Gå til innhold
Arkivverket

Jens Nielsen Buch, Røros


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Takker for engasjement og hjelp. :)

Astrid, jeg siterer deg "Nå har jeg sett på en sak i mai 1701 i tingbok for Røros Bergrett 1695-1706 side 164b, hvor det refereres til dette skiftet. Her fremkommer det at Spell-Oluf er Spell-Ellends far." Er dette noe som ligger på nett?

 

Reidar: Vår felles ane er Ellend Olsen Spel (ca.1647-ca.1723, skiftet 17.4.1723). Der du er etterkommer av Ellend Olsen og Siri Olsdatter (hans andre kone) er jeg etterkommer av han og hans første kone (Agnes Kieldsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har oversikten:

 

Ellend Olsen Spel (ca. 1647 - før 17.4. 1723) og Agnes Kieldsdatter ( - d. før 1694) fikk minst 4 barn:

1. Ole Ellendsen Spel (ca. 1677-)

2. Kield Ellensen Spel (ca. 1678-1734) (min ane)

3. Lars Elendsen Spel ( -1700)

4. Kirsti Ellendsdatter Spel (?)

 

Ellend Olsen Spel fikk med Siri Olsdatter (ca. 1650-27.12.1736*) minst tre barn:

 

1. Ellend Ellendsen Spel (ca.1694-1737) (din ane)

2. Ole Ellendsen Spel (ca. 1696-1735)

3. Albrecht Ellendsen Spel (1700-1778)

 

Rett meg gjerne om du/dere ikke er enig :)

 

Rettelse: * her hadde jeg skrevet feil årstall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for engasjement og hjelp. :)

Astrid, jeg siterer deg "Nå har jeg sett på en sak i mai 1701 i tingbok for Røros Bergrett 1695-1706 side 164b, hvor det refereres til dette skiftet. Her fremkommer det at Spell-Oluf er Spell-Ellends far." Er dette noe som ligger på nett?

 

Reidar: Vår felles ane er Ellend Olsen Spel (ca.1647-ca.1723, skiftet 17.4.1723). Der du er etterkommer av Ellend Olsen og Siri Olsdatter (hans andre kone) er jeg etterkommer av han og hans første kone (Agnes Kieldsdatter).

 

 

Tusen takk Henning! Det var artig at vi hadde en felles ane, jeg har jo sett deg lenge i forumet, men aldri visst at vi "var litt i slekt" :)

 

Jeg studerer på nytt tidligere innlegg i temaet, og lurer på om din Siri Olsdatter er identisk med Sigrid Olsdatter i tidligere innlegg, men får til at må bli slik?

 

Men morsomt var det virkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigrid/Siri het også Siren da hun ble innført i kirkeboka ved begravelsen. Og bruk av Spel(l) navnet varierte endel. Innføring av begravelse: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-74

 

Det blir en voldsom etterslekt etter disse Spellfolka og jeg prøver å få en oversikt. Og det er Ellend Olsen Spells 7 barn jeg har som utgangspunkt.

Jeg syns det blir for mye å jobbe med alle sammen og blir veldig fornøyd når det dukker opp "sånne som deg" som har en av disse søsken og halvsøsken som ane. :) Det gjør etterslektsarbeidet både lettere og tryggere for feil - for man har jo størst intresse for sine egne aner, at det hele er mest mulig riktig..?

Vi kunne jo utarbeide noe i fellesskap - om interessen er tilstede... (bare en tanke). :)

 

Ellend Olsen Spel (ca. 1647 - før 17.4. 1723) og Agnes Kieldsdatter ( - d. før 1694) fikk minst 4 barn:

1. Ole Ellendsen Spel (ca. 1677-)

2. Kield Ellensen Spel (ca. 1678-1734) (Henning Andersens ane)

3. Lars Elendsen Spel ( -1700)

4. Kirsti Ellendsdatter Spel (?)

 

Ellend Olsen Spel fikk med Siri Olsdatter (ca. 1650-27.12.1736*) minst tre barn:

 

1. Ellend Ellendsen Spel (ca.1694-1737) (Reidar Oddløkkens ane)

2. Ole Ellendsen Spel (ca. 1696-1735)

3. Albrecht Ellendsen Spel (1700-1778) (Tore Nygaards ane)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det blir en voldsom etterslekt etter disse Spellfolka og jeg prøver å få en oversikt. Og det er Ellend Olsen Spells 7 barn jeg har som utgangspunkt.

Jeg syns det blir for mye å jobbe med alle sammen og blir veldig fornøyd når det dukker opp "sånne som deg" som har en av disse søsken og halvsøsken som ane. :) Det gjør etterslektsarbeidet både lettere og tryggere for feil - for man har jo størst intresse for sine egne aner, at det hele er mest mulig riktig..?

Vi kunne jo utarbeide noe i fellesskap - om interessen er tilstede... (bare en tanke). :)

 

 

Tusen takk igjen, det var morsomt! Og har skjønt at det er store etterslekter etter disse Spell, og er helt enig med deg i at det blir for omfattende å jobbe med alle sammen, og det er jo sine egne linjer en er mest interessert i.

Men det er som du sier at en blir veldig fornøyd når det dukker opp "sånne som deg" i samme forum, det er ekstra morsomt :)

Og plutselig kan det sikkert fort dukke opp nye etterkommere, og som enda ikke har oppdaget "oss"?

Så takk for at du tok tak i temaet på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av målet med å kjøre opp dette er at nå ligger det endel opplysninger her, og det er "bare" for folk å henge seg på - om de skulle ha aner som treffer disse. På den måten kan det bli mer helhet i slektsforskningen på Spellene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av målet med å kjøre opp dette er at nå ligger det endel opplysninger her, og det er "bare" for folk å henge seg på - om de skulle ha aner som treffer disse. På den måten kan det bli mer helhet i slektsforskningen på Spellene :)

 

 

Helt riktig Henning, det er bare å henge seg på hvis det er noen som har opplysninger, og som kanskje har noen av Ellend Spell`s avkom som aner :)

 

Jeg måtte finne fram igjen kopiene mine fra "Årbok for Nord-Østerdalen 2003", hvor 12 sider i boka var viet Bock-ene på Røros og Nord-Østerdalen og lese litt igjennom det igjen i ny og ne sammen med denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jens Nilsson Buch trolover seg her den 30.4.1752, men hvor finner jeg kirkebok-innførselen når han gifter seg 2.6.1752?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Trolovede 1750-1752, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907660164.jpg

 

Beklager hvis det er noe jeg har oversett eller glemt i tidligere innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ar de "bleve trolovede 4 April". Videre: "d: 30 April bleve de Copulerede." Det siste er vielsesdatoen.

 

 

Ok og tusen takk, da var 2. juni som jeg var borti et annet sted feil!

 

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 35: Det var bare at i lenken i innlegg 3 blir 2. juni nevnt, vet ikke hvor den datoen kommer fra, men det er ikke så nøye da hvis personene er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esten Joensen som dør på Røros 1727 på denne kirkeboksida, er han identisk med Esten Joensen Feragen?

 

Altså bestefar til Jens Nilssen Buch.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1751, Døde og begravede 1727-1729, side 73.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70907660221.jpg

 

Hvis det er ham, kanskje noen kunne tyde hva som står også?

 

Står det enkemand?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det må det være. Se skiftet:

 

Esten Joensen Feragen og hans avdøde hustru Boel Olsdatter 1/10-1727 RB

 

De etterlot seg følgende arvinger:

 

Boel Olsdatters barn i første ekteskap med Niels Olsen Bock:

 

1: Ole Nielsen Buch

 

2: Anna Nielsdatter

 

Boel Olsdatter barn i andre ekteskap med Esten Joensen:

 

3: Niels Estensen

 

De bodde på en vold som den salige mand og hans «Formand» hadde ryddet.

 

 

 

Se skiftet etter Boel Olsdatters første ektemann Niels Olsen Bock i 1700. Esten Joensen ble begravet 13/7-1727 74 år og hans hustru Boel Olsdatter 26/12-1726 68 ½ år. Manntallet 1701: Esten Joensen Feragen 35 år med stesønn Oluf Nielsen 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det må det være. Se skiftet:

 

Esten Joensen Feragen og hans avdøde hustru Boel Olsdatter 1/10-1727 RB

 

De etterlot seg følgende arvinger:

 

Boel Olsdatters barn i første ekteskap med Niels Olsen Bock:

 

1: Ole Nielsen Buch

 

2: Anna Nielsdatter

 

Boel Olsdatter barn i andre ekteskap med Esten Joensen:

 

3: Niels Estensen

 

De bodde på en vold som den salige mand og hans «Formand» hadde ryddet.

 

Se skiftet etter Boel Olsdatters første ektemann Niels Olsen Bock i 1700. Esten Joensen ble begravet 13/7-1727 74 år og hans hustru Boel Olsdatter 26/12-1726 68 ½ år. Manntallet 1701: Esten Joensen Feragen 35 år med stesønn Oluf Nielsen 10 år.

 

Tusen takk for god hjelp igjen Astrid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.