Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Johansdatter ca 1695 - 1772 Kvikne og litt om folkene rundt Hals ætten

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

"Kviknebok 1951"

Breivadslia side 331

Nevnt side 332

Nils Hansson Hals på Storeng var gift med ei prestedotter fra Viborg i Finnland

Ingeborg Johansdotter

"Kviknebok 2001"

Brevadsli side 511

Nevnt side 512

Nils Hansen Hals f 1743 g m Ingeborg Johansdatter, Viborg Finnland

Jeg gdtok dette utsagn og registrerte Ingeborg som anført.

http://leskjerv.seria.no/aner/0011/15016.htm

PÅ min hjemmeside har jeg en artikkel:

"Kvikne. Gards og slektshistorie, 2991. REttelser"

http://leskjerv.seria.no/kvikne2001.rettelse.htm

Tilføyes:

"Viborg, Finnland" Mangler dokumentasjon og må følgelig utgå.

00000000000000000

Forsøk på å finne anene til Ingeborg Johansdatter ( f 1710 ?)

blir nok ikke enkelt

Hun finnes - tror jeg - ganske sikkert i slekten Franck eller

muligens Swan

Ifølge Innsetboka side 169:

"Sønnen Andreas overtok bygsla på plassen, Garmaker fra 1648.

Kona het Ingeborg Johansdatter (fkr 1620)"

http://leskjerv.seria.no/aner/0009/12562.htm

Kan Ingeborg f 1710 være oppkalt etter en oldemor Ingeborg

f1620 ?

Vennlig hilsen

Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget.

Jeg har også tenkt på slektsmiljøet Francke + Schwanner her, siden det i passende tid vitterlig finnes folk med navnet Johan innen dette i Innset og Kvikne.

Grunnen til at jeg foreløpig tror mest på Prytz er navneskikken i familien på Brevadsli, der rundt halvparten synes å tilhøre Hals-siden, mens resten antagelig kommer fra Ingeborgs side. Og disse navnene, dvs. Anne (to stk.), Maren og Johanna er lik navnene til hhv. Johan Prytz sin kone og hans tre søstre (derav to Anne). Det kan nesten se ut som om Ingeborg oppkaller alle sine tre tanter på farssiden hvis hun er datter av Johan Prytz, men da kan det alternativt evt. dreie seg om hennes oldemødre.

For å løse problemet kan en enda grundigere gjennomgang av fadderlister enn den som særlig Øyvind Holan og dertil litt undertegnede foretok for noen år siden, mulligens bidra til å avklare noe. Hvis Ingeborg tilhører kretsen Francke / Schwanner, så bør de av det folket som faktisk bor i strøket antas å være faddere hos eller sammen med Brevadsli-folket. Hadde det vært noen passende skifter tilgjengelig, så kunne også slike være til hjelp, bl.a. hvis det nevnes verger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , jeg har i dag fått tak på artiklene til Arne Dag Østigaard som omhandler mine stamfedre prestene : sokneprest Rasmus Madsen og hans svigersønn Herr Hans Lauritzen og hans svigerfar presten Hans Olsen .

Dette er riktig så informativ og fornøyelig lesning .

Jeg vet ikke om disse er kjent for deg , men hvis ikke så oversender jeg gjerne disse til deg , eller om det er tillatt å legge disse ut her vet jeg ikke ( med tanke på mulig opphavsrett ) Du kan da se bort fra mine spørsmål i innlegg # 25 da jeg gjennom artiklene fikk svar på disse .

Og så en liten avsporing Odd Roar , jeg siterer fra ditt innlegg i # 22 :

Husker jeg ikke feil, ætter Wærdal et stykke tilbake fra lensmannsgården Berge i Øvre Rendal

En har lenge vært på jakt etter opphavet til presten Erik Olsen Wærdal som var gift med Anna Katrine Sommerchild uten å ha lykkes , har du klart å verifisere denne tilknytningen til noen av folkene på lensmannsgarden Berge i Øvre Rendal ?

Og hvor fikk han Wærdal navnet ifra ?

I så fall så har du klart å løse nok en genealogisk nøtt . Om du så har kunne du tenke deg å opplyse meg / oss om dette , enten her i forumet eller via mail ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis så jeg i farten ikke ditt innlegg i går da jeg kommenterte Skjerves. Ellers hadde jeg jo nevnt det også.

I dag har jeg fra Øyvind Holan har fått noen kommentarer ang. den dåpslisten særlig han og litt jeg skrev av fra kirkeboken for noen få år siden for å få disse dataene over i en lettere leselig skrift..Disse viser at Ingeborg Lien (Brevadsli) i flere barnedåper opptrer sammen med Prytz-ættede faddere og deres nærmeste. Dette får jeg komme tilbake til senere.

Østigaards utredninger kjenner jeg godt til, og han har med mye informasjon. Men innimellom tviler jeg litt på hvor grundig alt dette er sjekket / oppdatert, og en del feil forekommer nok. Men som oversikt er i alle fall hans skrifter interessante. (Du ser jo i innlegg ovenfor hvor lett feil oppstår når mye data skal håndteres. Hals er av de mer umulige slekter, siden så mange navn er helt eller nesten like.)

Linjen bakover fra Wærdal til Nordberge (og Søstu Messelt i Stor-Elvdal) fant jeg for mange år siden i Bulls bygdebok "Øvre Rendalen". Den skal gå via Erikas mor, Kari Olsd. Ekornsletten (under Nordset). I en fjern fortid på Berge har faktisk også Bjørn Dæhlie og Gjermund Eggen et felles opphav (Eggens aner er et dobbelt sett av mine i Rendalen, de går via Husfloen i Engerdal og videre bakover via diverse gårder til bl.a. Berge og presteslekten på Negard Nordset. Begge de nevnte skikonger har for øvrig på hver sin side langt nyere felles aner med undertegnede uten at det har påvirket min skiinteresse i noen særlig grad.)

Når det gjelder Wærdal, så brukes navnet Erik en del i Jemtlandsslekter. Hvis ikke Schanke skulle være aktuell, er f.eks. Blix en annen mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , tusen takk for svar .

Bare avslutningsvis i forhold til Wærdal i denne tråden , trodde et øyeblikk at det var opphavet til presten Erik Olsen Wærdal du hadde funnet . I tråden om Sommerscales som jeg opprettet her på forumet så ( hvis jeg husker rett ) som var Per Nermo innom med noen teorier og funderinger ad. koblingen Schanke versus Presten Wærdal . Jemtlandsslekter og Blix er helt nytt for meg . Presten Erik Olsen Wærdal ser ut til å bli en vanskelig nøtt å knekke .

Erika sin mor , Kari Olsdatter sitt opphav fant jeg også selv for noen år tilbake .

Tilbake til Ingeborg : Når det gjelder disse dåpslistene hun er med på så håper jeg at du vil komme tilbake til disse . De er vel med å styrker teorien om at hun kunne vært en Prytz . På forhånd tusen takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ganske grundig oversikt over Ingeborg Brevadslis opptredener som fadder i barnedåper:

Hun deltar ved to dåper hos Ingebrigt Semingsen Semingsplass. Han ætter fra den tidligere slekten på Vollan før Lossius overtar den gården, og han er g.m. Anne Jonsd., ifølge nye Kvikneboka fra Orkdal (så hun er neppe søster av Ingeborg)..Er dette riktig, synes det ikke å være noe nært slektskap mellom Johan Prytz sin familie og Semingsplass-folket, hvis det da ikke skulle være en eller annen forbindelse via Ulset. Men den vil vel i så fall være for fjern til at fadderskap er normalt.

Nevner først en dåp hos Ole Semingsen (ant. bror av Ingebrigt nedenfor) i 1741: Her er Knut Estensen Amundstuen og tremenningen Jens Iversen Nergaard faddere sammen med Anne Jonsd., ant. barnefarens svigerinne. Personer fra Semingsplass-familien er flere ganger faddere hos Knut Estensen, så her er forholdet nært, selv om de neppe er noe særlig i slekt.

I 1743 hos Ingebrigt Semingsen (Semingsplass) er Ingeborg Jonsd. fadder sammen med Knut Estensen Amundstuen og hans kone Ingeborg Kristoffersd. Av tre andre faddere er en barnefarens søster.

I 1745 hos Ole Eriksen er Ingeborg Jonsd. og Margrete Johansd. faddere for hver sitt barn av et tvillingpar, sistnevnte sammen med Esten Olsen Plassen, som tydeligvis er i nær familie med Amundstu-folket.

I 1746 hos Ingebrigt Semingsen (Semingsplass) er Ingeborg Jonsd. fadder sammen med Tollef Halvorsen Iverstuen (g.m. Karen Johansd. Prytz). Av fire andre faddere er to søstre av barnefaren.

(Tar her med at når Sakarias Estensen i 1748 døper sin datter Gullaug, så er Johan Prytz første mannlige fadder og Karen Jensd. Nergaard på Grøtli første kvinnelige. Karen er niese av Johan Prytz og g.m. fetteren til Johans kone. Dette er en av de klareste av en rekke indikasjoner på at Sakarias sin mor er Gullaug Johansd. Prytz! Av fire andre faddere her er tre hhv. barnefarens søster, Karen Estensd. og hennes mann Jon Pedersen, samt broren Johannes Estensens kone, Marit Andersd. Ved barnedåpene hos Estensen-folket er det generelt mange nære slektninger med ektefeller å finne blant fadderne. I tillegg til dette opptrer også Estensen sammen med Prytz-slekt som faddere i andre barnedåper.)

(Nevner også at ved en dåp hos Johan Francke i 1749 er hele fire av fadderne hhv. Esten Olsen Plassens kone - sannsynlig søster av Knut og Sakarias Estensens koner, videre samme Knuts to søstre Karen og Johanna, samt Knuts tremenning, Jens Iversen Nergaard. I 1746 hos Johan Francke er halvparten av fadderne fra nevnte familiekrets, men i 1744 og 1752 er det tilsynelatende ingen med derfra. Dåpen i 1744 benevnes "uekte", ekteskapet inngås vel litt "for sent".)

I 1747 hos Ole Brevad er Ingeborg Lien førtste kvinnelige fadder.

I 1749 hos Hans Lillefossen er Ingeborg Lien første kvinnelige fadder og Ingeborg Jonsd. Botnan tredje. Sistnevnte er muligens den i nye Kvikneboka ved navn ukjente ektefellen til Iver Hanssen Botnan, som også er fadder her. (Ivers bror Ole er mitt opphav.) Her er også Hans (Hals) Storeng fadder.

I 1751 hos Knut Estensen (Amundstuen) er Ingeborg Jonsd. fadder sammen med barnefarens tante, Karen Johansd. Prytz Iverstuen.

I 1751 hos Tollef Halvorsen (Iverstuen, g.m. Karen Johansd. Prytz) er Ingeborg Jonsd. fadder sammen med Iver (Jenssen Nergaard) og sønnen Anders Iversen, som via Prytz er hhv. fetter og fillenevø av barnemoren, ifølge nye Kvikneboka også av barnefaren, som påstås å være sønnesønn av stiger Iver Johansen Prytz.

I 1754 hos Simen Jonsen er Ingeborg Jonsd. fadder sammen med en datter og to sønner av Esten Olsen Plassen. De er antagellig niese og nevøer av konene til Knut og Sakarias Estensen fra Estensplassen (dertil muligens i ganske nær slekt via begges farsside), og opptrer ofte sammen med Estensønnenes familier som faddere. (Esten-folket fra Plassen ætter antagelig ikke fra Prytz, men fra kunstmester Kristoffer Ellefsen.)

I 1756 hos Ole Olsen Bakken er Ingeborg Lien første kvinnelige fadder. (Denne av to Ole Olsen på Bakken har en datter Guri, så muligens er han sønn av Guri Kristoffersd. Ellefsen g.m. Ole Knutsen Bakken. Guri er sannsynlig søster av Knut og Sakarias Estensens koner og helt sikkert av Esten Olsen Plassens, samt Peder Olsen Bagges på Baggarden.)

Som kommunikant (nattverddeltaker) er Ingeborg Lien nevnt en rekke ganger i årene 1744-47 - som Ingeborg Lien enke i 1747. Hennes mann gravlegges i 1743.

3 mai 1772 begraves Ingeborg Johannesd., 77 år og fra gården Lien. (Her benevnes hun altså med samme patronym som Johan Prytz sine døtre, som ikke sjelden kalles Johannesd.)

Det siste viser jo at tematittelens antatte fødselsår er riktig.

Min konklusjon:

Ut ifra dette kan jeg ikke mene annet enn at Ingeborg mest sannsynlig er datter av vannvokter Johan Iversen Prytz, som antagelig arbeider en del sammen med (vann)kunstmester Kristoffer Ellefsen (ant. Ryen) fra Røros. Dette støttes jo også mye av Brevadsli-folkets navneskikk. Forholdet til familiekretsen Francke / Schwanner (også mitt opphav) synes utvilsomt å være noe fjernere.

Takk til Øyvind Holan for mye god medvirkning her over lengre tid, senest i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar , jeg vil gjerne få takke deg for all informasjon , utrolig god hjelp og stor velvilje som du har utvist i forbindelse med denne Ingeborg Johansdatter .

Teorien om at hun kunne være en Prytz er vel inni mitt hode iallefall ikke blitt svekket .

Jeg er nå blitt ekstra nysgjerrig på disse prestene som tidligere nevnt og da er det spesielt en mulig kobling mellom Dorthe Hansdatter og Oppdals presten , navnet var vel Klementsen , jeg er blitt ekstra nysgjerrig på . Jeg har ikke noe stoff som omhandler denne karen , så hvis noen kan bidra her så mottas dette med stor entusiasme og takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første innstans er det vel heller ikke bevist at hr. Hans Lauritzen er sønn av hr. Lauritz Klemetsen på Tynset, men det er nokså sannsynlig. Førstnevntes sønn Rasmus Hanssen har i 1658 en leiermålssak med Randi Old. Grøntvedt (Grøntyven), som han er i tredje ledd beslektet med. Det tyder helst på at også Randi ætter fra hr. Hans Lauritzens første kones svært sannsynlige morfar, hr. Hans Olsen på Tynset, som nok er far til hr. Rasmus Madssens kone Dorte Hansd.

Hvis hr. Lauritz Klemetsen også er svigersønn av hr. Hans Olsen, som mest vanlig er, så kan hr. Hans Lauritzen evt. være fetter av sin første kone, Anne Rasmus Madssen. Den andre er Magnhild Mikkelsd. Aalborg fra Vang (med mor fra Elverum, er det vel), men hr. Hans sin etterslekt ætter mest sannsynlig i sin helhet fra første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om Hals og slekten fra Ulset:

En kan legge merke til at Hans Nilssen Hals Totlund og broren Jens hhv. er g.m. Anne Amundsd. Amundstuen og søsteren Marit. Disse er antagelig kusiner av Johan Prytz sin kone, Anne Olsd. Sæter, som antagelig er svigermor til Nils Hanssen Hals Storeng, som er fetter av Totlund-brødrene. Slike parallelle kompaniskap mellom bestemte familier er vanlige før i tiden, og styrker sannsynligheten for at Ingeborg Brevadsli er datter av Johan Prytz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider