Gå til innhold
Arkivverket

Søren Hansen Berg (Bergh) ca 1765-1841

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det ikke slik at den Søren Berg som var gift første gang med Trincke Larsdatter (Lerstang) og andre gang med Ingeborg Catharina Mejer var en Søren CHRISTENSEN Berg, ikke en Søren Hansen Berg? ".

Vennlig hilsen fra

Marius

Jo, det er riktig som du skriver, Søren Christensen Berg, som man også finner i de samtidige kilder, bl.a. i kirkebøkene ved minst et tilfelle. Sammenblandingen stammer trolig fra det transkriberte skiftet til Søren Berg der hans bror blir benevnt Lars Hansen Berg - hadde man lest originalskiftet hadde man funnet kort og enkelt "Lars Berg".

(En liten innblanding fra min side, skal trekke meg stille ut igjen uten å kommentere andre forhold i tråden som jeg bare har skumlest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Lars Berg i 1738 nevnes hans fullbrødre, Hans og Christen Hanssønner - sønner av Boel. Søren Berg er deres halvbror. Søren har hatt en bror ved navn Arne, hans døtre er nevnt som barn av den avdødes halvbror.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien by, Skifteprotokoll 5 (Hb 0005), 1723-1740, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Skifteregister for Skien 1666-1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren har hatt en bror ved navn Arne, hans døtre er nevnt som barn av den avdødes halvbror.

I skiftet etter Arne Berg, 1719 - kalles han Arne Hanssen, og den saliges fader er Hans Arnesen Berg. Hvis han er halvbror til Lars Hansen Berg, må Hans Arnesen Berg (Skjelsvik) vært gift to ganger.

I følge solumslekt.org var Hans Arnesen Berg først gift med Gunhild Jensdatter, dette er trolig Arnes mor, hans eldste datter fikk dette navnet.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien by, Skifteprotokoll 4 (Hb 0004), 1713-1722, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Skifteregister for Skien 1666-1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en kilde der det tydelig går fram at Bodil (Boel) Sørensdatter og Christen Svendsen var foreldrene til Søren Christensen Berg. Kilden er skiftet etter Christen Hansen Berg i 1764.

Her kommer det også fram at Arne Hansen Berg er sønn av Gunhild Jensdatter og Hans Arnesen Berg, samt mange andre slektsrelasjoner.

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble sorenskriveri, Skifteprotokoll I 6b, 1763-1766, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Hei Grete. Som nevnt i tråden om Albert Crantz har jeg dessverre ikke sett de banebrytende innlegg som du hadde i fjor. Jeg har nå forsøkt å tolke skiftet i Bamble fra 1764, men vil gjerne - for sikkerhets skyld for ikke å spre mere feil, få bekreftelse på at jeg har riktig navn på riktig plass.

Skiftet er altså etter Christen Hansen Berg i Eidanger og skjer 16. feb. 1764. Iflg. kb dør han 21.des.1763. Han har ingen livsarvinger. Arvingene er:

1. Bodel Sørensdatters sønn, Søren Christensen Berg død (sønn av Christen Svendsen) som også er død, men som har en sønn og en datter:

1.a Christen Sørensen Berg gift med Ingeborg Cathrine Mejer

1.b Gunhild Bolette Sørensdatter Berg ugift fra Søren Christensen Bergs første ekteskap med Trinche Larsdatter Lerstang

2. Bodel Sørensdatters første (?) ektemann Hans Arnesen (Berg ?) iflg. andre skifter død i 1724 hadde disse barna:

2.a Hans Hansen Berg 60 år

3 Hans Arnesen Bergs barn i andre (?) ekteskap med Gunhild Jensdatter (død) har disse barna:

3.a Arne Hansen

3.b Lars Hansen (Arnesen ?)

3.c Anne Hansdtr. (Arnesdtr. ?) død ?, en sønn Lars Lorentzen

3.d Gunhild Hansdtr. (Arnesdtr. ?) død, en datter Marthe Brynildsdtr.

3.e Maren Hansdtr. (Arnesdtr.) - eller er hun en søster av Hans Arnesen Berg ? Gift med Hans og en datter

3.e.a Inger Hansdtr. begged døde og en sønn

3.e.a.a Søren Rasmussen Lerstang (Inger var altså gift med Rasmus Lerstang). Søren også død. 5 barn.

3.e.a.b Bodel Rasmusdtr. Lerstang gift med Anders Halvorsen, barn:

3.e.a.b.a Rasmus Andersen

3.e.a.b.b Inger Andersdtr. gift med Johanes Stuelsen

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvingene i skiftet etter Christen Hansen Berg i Eidanger, skifteforhandlingene var 16. feb. og 2. mars. 1764, og 15. mars 1765:

1. Bodel Sørensdatters sønn med første ektemann Christen Svendsen:

Søren Christensen Berg, død, etterlater seg en sønn og en datter:

• Christen Sørensen Berg, gift med Ingeborg Cathrine Mejer
  • Gunhild Bolette Sørensdatter Berg, ugift, fra Søren Christensen Bergs første ekteskap med Trinche Larsdatter.

2. Bodel Sørensdatters barn med siste ektemann Hans Arnesen:

Avdøde Christen Hansen Berg, som det skiftes etter

Hans Hansen Berg, 60 år, bor på gården Berg

3. Hans Arnesen Bergs barn i første ekteskap med Gunhild Jensdatter:

Arne Hansen, død, etterlatt seg barna:,

• Lars Arnesen, død uten arvinger
  • Anne Arnesdatter, har sønnen
    • Lars Lorentzen 24 år

[*]Gunhild Arnesdatter, død, har datteren

• Marthe Brønildsdatter 24 år.

[*]Maren Arnesdatter

Inger Hansdatter, død, hadde sønnen og datteren:

• Søren Rasmussen Leerstang, død, hadde barna:
    • Jacob Sørensen, umyndig
    • Isach Sørensen, umyndig
    • Abraham Sørensen, umyndig
    • Helvig Sørensdatter, gift med Ole Olsen Biørnæs
    • Ellen Sørensdatter, gift med Jørgen Olsen Biørnæs

[*]Bodel Rasmusdatter, død, gift med Anders Halvorsen, død, deres barn:

• Rasmus Andersen, myndig
    • Inger Andersdatter, gift med Johanes Hansen Stuelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent!

Tusen takk, Grete.

Jeg fant nå en utmerket webside som disse familiene, se nedenfor.

Inger Hansdatter ca 1655-1704 var gift med Rasmus Isachsen Ramberg 1756-1713 og sønnen Søren 1683-1762 var gift 1714 med Ellen Hansdatter 1688-1726 og gift 2. i 1730 med Ingeborg Tostensdatter (Rugtvet).

Jeg ser at schyberg.net nevner at Inger Hansdatter var datter av Hans Arnesen Skjelsvik og Gunhild Jensdatter, se http://www.schyberg....kt/GGtextPC.htm opprinnelig kilde Eidanger bygdehistorie bind 1. Her nevnes også flere barn enn Søren og Bodil, men de er rimeligvis døde før skiftet i 1764.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif, jeg har gjort en feil, og dette forklarer problemene rundt kronologien. Inger Hansdatter er ikke Maren Arnesdatters datter, men datter av Hans Arnesen Berg og Gunhild Jensdatter, som du riktig skriver. Jeg ender lista i innlegg 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider