Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter to jenter født i Oslo

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg har nå lett og lett etter disse to jentene, Rik(k)a og Julia. Finner dem ikke. Fødselsdatoene er som dere ser lite sannsynlige (tror ingen i familien har sjekket dette, det kommer sannsynligvis fra familiebibelen), så jeg har lett fra ni måneder etter Bernhards fødsel til ni måneder før Marens fødsel + litt til. Kirkene jeg har sett på er: Trefoldighet, Grønland, Østre Aker, Oslo Hospital/gamlebyen, Oslo domkirke, Gamle Aker, Jacob, Johannes, Paulus. Adressen jeg har på dem i Oslo er Lakkegaten 15, det var der de bodde under folketellingen (75). Jeg har også sett på Vanylven da Martha kom derfra, og de bodde tydeligvis der i perioden mellom juni og november 1881 etter at mannen dro til Amerika og før de dro selv. Alderen på barna da de forlot Oslo i november 1881 (i følge skipslistene), men dette er jo heller ikke riktig, Bernhard var jo 6 år på dette tidspunktet, det eneste som er riktig er at Maren var et år gammel:

58785 Oslo 9106A 1881 Nov. 25 Marthe Bendiksen f G 33 Søndmøre Breckenridge 1858 Norge Betalt Domino

58786 Oslo 9106B 1881 Nov. 25 Rikka Bendiksen f u Børn 3 Søndmøre Breckenridge 1859 Norge Betalt Domino

58787 Oslo 9106C 1881 Nov. 25 Bernhard Bendiksen m u Børn 4 Søndmøre Breckenridge 1860 Norge Betalt Domino

58788 Oslo 9106D 1881 Nov. 25 Julie Bendiksen f u Børn 2 Søndmøre Breckenridge 1861 Norge Betalt Domino

58789 Oslo 9106E 1881 Nov. 25 Maren Bendiksen f u Børn 11/12 åR Søndmøre Breckenridge 1862 Norge Betalt Domino

58790 Oslo 9107 1881 Nov. 25 Olaus Thue m u Snedker 21 Søndmøre Breckenridge 1863 Norge Betalt Domino

Martha and Thore Bendiksen

The marriage 10th January 1875 in Grønland church:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5788&idx_id=5788&uid=ny&idx_side=-266

The children:

Bernhard Mathias, born on 23d of August 1875:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=693&idx_id=693&uid=ny&idx_side=-293

Rika Dorothea: 15 feb 1876

Julia Marie: 9 feb 79 1876

Maren Elizabeth: 8 nov 1880:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5434&idx_id=5434&uid=ny&idx_side=-7

Both Maren and Bernhard were baptized in Trefoldighetskirken

Thore Bendisen har røtter fra Valdres, der har jeg IKKE sjekket. Er det noen kirker jeg har glemt? Har gått gjennom mesteparten en gang, og noen to ganger. Hvis det er noen som har tips eller vil hjelpe er det supert. De fleste kirkebøkene var veldig greie å lese, men det mest sannsynlige er kanskje at jeg har klart å overse begge to? Nå har jeg i alle fall prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen i 1876 er umulig, ihvertfall med samme mor.

Iflg. utreisen i 1881 så var Bernhard 4 år (f.1877 som er feil)f.1875, Rikke 3 år(1878), Julie 2 år(1879) og Maren 11 mnd.(1880 OK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du uttrykte deg klart om at noe var galt med fødseldatoene.

Men, hvor har du årstallene for Rika og Julia fra? Du skriver at Rika ble født 15/2 1876 og så skriver du at Julia ble født 9/2 79 1876? Er Rika hennes riktige navn eller er det et klengenavn?

Tenkte at alderen i 1881 ikke er så gale som det først kunne se ut som, og at det muligens bare er Bernhards alder som er feil i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er det disse fødselsdatoene familien i USA har operert med. Datoene har de fra en gammel familiebibel. Min fjerne amerikanske slektning hadde visst ikke lagt merke til at datoene var fysisk umulig. Når det gjelder Rika (Rikka) har jeg selvsagt også sett etter Frederikke og lignende. Begge disse jentene er døde for lenge siden (30- og 40-tallet), så det har vel ikke vært noe fokus på fødselsdatoene i familien der borte. Den yngste jenta ble en gammel dame (d. 1968 så vidt jeg vet), så det var ikke overraskende at den fødselsdatoen var riktig. Som sagt har jeg sjekket hele det mulig tidsrommet når det gjelder fødselsdato for begge jentene. Det jeg kanskje trodde var at barna betalte mindre for billetten hvis de var yngre? Ellers syns jeg det var merkelig om moren oppga feil alder i forb. med båtreisen.

Jeg syns det vil være greit å finne dåpen til jentene. Om slektningen min tar en tur over hit er jeg ganske sikker på at hun ville like å se kirkene de er døpt i, dessuten er det for ille at disse datoene skal være i omløp. Det jeg lurer på er om de kan ha bodd et annet sted mellom dåpen til Bernhard og Maren. Etter det jeg forstår er det mye rot i adressebøkene fra Oslo på denne tiden også?

Det jeg tror om disse fødselsdatoene er at ingen har sett på dem før. Alt det som gjelder slekta lenger bakover i tid har en norskettet slektsgransker funnet fram til. Jeg har sett på hans resultater, og 99% har vært riktig. Jeg tror ikke han har sett på disse fødselsdatoene, for alle visste jo at disse damene hadde eksistert og at de var en del av søskenflokken. Men jeg vil veldig gjerne vite når de egentlig er født!

Akkurat nå holder jeg på med Grønland kirke igjen... Etter det får jeg sjekke Oslo vest og provinsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1900 United States Federal Census

about Ricka Bendickson

Name: Ricka Bendickson

[Ricka Bendiksen]

Birth Date: Feb 1876

Birthplace: Norway

Home in 1900: Colfax, Richland, North Dakota

[Richland]

Race: White

Immigration Year: 1881

Relation to Head of House: Daughter

Marital Status: Single

Father's Name: Tho* Bendickson

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Martha Bendickson

Mother's Birthplace: Norway

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Tho* Bendickson 51

Martha Bendickson 50

Ricka Bendickson 24

Ragnvald Bendickson 17

Peter Bendickson 13

Oluf Bendickson 12

Theodore Bendickson 10

Martin Bendickson 8

Daniel Bendickson 2

Maren Anderson 19

Morris Anderson 2/12

1900 United States Federal Census

about Bernhard Bendikson

Name: Bernhard Bendikson

[bernhard Bendiksen]

Birth Date: Aug 1875

Birthplace: Norway

Home in 1900: Walcott, Richland, North Dakota

[Richland]

Race: White

Immigration Year: 1882

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Bernhard Bendikson 24

Norway Baptisms, 1634-1927 for Rikka Dorthea Bendiksen

Name: Rikka Dorthea Bendiksen

Baptism/Christening Date: 21 May 1877

Baptism/Christening Place: Oslo, Oslo, Norway

Birth Date: 15 Feb 1877

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Thore Bendiksen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Marthe Bendiksen

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C03686-4

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 125844

Reference Number: Bk 30 pg 157

Norway Baptisms, 1634-1927 for Julie Marie Bendiksen

Name: Julie Marie Bendiksen

Baptism/Christening Date: 09 Feb 1879

Baptism/Christening Place: Oslo, Oslo, Norway

Birth Date:

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Thore Bendiksen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Marthe Elise Rasmüsdtr.

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: I08399-2

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 1282962

Reference Number: Item 18 p 167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk du jo også av Ann-Mary Engum som fant fødsels-/dåpsdatoene i denne tråden: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176567-emigrant-fra-oslo-1881-foerste-klasse/page__view__findpost__p__1505954

Her står det at Rikka Dorthea Bendiksen ble født 15. februar 1877 og døpt 21. mai 1877 i Oslo og at Julie Marie ble født/døpt 9. februar 1879, også Oslo. (Morens navn var Marthe Elise Rasmusdatter, gift Bendiksen.)

Dette kan bety at de tilhørte Oslo menighet, siden byen het Christiania på den tiden. I siste halvdel av 1800-tallet var det mange endringer i soknegrensene og det er ikke alltid at en finner dåpen i kirken gateadressen skulle tilsi. Se soknehistorikken: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har vi jo samme dato, og et rimelig fødselsår. Problemet er at jeg ikke finner dem. Jeg har som sagt lett i hele tidsrommet mellom den eldste og den yngste. Får vel bare fortsette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Rikka i Vestre Aker

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 7 (1875-1886), Fødte og døpte 1877, side 87.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5404&idx_id=5404&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-90

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060829070329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk du jo også av Ann-Mary Engum som fant fødsels-/dåpsdatoene i denne tråden: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/176567-emigrant-fra-oslo-1881-foerste-klasse/page__view__findpost__p__1505954

Her står det at Rikka Dorthea Bendiksen ble født 15. februar 1877 og døpt 21. mai 1877 i Oslo og at Julie Marie ble født/døpt 9. februar 1879, også Oslo. (Morens navn var Marthe Elise Rasmusdatter, gift Bendiksen.)

Dette kan bety at de tilhørte Oslo menighet, siden byen het Christiania på den tiden. I siste halvdel av 1800-tallet var det mange endringer i soknegrensene og det er ikke alltid at en finner dåpen i kirken gateadressen skulle tilsi. Se soknehistorikken: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Ja, dette kan jo godt være riktige datoer, problemet er at jeg ikke finner dem. I det første innlegget står det hvilke kirker jeg har lett i. Dette er den eneste informasjonen jeg mangler. Foreldrene har jeg all informasjon jeg trenger om.

Fantastisk Solveig, dette var jo en av de kirkene jeg ikke hadde sett på ennå. Her ser det ut til at de bor et annet sted enn Lakkegata. Torshov? :)

Og da fant jeg Julie Marie! :) Jeg skjønner at det er viktig med lokalkunnskap her. De har kanskje ikke flyttet så langt, men jeg skjønte ikke at dette kunne være en aktuell kirke. Nå er jeg veldig glad, og det vet jeg en til som blir!

Tusen takk for hjelpen. :)

Takk for linken om kirkesognene, håper jeg ikke får bruk for den igjen med det første! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da fant jeg Julie Marie! :) Jeg skjønner at det er viktig med lokalkunnskap her. De har kanskje ikke flyttet så langt, men jeg skjønte ikke at dette kunne være en aktuell kirke. Nå er jeg veldig glad, og det vet jeg en til som blir!

Lenke til "funnet" av Julie Marie, er du snill? ;)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Julie Marie:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5404&idx_id=5404&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-171

Da må jeg bare spørre Kristine; er du i slekt med disse, eller vet du noen som er?? Min "cousin" Diane er nemlig interessert i Thue-slekta, og jeg holder på med det nå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Bendisen har røtter fra Valdres, der har jeg IKKE sjekket.

THORE BENDIKSEN (søskenparets far) er iflg. FT1875, født i Valdres i 1848, og bør derfor følgelig være identisk med den eldste sønnen til spillemanden Bendik Thoresen (samme fars-navn som brukes ved ekteskapsinngåelsen i 1875) og ektefellen Marit Johannesdatter på Gausakerhaugen i Nord-Aurdal.

FT 1865 : http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60542&gardpostnr=348&personpostnr=2307&merk=2307#ovre

Dåpen i Svenes (N-Aurdal) 27.desember 1848 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9368&idx_id=9368&uid=ny&idx_side=-14

MARTA BENDIKSEN tok altså ektemannens etternavn ved ekteskapsinngåelsen i 1875. Ved denne anledning kalles hun Marthe Elise Rasmusdatter Thue fra Vannylven. Farens navn er som vi ser, Rasmus Severin Pedersen.(Dette er vel allerede kjent)

Vi finner Marta(Marthe Elise) som døpt i Vannylven på Sunnmøre 29.september 1849: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2238&idx_id=2238&uid=ny&idx_side=-27

Her er morens navn oppgitt å være Dorthe Olsdatter.

Her er familien på THUE i Vannylven ved FT1865. MARTHA har tydeligvis reist hjemmefra, på tross av en alder på kun 16:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61511&gardpostnr=233&personpostnr=1067&merk=1067#ovre

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver! Jeg har oversikt over alt BAKOVER! Det er det nye jeg ikke vet noe om!! Ikke let, det er alt gjort av opptil flere personer. :) Dette er en grein vi startet med i Stryn. De er en avløper av Ytre-Eide-familien (og hundrevis av andre også naturligvis). Det vi har gjort er å følge en morslinje fra Eli Jakobsdatter f. 1703 i Stryn. Det er derfor jeg er spesielt interessert i jentene.

Når det gjelder familien i Valdres har vi også en god del på denne, selv om mye av det ser litt "fantasifullt" ut. Dette har jeg ikke sett på i det hele tatt, men jeg ser at dokumentasjonen ikke er helt god i Valdres, men du har nok riktig far ja. Hvis noen allerede har info om Bendiksene i Valdres tar vi (jeg og min amerikanske cousin) imot, men det er ikke der vi har hovedfokus akkurat nå.

Prosjektet mitt nå er altså å følge alle "Thuer" av den riktige familien fram så langt jeg kan, og jentene er det vi legger mest vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider