Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med tyding av skifte fra 1691

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg håper noen forbarmer seg over meg. Jeg har aldri vært noe flink til å lese skifter, og dette skiftet gjør det ikke lettere pga. blekket som er dratt utover.

Jeg leter etter slekt på Borge østre i Skoger.

Skogerboka har satt opp en slektsrekke, men jeg er overbevist om at de eldste leddene er feil. Forfatteren ANTAR at en av brukeren hadde en sønn som het Hans, selv om skiftet etter brukeren viser at det hadde han ikke.

Jeg tror at slektens eldste ledd kommer fra Åserud østre i Skoger. Men det vil kanskje dette skiftet vise.

På Åserud østre bodde:

C)OLE Einarsen?. Hans barn: D)HANS OLSEN Åserud, Anders Olsen Mellem Borge, Mette gm. Ole Hansen (Knive?) mellem Borge.

D)HANS Olsen Åserud, underlensmann, gm. Kirsten Olsdt. Barn, 6 sønner: Ole Åserud, Per, E)HANS HANSEN Borge, Anders, Ola, Amund Åserud.

Skiftet gjelder Anders Olsen Mellem Borge (født på Åserud østre, sønn av C og bror til D). http://arkivverket.no/URN:sk_read/25341/46/

Det som først og fremst er av interesse er navn, innbyrdes slektskap og hvor de forskjellige bodde. Pengene betyr ikke noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer nevnt:

Skiftet gjelder avdøde (24. april sistleden) Anders Olsen Mellem Borge som tidligere bodde på nevnte gard. Arvinger er hans igjenlevende to søsken, nemlig Hans Olsen Østre Aaserud og Mette (også skrevet Marte) Olsdatter gift med Ole Hansen, nå boende her på garden. På vegne av Hans Olsen som er svak og sengeliggende møtte hans kvinne Kiersten Olsdatter og tre av hans sønner - Peder Aaserud, Hans Borge og Amund Hansen, den siste hjemme hos faren. Alle tre myndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Arild.

Da ser det ut som jeg har rett ang. Borge. Sønnen Hans Hansen, født på Aaserud, bodde på Borge i 1691. Skulle gjerne hatt mere bevis, men ...

Jeg lurer på om det kan stå noe mere om de forkjellige arvingene lengere ut i skiftet. Jeg har prøvd å lese det, men det blir bare at jeg synes at det står ....,og det holder ikke mål.

Dette er jo et skifte etter Anders Olsen, men kan det også være et oppgjør etter faren Hans Olsen på Åserud. Hans Olsen skal ha solgt gården Åserud til Nils Norup på sine gamle dager. Kan han ha solgt den før 1691 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder personer og slektskap kan jeg ikke se det er mer å hente i skiftet. Det er et forholdsvis kort og enkelt skifte med de to søsknene som arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ikke mere å gjøre med det. Hadde håpet at det var litt til å hente der. Det får ikke hjelpe, men takk skal du ha for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider