Gå til innhold
Arkivverket

Avle Simonsen Storsteigen Nystu'u Alvdal og Kari Simensdatter

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Avle Simenson Storsteigen s. Nystu'u , Alvdal født 1665 og hustru Kari Simensdatter født 1668 og død 1727 ved Storsteigen s. Nystu'u Alvdal .

Jeg kjenner til disse barna :

- Marit Avlesdatter f. 1694

- Simen Avlesønn f. 1702

- Kari Avlesdatter f. ca. 1704

- Brynhild Avlesdatter f. 1709

- Sigrid Avlesdatter f. 1713

- Kirsti Avlesdatter f. 1714

Noen som har noe informasjon om denne familien , opphav , samt eventuelt om plassen Storsteigen Nystu'u .

med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende materiale om Storsteigen til deg, vi kommer tilbake et par ledd, til Avle Simenson i 1595.

Men det er ikke sikkert det blir i kveld!

Disse barna du nevner er å finne videre også.

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sende materiale om Storsteigen til deg, vi kommer tilbake et par ledd, til Avle Simenson i 1595.

mh Reidar

Hei Reidar , tusen hjertelig takk . Jeg nedstammer fra sønnen Simen Avlesen og Ingeborg Karlsdatter Sivilhaug , fødselsår ukjent . Hun var datter av Karl Arneson Sivilhaug . Hans opphav og hustru er ukjent .

- Hvor ble det av barna deres ? ( Simen har jeg kontroll på )

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar , tusen hjertelig takk . Jeg nedstammer fra sønnen Simen Avlesen og Ingeborg Karlsdatter Sivilhaug , fødselsår ukjent . Hun var datter av Karl Arneson Sivilhaug . Hans opphav og hustru er ukjent .

- Hvor ble det av barna deres ? ( Simen har jeg kontroll på )

Vennlig hilsen Bjørn

Om Karl Arnesons opphav står det om i den nye Alvdalsboka side 301. Han var gift med Kirsti Iversdatter Kveberg.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Karl Arnesons opphav står det om i den nye Alvdalsboka side 301. Han var gift med Kirsti Iversdatter Kveberg.

V.h.

Odd Annar

Hei Odd Annar , tusen takk for svar og innspill .

Visste ikke at den nye utgaven av Alvdalsboka var kommet i handelen , er det da bind Nr. 1 som er utkommen og som du referer til ? . Bind 2 og 3 lar vel vente litt på seg regner jeg med .

Vennlig hilsen BJørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Annar , tusen takk for svar og innspill .

Visste ikke at den nye utgaven av Alvdalsboka var kommet i handelen , er det da bind Nr. 1 som er utkommen og som du referer til ? . Bind 2 og 3 lar vel vente litt på seg regner jeg med .

Vennlig hilsen BJørn Løkken

Murstein 2 og 3 lar nok vente på seg ei stund, men det er klart det er ei fin bok, men den er stor og tung og krever god høyde i bokhylla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mh Reidar

Hei Reidar , tusen takk . Det er mottatt .

Til Odd Annar , Tusen takk for ny informasjon , da e det bare og vente til boka kjem på biblioteket . ad. Ingeborg Karlsdatter Sivilhaug og hennes foreldre Karl Arneson Sivilhaug og hustru Kirsti Iversdatter Kveberg.

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

V.h.

Odd Annar

Den nye Alvdalsboka bind 1 er desverre ikke kommet til biblioteket ennå . Kan noen gjøre et oppslag i bind nr. 1 side 301 som Odd Annar referer til .

Jeg lurer på om denne Karl Arneson er identisk med den Karl Arneson som også skrev seg som K A Brandvold ?

Og om han da også er den Karl Arneson Sivilhaug ( Brandvold ) som er identisk som " kirkebyggeren " fra som blant annet var tømrer og arkitekt bak kirkene i Tylldalen og på Tynset ?

Og så var det opphavet hans som jeg gjerne skulle visst lit mere om ?

Vet man hvem hans hustru Kirsti Iversdatter Kveberg var ?

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet ut Obama med julenissen og juleakevitten Bjørn, syns det var litt i tidligste laget: -)?

Ellers ser det ut som Karl Arneson er identisk med K.A. Brandvold for han kjøpte Søsen på Brandvold, men nå driver jeg og roter i den gamle boka ;-)!

Jeg kan scanne Sivilhaugen hvis du vil så kan du kikke på det selv, og du er på riktig spor angående kona også, men da må vi kikke på Kveberg :-)!

Vi kommer borti felles aner også når det gjelder Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet ut Obama med julenissen og juleakevitten Bjørn, syns det var litt i tidligste laget: -)?

Takk til Reidar for tilsendt scannet matriale .

Har du ikke hørt at jula kjæm tidlig i år , og bruk av aquavit er ikke sesongbetont i visse områder i Trondheim :-))

Takket være denne boka ( sekundært kildematriell , men dog utrolig informativt ) :

GAMMELT SKYLDFOLK I ØSTERDALENE , ÆTTEBOK VED OLIVER MYRE FINSTAD ,

så har jeg nå fått nøstet opp de fleste trådene i forhold til Karl Arneson : hans opphav og etterslekt , etterslekten stemmer med det jeg har funnet i primær kildene .

Takket være Lars Ove Wangensten sitt glimrende nettsted og utrettelige arbeid med og fore oss med gammal slektslitteratur , så stå på videre Lars Ove .

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider