Gå til innhold
Arkivverket

Hans Anton Hansen og Berte Gurine Johnsen. Larvik

Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Leter etter barna til Hans Anton Hansen f. 1857 i Larvik og Berte Gurine Johnsen f, Ca 1853 i Tjølling.

Jeg har funnet 4 fødte barn; Harald Bernard 20 juli 1883. Harry, 2 juli 1886, Toralf 10 aug. 1891 og Laura

10 aug, 1891 alle i Larvik. Har ikke funnet deres komfirmasjon.

Fant familien i 1900,da bodde de i Jægersborgsgade i Larvik, Da var Far Hans Anton, Tobakk-spinder.

I 1910, finner jeg Hans Anton , kona Berte og sønnen Toralf i Møllegata 8. Larvik. Torolf var sjømann.

Hvor har det blitt av de tre andre barna. Har lett etter dem, men uten resultat.

Kan noen hjelpe meg med dette.

Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Berit. Nå har jeg kommet litt lenger på vei.

Det er noe feil med 1910 tellinga mi.Den kobler stadig ut.

Hans Anton Hansen 1857, hadde ei søster Laura Caroline hun var født 10 juli 1860. I 1865 bodde de i Larvik,

Gårdsnr. 126b.

Har også lett etter henne.Mulig at de kan ha fler barn.

Min tippoldemor Anne Pernille Larsdatter er mor til disse to. Hennes andre ekteskap med Hans Christian Siversen

ca 1834, ser ut til at han er i fra Skien.

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry kom til New York den 10. juli 1922 etter et besøk i Norge. Han er da ført med yrke som baker og skulle til sin venn Carl Svendson, Fitchburg Baking Co., Fitchburg, Massachusetts. Hans far bodde da i Løkkeveien 6 i Larvik.

http://www.ellisisland.org/search/passRecord.asp?pID=604799030096

Takk til deg, D har jo gjort en kjempe jobb-

Kommer ikke inn på den sia du henviser til. Ser ut til at jeg må ha passord.

Sto det noe om at Harry var gift og hvor i Amerika han bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at Laura Caroline (født 10 juli 1860) bor sammen med foreldre og søsken ved tellingen 1875:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0707&kenr=001&bnr=0051&lnr=00

Takk til deg, her får jeg det servert på ett fat. Min tippoldemor og hennes mann nr.2.

Mulig at Laura Caroline kan være død,

før 1875, eller at hun jobber som tjenestepike et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry var ugift og hadde tidligere bodd i New York City. Ellers så bør du absolutt registrere deg på Ellis Island-databasen slik at du selv kan gå inn og lese disse manifestene. Det er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser så er dette Anne Pernilles første ekteskap, men Hans Christian var enkemann.

Jeg finner ikke Hans Christian og Anne Pernille i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry var ugift og hadde tidligere bodd i New York City. Ellers så bør du absolutt registrere deg på Ellis Island-databasen slik at du selv kan gå inn og lese disse manifestene. Det er gratis.

Takk fint, det hørtes greit ut. Skal prøve meg på det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser så er dette Anne Pernilles første ekteskap, men Hans Christian var enkemann.

Jeg finner ikke Hans Christian og Anne Pernille i 1885.

Det stemmer at det er hennes første ekteskap. Hun fikk en datter tidligere (uækte barn) Hanna Petronellle,oldemor, med en matros fra Bergen.

Har vielsen fra før, men har ikke sett at det har stått enkemann foran navnet.

Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til om Harry hadde en søster som het Anna eller lignende? Da han reiste i 1906 sies det at han skal til sin søster Annie Hansen i Melrose, Boston. Nå er det noe utydelig skrevet så jeg får vel ta et forbehold, men det er altså slik jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til om Harry hadde en søster som het Anna eller lignende? Da han reiste i 1906 sies det at han skal til sin søster Annie Hansen i Melrose, Boston. Nå er det noe utydelig skrevet så jeg får vel ta et forbehold, men det er altså slik jeg leser det.

Det siste barnet jeg fant var Laura, hun bor med sin familie i 1865.

Det passer jo på navnene til foreldrene. Skal sjekke opp i kirkeboka, regner med at hun er født og døpt i Larvik.

Spennende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg.

Der var hun i 1885 tellinga, ser ut til at hun het Prahl til etternavn.

Hvis jeg ikke ser helt feil.

Mvh Unni Knudseen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Unni :)

Det må være hun som reiser her:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=emilar&gardpostnr=1420&merk=1420#ovre

Fødselsdatoen stemmer med alderen som var oppgitt da hun døde. At hun står som gift ved utreisen skyldes sikkert en feilinnførsel. Så her tidligere et sted at denne familien var metodister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk.

Det var flott.

Det stemmer at de var Metodister, eller at de ikke hørte til statskirken.

har funnet noen av barna under Dissentere.

I FT 1885 Larvik.Ser du at Hanna Petronelle er Tjenestepige hos sin halvbror Hans Anton.

Hanna Petronelle min Olsemor. Hun står oppført som uækte barn, født 6 Jan. 1852 i Larvik.

Hennes far: Matros Hans Jacobsen fra Bergen.

Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at Laura Caroline (født 10 juli 1860) bor sammen med foreldre og søsken ved tellingen 1875:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0707&kenr=001&bnr=0051&lnr=00

Det ser ikke slik ut. Det eneste jeg har på henne er at hun er født 10 juli 1860, døpt 20 mai 1861

i Larvik.

Har at hun bor med foreldrene i 1865.

Mulig at hun er død før 1875.

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider