugen , eller tar jeg feil her ?

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner Koian i innlegget (3) der du omtaler Zet, Bjørn, det tror jeg er Ålen-navn (Holtålen)?

Er vel det samme som Kojan, så her tror jeg Ålen-eksperter må inn :-)!

Og mellom Ålen og Kvikne er det ikke langt, så at Anders Peterson fant seg kone der er kanskje ikke så rart?

Men vi venter til du kommer med egen tråd på Zet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar tusen takk for svar .

Da krysser jeg fingrene for at du finner no på dem i nabolaget ditt :rolleyes:

Når det gjelder Zet så er dette Zet Anderson født 1763 og død 16 februar 1820 . Hans far var Anders Peterson , Koian ( Zetson )

født ca. 1723 han gifter seg i 1754 med Anne Nilsdatter Breivadslien ( 1727 - 1806 ) ( da er vi vel på Kvikne )

Foreldre til Anders Peterson var : Zeth Anderson født 1688 og hustru Anne Evensdatter Bjørgum .

Foreldre til Anne Nilsdatter Breivadslien var : Nils Hansen Hals , Breivadslien død 1743 og hustru Ingeborg Johansdatter , Viborg i Finnland . Henne vet man intet om .

Navnet Koian sier dette deg noe ?

Disse navnene Zet / Zeth og Zetson høres litt uvanlig / unorske ut for meg , nesten litt bibelsk over disse .

Takknemlig for mest mulig informasjon om disse også :) Jeg legger ut om Zet Anderson senere i egen tråd .

Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Dette må være Seth Andersen 1801, her er også hans mor Anne Nielsdatter:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=11602&personpostnr=173441&merk=173441#ovre

Far til Seth Andersen må være Anders Sethsen født 1723 i Røros, far: Seth Andersen Dalen. Seth Andersen Dalen ble gift 5/8-1722 på Røros med Anne Evensdatter Bjørgum. Jeg tror alle deres barn ble født på Røros, men foreldrene og flere av barna flyttet til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seth Andersen i manntallet for Røros 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=roer1701&gardpostnr=881&merk=881#ovre

Seth Andersens far Anders Pedersen Dahlen ble begravet St. Hansdag 1699 i en alder av 82 år og 2 måneder:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1699, side 155a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-161

Enken Dorthe Trondsdatter ble gift for andre gang med Tørres Sivertsen.

Tørris Siversen Dahlens Enke Dorthe Troendsdatter døde 27/5-1722, begravet 31/5, 65 1/2 Aar ringer 4 Uger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Evensdatters far Even Biørgum i 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=roer1701&gardpostnr=62&merk=62#ovre

Hans foreldre var Ingebrigt Bjørgum og Karen Larsdatter, ifølge en sytningskontrakt inngått mellom disse og barna i 1695.

Even Bjørgums kone var Maren Olsdatter, skifte etter henne i 1738.

Maren Olsdatters foreldre var Oluf Pedersen Smelter og Ingeborg Jensdatter, skifte etter sistnevnte i 1691.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seth Andersen i manntallet for Røros 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=roer1701&gardpostnr=881&merk=881#ovre

Seth Andersens far Anders Pedersen Dahlen ble begravet St. Hansdag 1699 i en alder av 82 år og 2 måneder:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1699, side 155a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-161

Enken Dorthe Trondsdatter ble gift for andre gang med Tørres Sivertsen.

Hei Astrid , tusen hjertelig takk for det du har funnet :rolleyes: . Her var det mye nytt . Vi har tidligere ikke visst hvor denne linjen om Seth kommer ifra . Og da kan det vel se ut som at det var bergverksfolk fra Røros . Går det frem av dette skiftet at de flyttet til KOngsberg ?

Ser også at Seth Andersen i 1801 var gift med ei Kirsti Rasmusdatter , Da skjønner jeg ikke så mye her for det jeg har av matriale på disse står det at Seth Andersen den 27 juli 1795 blir gift med Brynhild Sjurdsdatter Norsen Kveberg , og hun dør 8 januar 1824 .

Jeg har to barn på disse : Sjurd og Niels Zetson begge Einunden ( nedre ). Denne Sjurd Zetson Einunden blir da min 5 tipp .

Ellers stemmer alt det andre du har funnet .

Med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn skrev:

Ser også at Seth Andersen i 1801 var gift med ei Kirsti Rasmusdatter , Da skjønner jeg ikke så mye her for det jeg har av matriale på disse står det at Seth Andersen den 27 juli 1795 blir gift med Brynhild Sjurdsdatter Norsen Kveberg , og hun dør 8 januar 1824 .

Jeg har to barn på disse : Sjurd og Niels Zetson begge Einunden ( nedre ). Denne Sjurd Zetson Einunden blir da min 5 tipp

Det er kanskje ikke riktig Seth Andersen jeg fant i 1801? Jeg søkte på Zet, deretter på Set.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn skrev:

Jeg har to barn på disse : Sjurd og Niels Zetson begge Einunden ( nedre ). Denne Sjurd Zetson Einunden blir da min 5 tipp

Det er kanskje ikke riktig Seth Andersen jeg fant i 1801? Jeg søkte på Zet, deretter på Set.

Hei Astrid . Tusen takk for alle innspill . Når det gjelder tellingen for 1801 : http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=11602&personpostnr=173441&merk=173441#ovre

så stemmer det med morsnavnet : Anne Nilsdatter , hennes alder stemmer . Seth Anderson sin alder stemmer .

Men Sjurd burde jo da ha vært med i denne 1801 tellingen , han ble født i 1796 .altså ca. 5 år i 1801 .

Kunne man blitt litt klokere hvis man fant dette ekteskapet mellom Z(S)eth Anderson og denne Kirsti Rasmusdatter ?

Og det står jo visserligen i 1801 tellingen at det er begges første ekteskap . Det er noe som ikke stemmer her .

vennlig hilsen Bjørn

Jeg ser nå Astrid at fra Bulls BB for Alvdal ( Stor takk til Reidar ) så står følgende og lese om Zet Anderson :

Zet født 1763 og død 1820 , han var først gift med Mette Olsdatter Flatås . De hadde datteren Anne sammen . Mette døde i 1792 . Deretter giftet Zet Anderson seg oppatt med Brynhild Syversdatter . De hadde sønnene Sjurd og Nils sammen . Nils ble født i 1799 og han bygde senere i Trøom .

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid . Tusen takk for alle innspill . Når det gjelder tellingen for 1801 : http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=11602&personpostnr=173441&merk=173441#ovre

så stemmer det med morsnavnet : Anne Nilsdatter , hennes alder stemmer . Seth Anderson sin alder stemmer .

Men Sjurd burde jo da ha vært med i denne 1801 tellingen , han ble født i 1796 .altså ca. 5 år i 1801 .

Kunne man blitt litt klokere hvis man fant dette ekteskapet mellom Z(S)eth Anderson og denne Kirsti Rasmusdatter ?

Og det står jo visserligen i 1801 tellingen at det er begges første ekteskap . Det er noe som ikke stemmer her .

vennlig hilsen Bjørn

Hei.

Sjurd og Syver er nok samme navn.

En av mine forfedre var Avle Simonsen (ca.1595) på Storsteigen i Alvdal. Enn av hans sønner, Jon bodde på Hemigården Grimsbu. Din Ole Simonsen er vel barnebarn av min Avle.

Anbefaler Jan Erik Aas sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Annar , tusen takk for innspill . :rolleyes:

I mine notater er " min " Ole Simonsen ( Ryen ) sønn av en Simen Østensen Bekken født 1628 i Folldal hans hustru står oppført som Jørund med ??? bak . Noe annet har jeg ikke på henne . Når det gjelder denne Simen Østensen Bekken så har jeg ikke mere på han heller ei eller hans opphav osv . Om denne Simen har noe forbindelse med " din " Avle " vet jeg ikke , men har du noe informasjon om dette så blir jeg meget takknemlig da jeg ønsker å vite mest mulig om denne grenen også .

med vennlig hilsen Bjørn .

Link til Jan Erik Aas sin hjemmeside : http://www.jeaas.com/

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå Astrid at fra Bulls BB for Alvdal

Æh, bare en liten korrigering, det er ikke Bull som er forfatter for Alvdal BB, men Einar Steimoeggen :)

Og nå har debatten google på besøk også B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra samme nettside, om Egnund:

http://www.jeaas.com/l-elvdal.htm#l31_17

Det spørs jo da om Anders Zetson var født på Røros?

Hei Astrid takk for ditt store og gode engasjement :rolleyes: utifra Jan Erik Aas sine hjemmesider så legger jeg ut dette :

Anders Zetsson, født ca.1725 fra Sparsjøvoll Nord Tynset, død her , arbeid i Rødalsgruva født på Zetsgården i Kvikne død før 1773, trolovet 30.06.1754 og gift 14.07.1754.

Så her står det da at Anders Zetson er født på Zetsgården i Kvikne . Er det noen som vet noe om denne garden og har noe gardshistorikk ?

Med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke har misforstått spørsmålene her. Når det gjelder den Anders Sethsen som ble gift med Anne Nielsdatter (Hals, Brevadslien) på Kvikne 14/7 1754, så mener jeg han var fra Røros.

Den 25/7 1723 ble døpt Seth Andersen Dahlens barn Anders. Det ble også døpt en datter Dorethe i 1725 og en Dorthe i 1726. Seth Dalen føres også som far til seks dåpsbarn i tiden 1728-40 (RHD).

Familien ser ut til delvis å ha kalt seg Dahl på Kongsberg. Anders nevnes som før opplyst i skifter der. I skiftet etter moren, Anne Evensdatter, i 1768 sies det at Anders Setsen var bergarbeider ved Guld Gruben.

Dåpen til Anders på Røros, venstre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=209205&urnread_imagesize=big&show=48#toppen

Skiftet etter Anne Evensdatter

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1457&personpostnr=10196&merk=10196#ovre

Endret av Randi Broli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke har misforstått spørsmålene her. Når det gjelder den Anders Sethsen som ble gift med Anne Nielsdatter (Hals, Brevadslien) på Kvikne 14/7 1754, så mener jeg han var fra Røros.

Den 25/7 1723 ble døpt Seth Andersen Dahlens barn Anders. Det ble også døpt en datter Dorethe i 1725 og en Dorthe i 1726. Seth Dalen føres også som far til seks konfirmanter i tiden 1730-40 (RHD).

Familien ser ut til delvis å ha kalt seg Dahl på Kongsberg. Anders nevnes som før opplyst i skifter der. I skiftet etter moren, Anne Evensdatter, i 1768 sies det at Anders Setsen var bergarbeider ved Guld Gruben.

Dåpen til Anders på Røros, venstre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=209205&urnread_imagesize=big&show=48#toppen

Skiftet etter Anne Evensdatter

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1457&personpostnr=10196&merk=10196#ovre

Hei Randi , tusen takk for innspill . Jeg klarer ikke utifra det som er nevnt tidligere i tråden og bedømme om Anders Setsen er fra Røros eller Kvikne .

Men det som taler for Kvikne er jo det som står i Jan Erik Aas sin hjemmeside : Anders Zetsson, født ca.1725 fra Sparsjøvoll Nord Tynset, død her ???, arbeid i Rødalsgruva , født på Zetsgården i Kvikne og også at hustruen Anne Nielsdatter Bredvaslien var fra Kvikne .

- Kunne reiseruten deres være slik : Kvikne - Røros - Kongsberg var det ved Kongsberg han var : bergarbeider ved Guld Gruben ?

- Og hvor døde Anders Zetson var det ved : Sparsjøvoll Nord Tynset .

Må bare medgi at jeg blir litt forvirret :unsure:

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider