Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr innførsler ved begravelser, Sauland, Telemark 1704?

Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Det ser ut som henvisninger til bibeltekster. Rom. 6 - v - 23 er for eksempel Romerbrevet kapitel 6 vers 23. Merk at jeg ikke har noe forhold til disse tekstene utover fra et rent idehistorisk perspektiv. Jeg regner meg som en ateist med solid bakgrunn for egne meninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen meg du har rett. Det var vel neppe en myntenhet med betegnelse Rom. Nå har heller ikke jeg en bibel for hånden så jeg kan slå opp teksten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen meg du har rett. Det var vel neppe en myntenhet med betegnelse Rom. Nå har heller ikke jeg en bibel for hånden så jeg kan slå opp teksten. ;)

«Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.» Du finner hele bibelen på nett på bibel.no, her er lenka til Romerbrevet kap. 6.

Valget av tekst kan vel tyde på at det stakkars mennesket har «syndet» og derfor har fått sin rettferdige og velfortjente straff. Det er hjerteløst å komme med dette bibelsitatet i en begravelse.

Personlig har jeg en følelse av at Paulus her snakker i svært generelle vendinger, at døden som en del av det å være menneske er et resultat av den kollektive arvesynden. Jeg tror ikke han har tenkt seg at den som synder på det individuelle plan skal dø som en følge av dette, selv om det er slik det oftest har blitt tolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var tydeligvis ikke nådig, Presten. Han hadde tydeligvis mye han ville ha sagt om Tollaug den 12. Juli. (Uten at jeg har sjekket hva teksten sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må han kanskje ha vært. Det er ikke nevnt at han var i noe slagsmål i bygdeboka heller, i motsetning til en del andre der i "dalstroka innafor"B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig morsomt at presten har gjort dette. Det kan jo i mange tilfeller tillegge den avdøde noen personlige egenskaper som ellers ikke ville kommet for dagen så lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det vanlig med "Ligprediken" på den tiden ,uten stor betaling til presten? I fall der måtte betales så var de ovennevnte velstående og fremtredene personer-men det er jo et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det vanlig med "Ligprediken" på den tiden ,uten stor betaling til presten? I fall der måtte betales så var de ovennevnte velstående og fremtredene personer-men det er jo et annet spørsmål.

Jeg går ut fra at presten tok betalt for likprekener etter taksameter-prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.» Du finner hele bibelen på nett på bibel.no, her er lenka til Romerbrevet kap. 6.

Valget av tekst kan vel tyde på at det stakkars mennesket har «syndet» og derfor har fått sin rettferdige og velfortjente straff. Det er hjerteløst å komme med dette bibelsitatet i en begravelse.

Personlig har jeg en følelse av at Paulus her snakker i svært generelle vendinger, at døden som en del av det å være menneske er et resultat av den kollektive arvesynden. Jeg tror ikke han har tenkt seg at den som synder på det individuelle plan skal dø som en følge av dette, selv om det er slik det oftest har blitt tolket.

Anar vi litt svoveldunst frå Leif her? - som går ut frå at presten i 1704 la vekt på første del av bibelverset, og hoppa over siste del?

Elles: Reglane for likpreike og taksameter står i Kristian Vs lov, http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/kilder/chr5web/chr5_02_10.html Legg merke til Art. 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anar vi litt svoveldunst frå Leif her? - som går ut frå at presten i 1704 la vekt på første del av bibelverset, og hoppa over siste del?

Hvis jeg først skal bekjenne min tro her, får jeg si at jeg i første rekke regner meg som en frafallen antroposof. Og jeg har fortsatt mye større sans for antroposofien enn for den tradisjonelle kristendommen som jeg oppfatter som steiner for brød.

Paulus er en vanskelig person å komme på bølgelengde med, men jeg tror at det først og fremst skyldes den nikenske retningens behov for å tvinge ham inn i en dogmatisk kristendomsoppfatning. Hvis man leser Paulus litt mellom linjene, føyer han seg fint inn i en samtidig retning som vel bør kalles mystikere. Les gjerne artikkelen om mystisisme på Wikipedia. Her er ikke Paulus nevnt, men jeg mener helt klart at han hører hjemme i denne tradisjonen.

Ja, jeg tror presten la vekt på første del av verset. Det er helt i tråd med hvordan geistligheten på den tida brukte kristendommen til undertrykking, ikke til frigjøring som jeg oppfatter som selve intensjonen i kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider