Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok for Asker?

Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Ja, den boken har jeg. Folket på gården i denne perioden var:

Søren Christensen f 2 okt 1808 d på Arnestad 1859. Gift med:

Marte Henriksdatter fra Dalen i Eidsvoll død 1891. Barn:

Caroline Gustava f 27 juli 1848, g m regnskapsfører Ellevsen, Stavern

Hanna Matea f 7 mars 1851, g m skipsfører Jørgen Norup, Drammen d 1910. Eier av Fagertun (parsell av Arnestad) siden 1890

Christen f 8 des 1853, omkom på sjøen. Ugift

Annette Otea f 13 sept 1857, g m skipsfører Larsen, Larvik

Severine f 12 nov 1859, d 13 aug 1934, g m Lars Eriksen Gudum f 7 apr 1864. Mangeårig medlem av herredstyret, formannskapet, sparebankens direksjon, offeltlig takstmann m.m. Barna deres:

Marte Marie f 4 okt 1890, utv til Amerika

Emma f 3 apr 1892, g m Karl Andreassen Solberg

Signe f 22 apr 1894, utv til Amerika

Borghild f 6 apr 1896

Erik f 28 mai 1900

Ingeborg f 6 feb 1903

Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om jeg kan slenge på spørsmål for en annen gård i Asker på begynnelsen av 1800-tallet. Gjelder gården Haga. Er på jakt etter informasjon om en Lars Andersen Haga, hans søsken og foreldre, hvis det står noe om dette i bygdeboken.

Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspill Berit.

Jeg har ikke så mye å gå på. Utgangspunktet er min forfar Hans Andersen som blir gift i Strømsø 1816: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1141&idx_id=1141&uid=ny&idx_side=-228

Etter mye leting har det ikke til nå vært mulig å finne ut av hvor Hans kom fra. Men når de gifter seg dukker en Lars Andersen Haga opp som forlover, og det jeg prøver å finne ut av er om denne Lars Andersen Haga kan være bror av Hans Andersen. Det er tross alt et godt stykke fra Strømsø til Asker, så jeg har et lite halmstrå om at disse kan være brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Dette står om Lars Andersen Haga i bygdeboken: Lars Andersen f 1760, g.m. Ingeborg Andreasdatter f 1770, hadde Haga under folketellingen i 1801. Deres barn var Christoffer Larsen f 1797 og Birthe Larsdatter f 1797.

Hvor de kom fra, hvem som var foreldre eller søsken, står det ingenting om.

Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Grete. Da kom jeg ikke lenger den veien....

Hei Lars

Dette står om Lars Andersen Haga i bygdeboken: Lars Andersen f 1760, g.m. Ingeborg Andreasdatter f 1770, hadde Haga under folketellingen i 1801. Deres barn var Christoffer Larsen f 1797 og Birthe Larsdatter f 1797.

Hvor de kom fra, hvem som var foreldre eller søsken, står det ingenting om.

Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider