Gå til innhold
Arkivverket

Sone Christensen Wassenden, Holt (A-A)

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Dette er en fortsettelse av tråd nr. 32943 i det gamle forumet.

Jeg er stadig på jakt etter opphavet til min 3xtippoldefar Sone Christensen, som bodde på Vassenden u/Ausel i Holt. For enkelhets skyld limer jeg inn noen data fra den gamle debatten:

I. CHRISTEN CHRISTENSEN g. 14/7 1743 i Holt m. ANNE SONESDTR. (Sonnesdtr.)- begravet i Holt 11/12 1771, 70 år gammel (Anne Sonnes d. Wassenden). Hun bør dermed altså være f. ca. 1701 - og var følgelig (hvis alderen ved død stemmer) rundt 42 år da hun giftet seg.

Christen Christensen er i arbeid for Nes jernverk både i 1746 og i 1755 (men ikke i 1751). Kalles Christen Myra da kona blir introdusert i kirken etter dattera Karens dåp 1/1 1745 (ved selve dåpen kalles dattera Kari Christensdtr. Werke(t)). Myra skal nok her være Auselmyra (Ausel-eie). Christen levde i 1755. Han er da nevnt i jernverkets regnskap, og han betalte dessuten 1 ort 'til Kirkens Ombygning'. Antakelig døde han før 1772, siden han ikke er nevnt som fadder for noen av Sones barn.

IIa. SONE CHRISTENSEN - ikke funnet døpt i Holt, men konfirmert der 1763 som Sone Christensen Verket. Død 1836, '99 Aar' gml. Gift 14/7 1771 i Vegårshei med Anne Olsdtr. Kilandet (døpt 4/1 1750), datter til Ola Johnsen Kilandet og Ingrid Johnsdtr. Leiulstad-Mjåvatn. Sone var i arbeid som tømmerfløter og skogsarbeider for Nes jernverk fra 1770-åra og i hvert fall til 1806. Var et stykke inn på 1800-tallet dessuten ferjemann på Ubergsvannet. Kalles i kildene vekselvis Sone Christensen Vassenden og S. Chr. Ausel-eie. Paret hadde barn med følgende navn: Anne, Ole, Christen, Inger, Christen, Ingeborg, Lars, Karen, Svenning, Gunder.

IIb. KAREN CHRISTENSDTR., døpt i Holt 1/1 1745; g. 30/8 1767 med Ole Tallaksen Baasland. Karen ble begravet i Holt 15/2 1786 (41 år). Enkemannen Ole Tallaksen Wassenden giftet seg på nytt senere samme år (9/7, trol. 27/5) med Guri Halvorsdtr.

Skifte etter han på Vassenden u/Ausel i 1789. Det er eksplisitt nevnt i skiftet at Karen Christensdtr. var søster til Sone Christensen Vassenden. De hadde barn med følgende navn: Tallak, Anne, Christen, Tallak, Christen, Søren, Christen, Alloug.

Verken Christen Christensen eller Anne Sonesdtr. er funnet døpt i Holt. De KAN riktignok være døpt i kirkeboklakunen 1705-1715. Jeg har for øvrig heller ikke funnet begravelsene deres.

Mulige søsken av Anne Sonesdtr.:

- Jørgen Sonesen, f. ca. 1723 (uvisst hvor). Bosatt i Øyestad som gruvearbeider. Gift før 1756. Sønnen Sone Jørgensen flyttet til Holt og var bl.a. bosatt på Vassenden u/Ausel.

- Ingeborg Sonesdtr. (Sonnesdtr.) Vassenden, begr. i Holt 4/12 1775, 59 år gml. (dvs. f. ca. 1716).

- Joran (?) Sonesdtr. (Sonnesdtr.) Vassenden, begr. i Holt 17/4 1783, 73 år gml. (dvs. f. ca. 1710).

-------------

Et par hypoteser - framsatt i den gamle debatten:

1. Navnet Sone (Sune) var var vanlig i deler av Jylland, særlig i Thisted Amt, og vi kjenner bl.a. til en Sone Christensen Kaastrup i Arendal rundt midten av 1700-tallet. Oprinnelsen kan altså muligens være dansk.

2. Navnet Sone finnes det en del forekomster av i Eiken i Vest-Agder, og "utgangspunktet" kan se ut til å være en Sone Gletne, mevnt i jordeboka for Lister len 1617.

Når det gjelder hypotese 2, er det interessant å se litt nærmere på de to (antatt ugifte) kvinnene som dør i Vassenden i 1775 og 1783: Ingeborg Sonesdtr. Vassenden bør være født ca. 1717 - og Joran Sonesdtr. Vassenden ca. 1710. I den eldste kirkeboka for Kvinesdal (Eiken) finner jeg følgende døpt: Ingeborre Sonesdtr. 25/3 1715 (far: Sone Rullend) og Joren Sonesdtr. 13/1 1710 (far: Sone Kindland - muligens Kjellingland?). Sone Rullend får for øvrig flere barn i samme periode: Johannes Sonesen (2/7 1712), tvillingene Ingeborg og Siri Sonesdøtre (1/1 1718), Lars Sonesen (29/9 1720) og Gunleif Sonesen (26/9 1723). Ellers blir ei Sirie Sonesdtr. døpt samme dato som ovenfor nevnte Johannes - 2/2 1712 (far: Sonne Meeland). Og som om ikke dette skulle være nok: Sone Sonesen blir døpt 20/5 1714 (far: Sone Hommechland) - og samme år er en Sone Omdahl nevnt som fadder.

Jeg skulle selvsagt "gjerne" også ha funnet Sone Christensen Wassendens mor Anne døpt i samme kirkebok, men sien hun var rundt 70 år da hun døde i 1771, er hun for gammel. Den eldste kirkeboka for Kvinesdal starter (så vidt jeg kan se) ikke før i 1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å avspore debatten, Oddbjørn - men kjenner du noe til forfedrene til Anne Sonesdatters ektemann Christen Christensen ?

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen avsporing, Helge - for jeg er jo også interessert i ham! Nei, dessverre - han er et "ubeskrevet blad" inntil han altså gifter seg i Holt med Anne Sonesdatter i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lete litt i kommunikantlistene for Holt, for å se om jeg kan finne ut av når Christen Christensen (og for så vidt også Anne Sonesdatter) første gang dukker opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke dårlig, Oddbjørn. Sånn er det med gode hjelpere, i tillegg til en veldig tydelig skifteprotokoll :-)

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå får jeg finne selve skiftet og studere detaljene nærmere i løpet av helga!

Og det fullstendige skiftet ligger altså her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg altså har startet en egen tråd med Anne Sonesdatters far som utgangspunkt, kan vi jo her fortsette å lete etter Christen Christensens opphav.

Det vi altså vet, er at han må ha kommet til Næs Verk før vielsestidspunktet i 1743, og at han hadde arbeid ved verket i alle fall fram til 1755. Han er imidlertid ikke registrert med inntekt fra verket i hele perioden, så han har neppe vært fagarbeider i hammeren eller masovnen. Også bostedet kan tyde på en løsere tilknytning, siden Auselmyra og Vassenden ikke var egentlige verksplasser.

Når var han født? Det vet vi ikke, men kona Anne er oppgitt som 70 år gammel da hun døde i 1771. Antakelig er dette en avrunding, og med utgangspunkt i alderen på søstrene hennes kan vi vel anta at hun var noe yngre (f. en gang mellom 1701 og 1710). Vi vet heller ikke når Christen Christensen døde, men antakelig var det før kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sannsynlig at Christen Christensen ikke kom til Næs verk for i begynnelsen av 1740-årene. Jeg finner riktignok en Christen Christensen (uten gårds-/plassnavn) som møter til nattverd også på slutten av 1730-tallet, men han er gift - og møter da sammen med "K(one)". En kan selvsagt ikke se helt bort fra at det er snakk om samme karen, som altså da må ha vært gift en gang før ekteskapet med Anne Sonesdatter i 1743. Christen Christensen (uten kone) går til nattverd i 1741, 1742 og 1743 (kort tid før vielsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider