Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Kristiane

Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei håper noen kan hjelpe meg med å tyde skrift fra gammel kirkebok. I feltet for foreldre håper jeg noen kan tyde stilling, navnene og bosted til Kristiane. Link http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=59&uid=49647&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R27%25B54%25041%2581B%25C5J%25D6%2599V%25A6%2596%25D6%25B5%2500%25C0%253E%2509%25C6. Hentet fra Kirkebok Aurskog i Aurskog 1858 - 1883 i Akershus. Hun står som nr 99/1867 og født 18.05.1867 døpt 15.12.1867.

Hun var konfirmert i Høland. Finner henne i kirkebok Løken i Høland 1880 - 1897 som nr 4/1882. Konfirmasjonen var 8.10.1882.

Der tyder jeg faren som Kristian Olsen (??) Hagen og moren som Helene (??) Pederdatter. Men er disse de samme som registrert til dåpen. Håper noen har bedre erfaring med å lese gammel skrift enn meg.

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe enklere å lese i ministerialboka og der står det omtrent slik:

Pigen Anne Randine Pedersd. Gunnildrud

conf 1860 d.2. gift Mand Kristian Olsen

Skarning Politibetjent i Xiania

Ved konfirmasjonen er foreldrene oppført som:

Kristian Olsen Skarning Hagen i Gunhildsrud og H. Anne Randine Pedersd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurte jeg også på, men tror ikke det er mer mystisk enn at presten refererer til dåp nr. 2, altså et internt referansesystem han hadde laget seg. Vi ser den samme referansen ved Anne Randines konfirmasjon. Da har han også bladd tilbake til dåpsdatoen og ført inn referanse til konfirmasjonen, snakk om prest med orden i sysakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Forklaringen din synes riktig. Men når en sammenligner info fra dåp og konfirmasjon så ser det ut fra dåpsinfo at moren Anne kom fra gården/husmannsplassen Gunnildsrud mens fra konfirmasjonsinfo er det faren Kristian som kom fra Hagen i Gunnildsrud. Her tolker jeg det som om Hagen er navnet på en gård/husmannsplass og Gunnildsrud er navnet på stedet. Håper du som har mer erfaring i å lese/tolke gammel skrift kan kommentere mine refleksjoner om stedet.

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved FT 1865 bor Anne Randine på Gunnhildrud med sine foreldre: Min lenke

Hennes far var selveier på Gunnhildrud og jeg tipper at Anne Randine og Kristian, etter at de giftet seg, bodde på plassen Hagen under Gunnhildrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker opplysningene ifm konfirmasjonen dit hen at Kristian bodde på Hagen, ikke at han var derfra. Han var jo en gift mann da Kristiane ble unnfanget, og det er kanskje han her i 1865. Og samme mann fortsatt sammen med kona og noen av barna i 1875.

Men fra 1875 til 1882 kan mye ha endret seg i familien hans, så det er ikke usannsynlig at Kristian før 1882 hadde flyttet til Aurskog. Som Anne Gro nevner, var Gunhildsrud en selveiergård i 1865. Gunhildsrud hadde i 1900 ingen husmannsplass Hagen, men det kan jo ha vært så enkelt som at de bodde i ei stue i hagen på Gunhildsrud.

Jeg er usikker på hva som egentlig står foran Anne Randine ved konfirmasjonen til Kristiane. Det ser ut som en H (for Hustru), men det kan også se ut som det er krysset over. Så hvorvidt Anne Randine og Kristian hadde giftet seg (han kan jo ha blitt skilt eller enkemann) før 1882 må være et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for velbegrunnede svar. Iflg FT for 1865 er Gunhildsrud navnet på en gård, det er vel sikkert. Forslaget om at de bodde i en stue i Hagen på Gunnhildsrud er jo også en mulighet til navnet Hagen.

Kristiane ble konfirmert 8/10-1882 i Hemnes kirke? iht kirkebok Løken i Høland 1880 - 1897. Hun var nr 4/1882. Med bosted Rakkestad og fødested Gunhildsrud. Jeg tyder foreldrene ved konfirmasjonen til: Far Kristian Olsen Skarning Hagen (hvorvidt Hagen er et etternavn eller stedsnavn er for meg vanskelig å tyde). Morens navn har jeg tydet til (??) Randine Pedersdatter. Jeg er ikke kommet lenger og har en jobb å gjøre for å finne ut om de var/ble gift. Takk til dere to for god hjelp.

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bommet litt dercool.gif Trodde foreldrene giftet seg med hverandre etter fødselen..

Les nøye - don't jump to conclusions..

Lenke til kommentar
Del på andre sider