Gå til innhold
Arkivverket

Ole Simensen og hustru Goro Olesdatter , Folldal

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Jeg må bare gjøre oppmerksom på at jeg har redigert det forrige innlegget mitt. Det skal være dåpsbarn 1728-40 (ikke konfirmanter).

Jeg er også forvirret, både av Aas sine sider og den gamle Kvikneboka, der det bl a står på side 149 under Kojan eller Seth-garden at 'Petter Jørgensen (1669-1751) hadde to sønner, Petter gm Lucia Olsdt og Anders gm Anne Nilsdt Breivadslien (i 1754).' Dette får jeg ikke til å stemme. Min tilknytning til dette er at jeg er etterkommer av en søster av Anne Nielsdt Hals. Jeg har ikke gått så nøye inn på barna til Anders Sethsen og Anne Nielsdt. Jeg har trodd at det var denne familien som var i Alvdal 1801 og som det henvises til foran.

Det ble vel utvunnet gull i Eidsvoll, så det var kanskje der han var. Jeg vet ikke hvor han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi , tusen takk for innspill . Jeg klarer ikke utifra det som er nevnt tidligere i tråden og bedømme om Anders Setsen er fra Røros eller Kvikne .

Men det som taler for Kvikne er jo det som står i Jan Erik Aas sin hjemmeside : Anders Zetsson, født ca.1725 fra Sparsjøvoll Nord Tynset, død her ???, arbeid i Rødalsgruva , født på Zetsgården i Kvikne og også at hustruen Anne Nielsdatter Bredvaslien var fra Kvikne .

- Kunne reiseruten deres være slik : Kvikne - Røros - Kongsberg var det ved Kongsberg han var : bergarbeider ved Guld Gruben ?

- Og hvor døde Anders Zetson var det ved : Sparsjøvoll Nord Tynset .

Må bare medgi at jeg blir litt forvirret :unsure:

vennlig hilsen Bjørn

Anders Zetson kunne sikkert leve og dø ved Sparsjøvollen hvis han jobbet i Rødalsgruva, Sparsjøvollen ligger strategisk til ved foten av Rødalshøa.( hvis det er noen som har hørt om det nylig overståtte Femundløpet så passerer det Sparsjøvollen, og hvis noen fulgte med på TV-programmet "Ingen grenser" så passerte også de Sparsjøvollen, men det er en annen sak).

Legger ved et kartutsnitt denne gangen:-)!

Så Sparsjøvoll Nord Tynset stemmer forsåvidt det hvis han døde innpå der.

Men er Anders Zetson funnet i noen kirkebok over døde?

post-185-0-08448200-1329809943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare gjøre oppmerksom på at jeg har redigert det forrige innlegget mitt. Det skal være dåpsbarn 1728-40 (ikke konfirmanter).

Jeg er også forvirret, både av Aas sine sider og den gamle Kvikneboka, der det bl a står på side 149 under Kojan eller Seth-garden at 'Petter Jørgensen (1669-1751) hadde to sønner, Petter gm Lucia Olsdt og Anders gm Anne Nilsdt Breivadslien (i 1754).' Dette får jeg ikke til å stemme. Min tilknytning til dette er at jeg er etterkommer av en søster av Anne Nielsdt Hals. Jeg har ikke gått så nøye inn på barna til Anders Sethsen og Anne Nielsdt. Jeg har trodd at det var denne familien som var i Alvdal 1801 og som det henvises til foran.

Det ble vel utvunnet gull i Eidsvoll, så det var kanskje der han var. Jeg vet ikke hvor han døde.

Hei Randi , det er godt det ikke bare er meg som er forvirret . Tar en liten oppsummering på det jeg har om disse personer .

Men først Randi vet du noe om denne damen : Ingeborg Johansdatter Viborg Finnland ? hun skal ha vært hustru til Nils Hansen Hals Breivadslien .

Jeg begynner på det bakerste ledd og går litt fremover .

- Anders Pedersen ( ? ) født 1617 og død i 1699 gifter seg med Dorthe Tronsdatter født 1657 og død 1722

( 40 år i aldersforskjell mellom disse ??? )

- Deres sønn var Zeth Anderson født 1688 død ukjent . Gifter seg med Anne Evensdatter Bjørgum født og død ukjent .

- Deres sønn Anders Peterson Koian ( Zetson ) født 1723 død ukjent . Gifter seg i 1754 med Anne Nilsdatter Breivadslien

Kvikne født 1727 og død 1806 .

- Deres sønn Zeth Anderson født 1763 og død 16 feb. 1820 . Gifter seg 27 juli 1795 med Brynhild Sjurdsdatter født 1758

Norsen Kveberg og død 8 jan. 1824 .

- Deres sønn Sjurd Zetson født 1796 og død 26 mai 1835 ved Einunden nedre . Gifter seg 10 oktober 1830 med søskenbarnet sitt

Ingrid Pedersdatter Enget født 1798 og død 17 juni 1880 ved Einunden .

- Datteren Brynhild Sjurdsdatter født 21 nov. 1830 ved Egnunden nedre og død 6 mai 1927 Nysted Alvdal . Hun gifter seg 26

april 1858 med Anders Johannesen Lundbakken født 7 april 1824 ved Lundbakken Venabygd og død 19 juli 1877 Folløien .

- Datteren Ingrid Andersdatter født 29 des. ved Einunden nedre og død 21 des. 1947 Alvdal . Gifter seg 23 okt. 1877 med John

Avlesen Midtskogbroen født 28 april 1853 Norsen Kveberg og død 7 nov. 1908 Åker vokterbolig .

Det er de tre første generasjoner jeg skulle fått stadfestet med sikkerhet og visst litt mere om . Født og død og kanskje noen flere av barna deres hvis det er mulig og hvor de var og kanskje det dukker opp noe om hva de drev med .

Ut av det Astrid har funnet så er det jo helt klart at de har vært både på Røros og Kongsberg og at det har vært gruvefolk .

Og så er det Anders Zetson sin død , er det mulig for noen å finne han i noen kirkebok over døde ved Sparsjøvoll Nord Tynset?

Link til kirke bok : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9228&idx_id=9228&uid=ny&idx_side=-170 Kan noen se om Anders Zetson sin død er her ? ( tydehjelp )

Og hva er en Ertzcheider ?

All informasjon mottas med stor takk . Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at noen har fastslått opphavet til Ingeborg Johansdatter (ca 1695-1772 Kvikne) foreløpig. Hun var neppe 'en prestedatter fra Viborg i Finland', derimot er det mulig at hun kan ha vært av slekten Prytz. Se f eks temaer 35514 og 74107 i det gamle Brukarforumet og under slekten Prytz i Slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Reidar for link til forklaring på Ertzcheider

Til Randi , takk for linker til debatter både om Hals og litt om Ingeborg Johansdatter . Etter og ha " skummet " meg igjennom noen av disse 6 - 700 innlegg så ble jeg nesten svimmel .

Med vennlig hilsen Bjørn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et skifte fra Røros . En ser her at Zet Anderson født 1688 benevnes her som Dahlen altså er vi på Røros . Skal prøve å ta en oppsummering etterhvert for å få kartlagt bevegelsene til denne slekten , men begynner å få en mistanke her om at dette er en bergverks slekt som stammer fra Røros .

Røros 28/11 1738 s.667

Maren Olsd. + enkemann stiger Even Biørgum barn:

1. Ingebrigt Evensen

2. Ole Evensen

3. Peder Evensen Biørgum

4. Ingeborg Evensd. g.m/Peder Andersen Indset

5. Karen Evensd. g.m/Elias Pryds

6. Anne Evensd. g.m/Seth Dahlen

7. Maren Evensd. g.m/Peder Bergesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skifte til , her ser en at Zet Anderson Dalen født 1688 arbeider ved sølvverket på Kongsberg

Røros 19/3 1746 s.326

Stiger Even Biørgum Røros Bergplads +, vært g.m/Maren Olsd.

1. Ingebret Evensen Biørgum myndig

2. Ole Evensen Biørgum myndig

3. Peder Evensen Biørgum myndig

4. Ingeborg Evensd. Biørgum g.m/Peder Andersen Indseth

5. Karen Evensd. g.m/Ellias Andersen Prydz

6. Anne Evensd. g.m/Seth Andersen Dallen på Sølvverket Kongsberg

7. Maren Evensd. Biørgum g.m/Peder Bergersen grubesmed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Thørres Setzen i Kongsberg 1768: Broren Anders Setzen er ved Røraas

Skifte etter søsteren Dorthe Setzdatter på Kongsberg 1777: Broren Anders er død, men har livsarvinger som bor sammen med moren ved Kvikne Verk.

Dom 5 post Trinitatis 1754, Kvikne: Anders Sehtsen og Anne Nilsdatter Lien Copuleret:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9228&idx_id=9228&uid=ny&idx_side=-170

Jeg tror jeg kan garantere at Anders Sethsen Dalen aldri var "ved Røraas", som det står i skiftet 1768. Det er heller ikke sikkert at han noensinne var på Kongsberg selv om flertallet av familien var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tilføye: man må ta med en klype salt den informasjon som gis om Anders Sethsen Dalens oppholdssted i skiftene på Kongsberg. Denne informasjon er gitt av de gjenlevende og kan være usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dine innspill Astrid . Setter stor pris på dette . Håper på objektiv og klarsynt hjelp fra deg når en oppsummering skal tae's .

Vet du hva dette betyr ? Det er fra ungt mannskap 1783 for Lilleelvdalen.

Lægd 12, Tynset.

Zet Andersen Hms ( Husmannssønn )Mon tro om dette kan være Zet som ble gift med Brynhild Sjurdsdatter ?

29 ( ÅR ??? ) Zet Andersen ville være 20 år i 1783 .Han var født i 1763 .

i værkes arbeyde ved Folldal , Rødahlsgruva ???

Kudsk (Uanselig?)

[(31-9)]

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[(31-9)]

Vennlig hilsen Bjørn

Har du noen formening om hva 31-9 betyr?

31-tallet kan stemme med gårdsnummeret for dette området ved Egnund da, men jeg finner ikke bruksnr. 9 i bygdeboka, men Einamo har g.nr 31 og bruksnr. 17.

Det er Røsta som er hovedbølet med g.nr 31.

Men det kan hende 31-9 betyr noe annet?

Da fant jeg bruksnr. 9, det tilhører Egnunden Øvre, hvor den første som er nevnt, Ola Estensson også arbeidet ved Rødalsgruva.

Og kudsk betyr kanskje at han var hestekar?

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkebok Tynset/Alvdal har jeg funnet en Zeth Andersen 18 år konfirmert 4 Advent 1779, gårdnavnet er borte dessverre:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9197&idx_id=9197&uid=ny&idx_side=-84

Tusen takk for funnet Astrid . Det var som utgjort at gardsnavnet manglet . :-)) Men skal jeg tippe så var det vel Egnunden . Det virker som om de ikke helt visst hvor gamle de var enkelte ganger da oppgitt alder varierer endel fra kilde til kilde .

Og tusen takk til deg Reidar for god hjelp . Kudsk (Uanselig?) ; Uanselig i denne sammenhengen kan det være : lite / liten del av den opprinnelige jobben hans i gruva ?

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for funnet Astrid . Det var som utgjort at gardsnavnet manglet . :-)) Men skal jeg tippe så var det vel Egnunden . Det virker som om de ikke helt visst hvor gamle de var enkelte ganger da oppgitt alder varierer endel fra kilde til kilde .

Og tusen takk til deg Reidar for god hjelp . Kudsk (Uanselig?) ; Uanselig i denne sammenhengen kan det være : lite / liten del av den opprinnelige jobben hans i gruva ?

Vennlig hilsen Bjørn

Kunne sikkert godt være slik, at hesteoppdragene hans kunne være sporadisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Evensdatters far Even Biørgum i 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=roer1701&gardpostnr=62&merk=62#ovre

Hans foreldre var Ingebrigt Bjørgum og Karen Larsdatter, ifølge en sytningskontrakt inngått mellom disse og barna i 1695.

Even Bjørgums kone var Maren Olsdatter, skifte etter henne i 1738.

Maren Olsdatters foreldre var Oluf Pedersen Smelter og Ingeborg Jensdatter, skifte etter sistnevnte i 1691.

Her dukket det opp et ord jeg ikke har vært borti før : Sytningskontrakt

Hva betyr det ?

med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Anders Pedersen Dahl under :

Personer med tilknytning til Røros bergverk på 1600-tallet : som kullbrenner ved Røros Bergverk i 1651 , dette må jo da være far til Zet Anderson .

med vennlig hilsen Bjørn .

Endret av bjørn a. løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider