Gå til innhold
Arkivverket

Årstall mangler, hvorfor?

Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Det er lagt ut lysningsprotokoll for Thorshov menighet fra 1930-1976 og Lilleborg fra 1917-1969, men begge mangler åren 1943 og 1944.

Noen som har en god forklaring på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Karin. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Fant vedkommende jeg har lett etter i registret for borgelig vielser i 1944.

Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biskopene og cirka 90 prosent av prestene i Den norske kirke la ned sine statlige embeter i 1942 i protest mot et direktiv fra nazistyret som de ikke kunne godta. De som etter den tid ville gifte seg, måtte da gjøre det borgerlig, men de kunne gå i kirken og få kirkelig velsignelse etterpå. Mine foreldre gjorde det på den måten sommeren 1944. De giftet seg i Oslo Rådhus den ene dagen og gikk til presten i min mors barndoms kirke den neste. Den første dagen ble da den offisielle (juridiske) vielsen, men de regnet alltid velsignelsen i kirken dagen etter som sin "egentlige" bryllupsdag. Hvor mye som var følelser og hvor mye som var prinsipiell tenkning hos mine foreldre i dette, vet jeg ikke. Men jeg har stor sans for deres valg i den situasjonen som hadde oppstått. Jeg tror mange gjorde det på denne måten fra april 1942 og til vi fikk freden tilbake i mai 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med barnedåp, konfirmasjon etc. siden prester og biskoper hadde lagt ned sine statlige embeter? Eller gjaldt dette bare vielser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dåp og konfirmasjon kunne forrettes som tidligere, for dette er rent kirkelige handlinger.

Vielser er imidlertid noe kirken utfører på samfunnets (statens) vegne, og det ble problematisk i tiden 1942 - 1945.

Men dette vet jeg ikke tilstrekkelig mye om. Kanskje andre har mer kunnskap om disse tingene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dåp og konfirmasjon kunne forrettes som tidligere, for dette er rent kirkelige handlinger.

Vielser er imidlertid noe kirken utfører på samfunnets (statens) vegne, og det ble problematisk i tiden 1942 - 1945.

Men dette vet jeg ikke tilstrekkelig mye om. Kanskje andre har mer kunnskap om disse tingene her?

På mitt hjemsted innsatte NS en prest vinteren 1944 (etter at sognepresten var blitt forvist til Andøya), og det var knapt noen som møtte fram når han holdt gudstjenester. Innbyggerne gikk heller til illegale gudstjenester i bedehusene, holdt av prester og pastorer. Dåp ble nok ordnet her - hva slags kirkebøker som (eventuelt) ble ført, kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider