Gå til innhold
Arkivverket

Sone Gunleifson Rudlend, sk. 1752 i Eiken (V-A)

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I en annen tråd her i Brukarforum - med utgangspunkt i min 3xtippoldefar Sone Christensen Wassenden i Holt - er nylig en floke blitt løst: Hans mor, Anne Sonesdatter (død 70 år gammel i Holt i 1771) har fått foreldre!

Det var nemlig skifte 4. desember 1752 på gården Rudlend i Eiken (V-A) etter en Sone Gunleifson Rudlend (Sohne Gunlefsen Rudlend), som da var død. Enka hans, Gjertrud Larsdatter, oppga samtidig boet. I skiftet er det oppført 8 barn:

1. Lars Sonesen, myndig (overtar gården).

2. Gunlef Sonesen, myndig.

3. Anna Sonesdatter, gift med Christen Christensen - "Boende øster ved Næss Jern Wærch".

4. Joran Sonesdatter, 40 år (begravet i Holt 73 år gammel i 1783).

5. Johanne Sonesdatter, 37 år.

6. Ingeborg Sonesdatter, 34 år.

7. Ingeborg Sonesdatter, 31 år.

8. Siri Sonesdatter, 29 år.

Ei av Ingeborgene begravet i Holt 59 år gammel i 1775.

----------

Jeg har i mange år lett etter dette "Sone-opphavet" - og har på et tidspunkt vært innom Eiken som en mulighet, og da antatt at Sone Gletne (nevnt i jordeboka for Lister len 1617) kan ha vært en forfar til Sone Christensen Wassenden. Denne hypotesen er nå styrket, men jeg tar mer enn gjerne mot kommentarer fra folk som har kunnskap om slektsforhold i Eiken!

Jeg kan ellers nevne at i skiftet etter Sone Rudlend er det nevnt at enka, Gjertrud Larsdatter, hadde ei yngre søster (Todne Larsdatter) som var gift med Gunnar Toresen Bryggesaa. Føreløpig har jeg bare fått skumlest skiftet, men jeg har tolket teksten slik at søstrenes mor var ei "Aschier Jonsdatter Lien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her finner vi Sohne Gundlefsen i "matrikkelforberedelsene" 1723 (Nr. 42, Röllend, helt nederst). Et annet navn er også nevnt på gården, men det har jeg problemer med å lese - ser ut som "Svend Friersen" (eller noe i den retning...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre navnet er vel Svend Reiersen. Jeg vet alt for lite om Rudlend, men jeg har notert en Reier Olsen på Rudlend, f. ca 1644. Han er sønn av Ole Reiersen Tveden, f. ca 1604. Jeg ser omtalt "forlengts Afdøde Lars Olsøn Rudlende" i skiftet fra 1752. Om jeg oppfatter det riktig, er han far til Gjertrud og Todne. Kan han være bror til Reier?

Jeg synes generelt det ikke alltid er lett å holde orden på ulike personer i Eiken, fordi det er veldig mange med like navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Du har åpenbart rett i at det står Svend Reiersen - og ditt tips om at hans far kan ha vært en bror av den Lars Olsen som er omtalt i skiftet, er ikke urimelig. Jeg oppfatter det også slik at denne Lars må være Gjertruds og Todnes far - og at Sone Gunleifsen dermed har giftet seg til Rudlend. Ved dattera Jorans dåp i 1710 kalles han for øvrig "Sone Kindland". Gårds-/plassnavnet må her være en forvrengning - kanskje av Killingland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel ut fra skifteteksten (1752) konkludere me følgende slektssammenheng:

Lars Olsen Rudlende (død mange år før 1752) g.m. Aschier Joensdatter Lien (ant. død ca. 1740) hadde (minst) to barn:

1. Gjertrud Larsdatter Rudlende g.m. Sone Gunleifsen (skifte 1752).

2. Todne Larsdatter g.m. Gunnar Toresdatter Bryggesaa.

22/9 1744 var det skifte på gården Lien i Eiken etter Ole Joensen, som jeg ser som en god kandidat til å være Aschier Joensdatters bror. Han var gift med Anna Gammelsdatter, og de hadde sønnen Gammel og dattera Ingier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere: Da Joran Sonesdatter ble døpt i Eiken 13/1 1710, kalles faren Sonne Kindland i kirkeboka. Er det noen som har et forslag til hvilket gårdsnavn som skjuler seg bak "Kindland"? Jeg har selv tenkt på Killingland - som var det "nærmeste" jeg fant i nærområdet, men det er ikke noe mer enn en halvkvalifisert gjetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere: Da Joran Sonesdatter ble døpt i Eiken 13/1 1710, kalles faren Sonne Kindland i kirkeboka. Er det noen som har et forslag til hvilket gårdsnavn som skjuler seg bak "Kindland"? Jeg har selv tenkt på Killingland - som var det "nærmeste" jeg fant i nærområdet, men det er ikke noe mer enn en halvkvalifisert gjetting...

Kjellingland er nok den mest aktuelle gjetninga.

Det er ingen gardsnavn i Eiken som liknar, ikkje bruksnavn heller, som eg kan kome på. Det nermaste er Handeland. I Hægebostad er det Kjellingland og Klungland, I Fjotland er det Lindeland og Sindland. I Lyngdal er det Kinnungsland som også blei kalt Kindingsland. Men Sone som fornavn trur eg helst var brukt i Hægebostad/Eiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellingland er nok den mest aktuelle gjetninga.

Det er ingen gardsnavn i Eiken som liknar, ikkje bruksnavn heller, som eg kan kome på. Det nermaste er Handeland. I Hægebostad er det Kjellingland og Klungland, I Fjotland er det Lindeland og Sindland. I Lyngdal er det Kinnungsland som også blei kalt Kindingsland. Men Sone som fornavn trur eg helst var brukt i Hægebostad/Eiken.

Takk skal du ha! Har du ellers nærmere kjennskap til Sone Gunleifsons opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant fadderne for flere av Sone Gunleifson Rudlends barn finner vi en Gunlef Haddeland. Kan det her muligens være et spor å følge mht. Sone Gunleifsons opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et brev datert 5/4 1718 vedrørende Haddeland i Eiken, signert brødrene Steener, Aanond og Gundlef Aanondssønner Haddeland: Haddeland 1718. Gunlef Aanonsen Haddeland bør vel være identisk med fadderen for Sone Gunlefsens barn - men han er nok for ung til å være Sones far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne Gunlef Ånenson Haddeland i min database, og jeg tenker også at han må være for ung til å være far til Sone. Gunlef Haddeland får en datter Dorthe så sent som i 1714, døpt 2. februar. I skiftet etter Stener Ånenson 6. okt 1740 nevnes for øvrig en fjerde bror, Ole, muligens er også Tjøl en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne Gunlef Ånenson Haddeland i min database, og jeg tenker også at han må være for ung til å være far til Sone. Gunlef Haddeland får en datter Dorthe så sent som i 1714, døpt 2. februar. I skiftet etter Stener Ånenson 6. okt 1740 nevnes for øvrig en fjerde bror, Ole, muligens er også Tjøl en bror.

Takk skal du ha. Jeg tenkte nok også at han måtte være for ung, men jeg har en mistanke om at det uansett må ha vært en slektsrelasjon mellom Gunlef Aanenson Haddeland og Sone Gunlefson Rudlend (kanskje søskenbarn?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dattera Jorans dåp i 1710 kalles han for øvrig "Sone Kindland". Gårds-/plassnavnet må her være en forvrengning - kanskje av Killingland?

Det står vel Sonne Rudlend ved Jorens dåp i 1710?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten også at Første søndag i faste 1716 blir Sone Nessis barn Marthe døpt, og blant fadderne er Sone Gletne. Og 8. juli 1717 har "Sone på Stranden" fra Hægebostad sogn ei datter Karen til dåp. Så det er tydeligvis flere som heter Sone i Eiken og omegn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel Sonne Rudlend ved Jorens dåp i 1710?

Du her selvsagt helt rett! Jeg fant denne dåpen i første omgang via Familysearch, der det sto "Kindland" - og korrekturleste ikke godt nok. Takk for korreksjonen.

Jeg ser forresten også at Første søndag i faste 1716 blir Sone Nessis barn Marthe døpt, og blant fadderne er Sone Gletne. Og 8. juli 1717 har "Sone på Stranden" fra Hægebostad sogn ei datter Karen til dåp. Så det er tydeligvis flere som heter Sone i Eiken og omegn!

Ja, det er flere jevnaldrende Sone i sognet i første del av 1700-tallet. En "Sonne Meeland" får døpt dattera Sirie samme dag som Sone Rudlend får døpt dattera Johanne (2/7 1712) - og jeg har dessuten påtruffet en "Sone Hommechland" og en "Sone Omdahl" i samme tidsrom. Jeg har en mistanke om at det felles "Sone-opphavet" kan være den Sone Gletne som har eierparter i flere gårder i Hægebostad sogn i 1617 (jordeboka for Lister len).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at i hvert fall følgende navnebrødre må ha vært jevnaldrende (det ser ut til at de alle døde i begynnelsen av 1750-årene):

- Sone Gunlefsen Rudlend

- Sone Aanonsen Haddeland

- Sone Aslaksen Gletne

- Sone Knutsen Meland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også med fadderne for Sone Rudlends barn - så langt som jeg har greid å lese dem. Når det gjelder aldersrekkefølgen, så er sønnene Lars og Gunlef - som etter tidens skikk er nevnt først i skiftet etter Sone - yngre enn døtrene. La meg også for ordens skyld føye til at de to yngste døtrene (Ingeborg og Siri), som i skiftet er hhv. 31 og 29 år gamle, rent faktisk var tvillinger.

Fadderoversikt:

1. Anne Sonesdatter (f. før 1710, og dåpen kan derfor ikke finnes).

2. Joran Sonesdatter (1710): Gunlef Haddel(and), Osmund Bircheland.

3. Johanne Sonesdatter (1712): Ansteen Meeland, Ole (?).

4. Ingeborre Sonesdatter (1715): Gunlef Haddeland, Aanen Garss. Hobbesland.

5 og 6. Ingeborg og Siri Sonesdøtre (1718): Rejer Rullen(d), Aanen Rossevaten, Odne (Osne?) Rullen(d), Jon under fiellet, Kiddel Hommen, Elen Nesland.

7. Lars Sonesen (1720): Knud Meeland, Svend Rullen(d), Joen(?) Neesland.

8. Gunlef Sonesen (1723): Bjørn Hanneland, Olle Bryggesaa, Ingeborg Rullen(d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av fadderne har jeg litt ekstra opplysninger om. Aanen Olsen Rossevatne er gift med Anna Rejersdtr Rullen (gift 3. pinsedag 1718, trolovet 1717). Samtidig trolover og gifter Svend Rejersen Rullen seg med Ingeborg Olsdtr Rossvatne, så jeg regner med at Ingeborg Rullen (fadder for nr. 8) er Svend Rullens kone, og at både Anna og Svend er barn av Rejer Olsen Rullen.

Ellers tror jeg det står Nechland som stedsnavn både for Elen (5 og 6) og på nr. 7 (jeg er usikker på navnet, men jeg tror ikke det står Joen. Det begynner vel på G). Jeg har i min database en Elen Jonsdtr Eiken som er gift med Ole Reiersen Tveden, sønn av Rejer Olsen Rudlend/Tveden. Ole og Elen bor på Tveden (Tveiten), men hennes mor er fra Nøkland, så det er mulig det er hun som er fadder for nr. 5 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk nok en gang, Leif Erik, for god lese- og kommentarhjelp! Ja, det kan godt stå Gardøel. Ordet begynner i hvert fall på G og slutter på l. Jeg har vært forsiktig med å gjette, siden Eiken er et relativt "blankt" område for meg.

Det er jo nå noen slektsforbindelser som begynner å avtegne seg, som jeg får "spinne" litt videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bygdebøker for en del av Eiken - to av i alt tre bind er kommet ut. Jeg har ikke bøkene selv, så jeg får ikke sjekket dem, men en oversikt over hvilke gårder som er med, finnes i Farsunds avis. Jeg regner med at bind tre kommer om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bygdebøker for en del av Eiken - to av i alt tre bind er kommet ut. Jeg har ikke bøkene selv, så jeg får ikke sjekket dem, men en oversikt over hvilke gårder som er med, finnes i Farsunds avis. Jeg regner med at bind tre kommer om ikke så lenge.

Takk for informasjonen. Jeg skal innom folkebiblioteket i Kristiansand i løpet av dagen, så får jeg se hva de har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en øyeåpner her :)

Jeg hadde en del Rudlender i basen min, som jeg overtok etter min fars BK-base (med veldig lite kildehenvisninger).

Disse var plassert i Rudlend i Grindheim (nå Audnedal), som var dete eneste Rudlend jeg visste om.

Men det var påfallende mange som var gift med Kvåle, Vatne, Nerstøl, Verdal og andre Eiken-navn..

Nå er de flyttet til Eiken. Og det forklarer hvorfor jeg ikke fant noe spor av dem i bygdeboka fra Grindheim også.

Synd ikke Eikens bygdebøker har kommet så langt ennå..

Apropos Kindland - det kan ikke være Kylland da, i Åseral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Kindland - det kan ikke være Kylland da, i Åseral?

Hvis du ser litt lengre opp (innlegg 14 og 16), vil du se at Kindland er Familysearch sin feillesing av Rudlend. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider