Gå til innhold
Arkivverket

Jens Nielsen Buch, Røros

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på hvor en Jens Nielsen Buch stammer fra?

Anført som nr. 5 på høyre side i KB for Røros 1752!

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Trolovede 1750-1752, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907660164.jpg

Kona Beritte Erlandsdatter skal være født i 1729 og død i Folldal 1773.

Men vet ikke om hun var fra Røros?

Jens er nok død før 1801!

Og hvorfor er Buch understreket i kirkeboka?

På forhånd takk!

Mvh reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en nettside var han født på Røros og sønn av Nils Estensen Buck og Ildri Jensdatter Jemt: Min lenke

Berit Erlandsdatter kalles her Beritte Ellingsdatter Spell, datter av Elling Ellingsen Spell. Disse dataene må selvsagt sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette funnet Grete! Da blir det litt å studere på, det er nok mye som tyder på at det er riktig person, og da var det kanskje fler som hadde denne Buch i anerekka:-)! Takk også til Berit for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Ellingsdatter Spell ble født 1732. Foreldrene er Ellend Ellendsen Spell og Anne Sivertsdatter, gift 1731. Ellend Ellendsen Spell født 1693, død 1737, skifte etter ham i 1737. Han var sønn av Ellend Olsen Spell og Sigrid Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer på Anne Sivertsdatter, Ellend Ellendsen Spells kone:

Det var skifte etter hennes far Siver Halvorsen Almaas 19/10-1701. Enken var Beritte Christensdatter. Den Yngste datteren Anne Sivertsdatter var 1 1/2 år.

Det var skifte etter Berit Christensdatter, enke etter Lars Ellufsen Svenske 14/12-1737. Et av hennes barn fra første ekteskap med Siur Halvorsen er Anne, Ellend Spells enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Astrid for nytt innspill, da gikk det an å komme bakover litt på denne Jens Nielsen Buch og Beritte Ellingsdatter :)

Er vel kanskje dumt å si det, men har disse som 4. tipp da på ei linje, så det er ikke lenger unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Astrid for nytt innspill, da gikk det an å komme bakover litt på denne Jens Nielsen Buch og Beritte Ellingsdatter :)

Er vel kanskje dumt å si det, men har disse som 4. tipp da på ei linje, så det er ikke lenger unna!

Det er vel ikke dumt Reidar, man spør jo gjerne fordi man har aner man ikke har klart å finne ut av. Jeg fikk ikke lagt lenker her, kom ikke inn på kirkebøkene.

Det som står om Buch/Bock på Erik Berntsens side, som Grete har lagt lenke til lenger oppe, ser ut til å være korrekt ut fra Odd Tjades artikkel om "Bockene" som jeg har en kopi av.

Jens Nielsen Buch født 1730, hans foreldre Nils Estensen og Ildri Jensdatter Jemt, gift 1729. Nils Estensen født ca 1700 (han er født etter manntallet 1701) var sønn av Esten Jonsen Feragen og Boel Olsdatter (1658-1726). Boel Olsdatter var gift i første ekteskap med Nils Olsen Bock, skifte etter ham 29/7-1700. Esten Jonsen og Boel Olsdatter hadde bare en sønn Nils. Nils Estensens etterkommere bruker altså slektsnavnet Buck.

Esten Jonsen Feragen i manntallet 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=roer1701&gardpostnr=399&merk=399#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Berit Ellendsdatter Spel, døpt 13/1-1732

2: Ellend Ellendsen Spel, døpt 29/5-1693, gift første gang 1723 med Kirsti Jonsdatter Aas, gift andre gang 17/3-1731 med Anne Sivertsdatter. Han ble begravet 16/6-1737 45 år gammel. Skifte etter ham samme år: Enken Anne Sivertsdatter. Barn fra første ekteskap: Siren 14 år. Fra andre ekteskap: Berit 6 og Siver 4 år. Ellend Ellenden Spel var sønn av Ellend Olsen Spel og Sigrid Olsdatter.

3: Anne Sivertsdatter, døpt 4/4-1700. Far Siur Halvorsen. Faren døde før manntallet 1701. Mora Berit Christensdatter gift for andre gang med Lars Ellufsen Svenske. Anne Sivertsdatter ble gift for andre gang 1742 med Nils Estensen (Buck).

4. Ellend Olsen Spel, 54 år i 1701, døde sannsynligvis før 1720. Han var gift første gang med Agnes Kieldsdatter, som må være død før 1690, gift andre gang med Sigrid Olsdatter. Skifte etter Ellend Olsen Spel 17/4-1723: Enken Sigrid Olsdatter. Hans barn i første ekteskap: Ole, Kield, Lars, Kirsti. Hans barn med enken: Ellend, Ole, Albert.

5: Sigrid Olsdatter Ellend Spel enke ble begravet 1/1-1737 86 ¼ år.

6: Sjur (Siver) Halvorsen Almaas, død før 1701. Det var skifte etter ham 19/1-1701. Han etterlot seg enken Beritte Christensdatter og følgende felles barn: Christen 11, Beritte 4 ½ og Anne 1 ½ år.

7. Beritte Christensdatter , gift første gang med Siver Halvorsen Almaas, gift andre gang med Lars Ellufsen Svenske. Beritte Christensdatter, Lars Ellufsens enke ble begravet 24/11-1737 74 år. Skifte etter henne 14/12-1737: Hennes barn av første ekteskap: Christen Sivertsen 47, Beritte Sivertsdatter gift med Ole Monsen Romsdal, Anne Sivertsdatter Ellend Spels enke. Barn i andre ekteskap: Sivert Larsen 34 og Abraham Larsen 32 år.

Jeg hadde det meste av dette fra før. Det finnes noe mer om Ellend Olsen Spel og likeså om Berit Christensdatter, som jeg kommer med senere.

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Christensdatter var i følge nedenforstående skifte datter av Christen Sørensen og Berit Olsdatter:

Beritte Olsdatter, Mester Hans Kulbergers salige Hustru 12/2-1718

Hun etterlot seg følgende arvinger som var enkemannen og hennes barn av to ekteskap:

Enkemannen Hans Kohlberger

Barn med første ektemann Christen Sørensen, en sønn og to døtre:

Oluf Christensen, som var død før moren og etterlot seg følgende barn med gjenlevende hustru (Lucia Larsdatter Rise), 5 sønner og 2 døtre. (Barnas navn står i to andre skifter).

Biritte Christensdatter, 53 år, gift med Bergarbeider Lars Ellufsen

Johanna Christensdatter, 50 år, gift med Bergsell Mogens Corporal

Barn med enkemannen Hans Kohlberger:

Dorothea Hansdatter (alder mangler), gift med Bergsknegt Iver Grenader (hennes andre ektemann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nye og omfattende opplysninger, her var det mye å gripe fatt i :-)!

Bare hyggelig Reidar. Her er blir Ellen Olsens barn Ellen døpt nederst til høyre:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1693, side 44.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det Ellend Olsen Spell og hans far Ole Olsen Spell, også kalt Spell-Oluf.

Det var skifte etter Spell-Olufs kone Anne Erichsdatter 20/4-1691:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/22/

Spell-Oluf og Anne Erichsdatter har ingen felles barn. Anne Erichsdatters arvinger er broren Spell-Joen (Joen Erichsen) og Mogens Olsen Rise som på vegne av sin kone (Marit Pedersdatter) arver en "broder lod".

Ektemannen Olle Olsen (Spell-Oluf) sies å være 82 år og blind. Ingen av hans pårørende er til stede ved skiftet.

Nå har jeg sett på en sak i mai 1701 i tingbok for Røros Bergrett 1695-1706 side 164b, hvor det refereres til dette skiftet. Her fremkommer det at Spell-Oluf er Spell-Ellends far.

Spell-Oluf død finnes ikke i kirkeboka, men han døde før manntallet 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Jeg undres over dette: "...og Mogens Olsen Rise som på vegne av sin kone (Marit Pedersdatter) arver en "broder lodd."

Jeg klarer ikke helt å se slektsskapet mellom Anne Erichsdatter og Marit Pedersdatter. Kan noen forklare meg?

Videre sitter jeg med en tanke omkring opprinnelsen til Spel(l)-navnet. Var det Ole Olsen (Spell-Ola), eller Anne Erichsdatter som bragte inn navnet?

Jeg slekter også etter disse, Reidar, uten at jeg har "plottet" inn hvor våre veier skilles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres over dette: "...og Mogens Olsen Rise som på vegne av sin kone (Marit Pedersdatter) arver en "broder lodd."

Jeg klarer ikke helt å se slektsskapet mellom Anne Erichsdatter og Marit Pedersdatter. Kan noen forklare meg?

Videre sitter jeg med en tanke omkring opprinnelsen til Spel(l)-navnet. Var det Ole Olsen (Spell-Ola), eller Anne Erichsdatter som bragte inn navnet?

Jeg slekter også etter disse, Reidar, uten at jeg har "plottet" inn hvor våre veier skilles...

Dette var interessant Henning, og da blir det spennende å prøve og finne hvor vi krysser hverandre?

Men da har vi begge antagelig en bitte liten flik av Røros i oss :)

Ang. første delen av spørsmålet ditt må jeg dessverre melde pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dette skiftet etter Anne Eriksdatter slik: De har ingen barn sammen, og avdøde har ingen livsarvinger. Halvparten av det som var til overs da kreditorenen var betalt går til enkemannen Spell-Oluf. Den andre halvparten (avdødes del) er to "broder lodd", hvoarav den ene halvdel "annammes" av Anne (Mortensdatter) Jon Eriksens, den andre halvpart blir mottatt av Mons Rise på vegne av hans kone Marit Pedersdatter. Jeg regner med at Marit Pedersdatter kunne være eneste barn av en avdød bror av Anne Eriksdatter og Jon Eriksen Spell, derfor arver hun en broder lodd. Om dette er riktig forstått av meg, vet jeg ikke.

I min egen oversikt over Spell-slekten på Røros går jeg ut fra at det finnes to ulike slekten med to ulike stamfedre: Spell-Oluf og Jon Eriksen Spell. Dette har i hvert fall gitt mening for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skuld: Skiftet er delvis tyda i Slektsforum, http://www.disnorge....ic.php?t=111005

Jeg forstår dette skiftet etter Anne Eriksdatter slik: ...

Det er nokre alternativ, og skiftet gjev ikkje klar informasjon om fordelinga av arven etter avdøde; den andre brorluten går til arvingane "... som ded dennem imellum indbyrdes videre deeler, uden videre at molestere øfrigheden dermed" (s.24).

"Anne Jon Eriksens" må vere kona til bror Jon Erikson, som har møtt ved utdelinga på vegne av mannen. Jon får altså ein brorlut, og så langt er det greit.

Den andre brorluten må høyre til ein bror - som er død. "Mogens Olsen Riisse som paa hans quindes vegne med Interesserende" opnar for at denne broren har fleire arvingar ("interesserende") enn Mons si kone. Hadde ho vore åleine, hadde det vore enklare og meir presist å seie at det var berre ho.

Det einaste sikre (frå skiftet) er at Mons møtte ved skifteopninga på vegne av kona si, som var arving, og at Mons og Maritte møtte som arvingar ved utdelinga.

Maritte kan vere Mons si kone, men ho kan også vere ein annan av bror-ættlingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Marit Pedersdatter var Mons Olsen Rises andre kone, det vet jeg helt sikkert. Første avsnitt i skiftet: Mogens Olsen Riise paa hans Quindis vegne med Interesserende arfuer en Broder Lod. Jeg trodde disse "Interesserende" var Marit Pedersdatters barn med Mons Olsen Rise, men det kan vel kanskje også være medarvinger som er hennes søsken. I så fall får vi aldri svar på hvem de andre Interesserende var. I hvert fall ikke gjennom skifter. Jeg setter pris på at du kommer med en en fortolkning jeg ikke har tenkt på.

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider