Gå til innhold
Arkivverket

Hans Andersen, Strømsø/Røyken

Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Hei

En av mine forfedre er Hans Andersen, født ca. 1781. Så langt er fødested ukjent.

Jeg har funnet første ekteskap til Hans Andersen med Christine Hansdatter, viet 16.04.1815 på Strømsø. Christine dør allerede i 1817 og deretter dukker Hans opp i Røyken. 04.12.1822 gifter enkemann Hans Andersen seg med Johanne Johannesdatter. Hans dør til sist 23.08.1863 i Røyken.

Det som til nå har vært en utfordring er å finne ut hvor Hans kan komme fra. Men i vielsen med Christine er det et spor. For forlover er en Lars Andersen på Haga i Asker. Som jeg mistenker kan være i familie. Fra annen debatt her inne har jeg fått beskjed om at det ikke står noe i bygdeboka for Asker. Men har fått et signal om at Hans og Lars er i familie og fått en oppfordring om å starte en ny debatt her. Så da er det med spenning man ser fram til mer informasjon. Dette har så langt vært en lei nøtt å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Andersen f. 27/10 1760 på Solstad i Asker, døpt(Alle helgens dag) 1.nov.i Asker krk. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-141

Foreldre: dragon Anders Larsen Solstad 1.g. 29/10 1759 med enka Birthe Nielsdt. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-180

Birthe døde 37 år gammel 31/12 1757-grl. 7/1 1768. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-211

Em. Anders Larsen Solstad ble oppgift 17?/4 1769 i Asker med Marthe Andersdt. ...? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-172

Hans f. 13/6 1781 på Solstad - dpt. 17/6 i Asker krk. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-72

Jeg har ikke funnet Hans Andersen i avgangslista i Asker, men kanskje du kan finne han i tilgangslista på Tangen/Strømsø?

Du mente det var langt mellom Asker og Strømsø, men det er det faktisk ikke. Asker og Røyken f.eks. hadde nær forbindelse med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lånt Askerboka, men jeg ha ikke så lyst til å komme med flere opplysninger før jeg får et svar på det jeg allerede er gjort.

Jeg vet heller ikke hvor mye du ønsker å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til både Mette og Berit. Dette er spennende og ser ut til så lagt å være de sporene jeg selv aldri har funnet. Ser i mine egne notater fra noen år tilbake at jeg hadde en fem seks alternativer for Hans, deriblant Hans født 1781 på Soltad. Men så ble han lagt til side og andre deler av slekta ble arbeidet med og i noen år nå har det vært helt stillstand.

Prøvde å lese skiftet etter Anders Larsen Solstad, men det måtte jeg gi opp.

Jeg er veldig takknemlig for det du har funnet Berit og hadde vært spennende å høre hva du har funnet i Askerboka. Og står det mye der må jeg jo bare få lånt inn boka selv.

Er forresten født i Røyken selv så spennende å følge sporene bakover i tid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg hadde skrevet av alt fra Askerboka sjekket jeg flere vielser i kirkebøker og databaser pga. av alt rotet i Askerboka. I kirkebøkene fra juni 1794-1801 etter Hans Andersen som ble gift, men det var lik null.

I databasen fra 1800 --- finnes det 25 stk. Hans Andersen. Hans A. fra Presterudu/Nadderud var født på Nadderud.

Men så kommer vielse nr.3 i 1826. Hans Andersen Solstad kan se ut til å være broren til Lars Andersen Haga. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7734&idx_id=7734&uid=ny&idx_side=-8 Nå kan det se ut til at jeg har vært på feil spor ang. Hans på Strømsø.

Men i kveld orker jeg ikke mere. Jeg får prøve å sjekke mere rundt dette seinere.

Jeg lar det jeg allerede hadde lagt inn stå, sånn i tilfelle, selv om det muligens er feil.

SOLSTAD gnr.33 og 34., s.200.

Anders Larsen f.1732 Åvåg i Valdres, d.24/11 1815 Solstad, Asker. (Jeg har ikke funnet noen dåp rundt 1732 i Aurdal).

Han var utkommandert som soldat under 7-årskrigen, og sammen med noen andre soldater innkvartert på Berger i Asker.

Her lærte han enka Berte Nilsdt.(ca.1731 Hosle - 31/12 1767, 37 år) på Solstad å kjenne,

og giftet seg senere med henne.

Etter Bertes død ble Anders oppgift med Marte Andersdatter Padderud (1746 - 25/1 1824).

Berte Nilsdt.s barn med sin første mann, Ole Andersen Solstad:

Susanne Olsdt. fca. 1754 - Ingeborg Olsdt. fca.1756, gm. Lars Alvsen Ersrud. - Ole Olsen fca. 1758, d.28/10 1775 16 år.

Barna av

1) ANDERS LARSEN SOLSTAD og Berte:

2a) Lars Andersen, Haga, fca. 1761, g. 2/9 1796 m. Ingeborg Andersdt. Haga.

2b) Christofer Andersen, fca.1763, d.1824, Tanums eie senere Borgen.

2c) Nils Andersen, f. 1766, Ånnerud, g. 11/3 1796 m. Kari Madsdt., Solstad, fca. 1771.

Barn av ANDERS LARSEN Solstad og MARTE ANDERSDT. Padderud:

2d) Anders Andersen, f.13/12 1769, kom til Padderud.

2e) Ole Andersen, Krillås, g. 26/3 1797 Eli Madsdt. Hvalstad. (Aasle? Madsdt.?)

2f) Peder Andersen, fca. 1780, nedre Skustad,

gm. Anne Marie Andersdt. Ånnerud, d. 1909? 74 år.

2g) HANS ANDERSEN, fca. 1782, gm. Eli .... Slependen (her kan det være miks med 2d.

Var soldat og deltok i krigen 1808 og 1814. Søndre Skustad.(finner han ikke på S.Skustad)

2h) Jacob Andersen, fca. 1784, øvre Solstad,

g.8/9 1815 Fredrikke Larsdt. Haneval, fca. 1793.

Solgte sin gård til Johan Madsen Hotvedt.

2i) Berte Andersdt., fca. 1773, d.1863. Gm. Christofer Jacobsen, Søndre Borgen.

2j) Kari Andersdt., f.1776, gm. Torsten Narvesen, STRØMSØ.

2k) Marte Andersdt., fca.1789, g.1819 m. kommandersersjant Anders Leangen, fca. 1790.

2l) Kristi Andersdt., fca.1791, gm. Andreas GRAV i RØYKEN.

--------

Utrolig mange forskjellige Anders på denne eiendommen.

PADDERUD gnr.93, s.437:

....Fra general Tritschlers enke gikk gården over på bondehender. Nemlig til Hans Jensen, som i 1743 solgte den til ANDERS OLSEN SLEMMESTAD; han eide gården heftelsesfritt.

Datteren MARTE ANDERSDATTER f.21/5 Padderud-dpt.30/5 1746 Asker, død 25/1 1824, ble gift med enkemann ANDERS LARSEN SOLSTAD, fca. 1732-d. 24/11 1815, som ved dette giftermål ble eier av Padderud og flyttet dit fra Solstad. Gården gikk deretter over til sønnen Anders Andersen, f.13/12 1769.

Panteregisteret viser videre, at enka Berte Joensdt. overlater gårdn 22/12 1783 til sin sønn Joen Andersen, som også eide halve nabaogården Jerpåsen i 1787; hvilken forbindelse disse står til overnevnte, er ikke brakt på det rene. Joen Andersen selger så Padderud 10/10 1801 for 1200 rdl. til Daniel Joensen Billingstad.

-------------

!!!! Jeg har funnet at BERTE/BIRTE JONSDT. BREHOLTSTRANDEN ble gift 2/7 1743 i Røyken med ANDERS OLSEN SLEMMESTAD. Caut: Aslak Kiegstad og Anders Berholt.

Hun er altså moren til MARTE ANDERSDT..

Jeg har prøvet å sjekke nærmere ang. uttalelser i Askerboka ang. Solstad. Det er et mareritt. Her står den en lang nummerert slektsrekke av folk som ikke en gang er i slekt med hverandre. Desverre så er det flere personer som har samme navn. Her må man virkelig holde tunga rett i munnen for ikke å "snuble", for plutselig omtaler han noen av disse uten nummer på underbruk, og da .....

Under Gnr. 33/2 Nedre Solstad står det at Hans Andersen Solstad f. 1791 eide dette bruket, var ugift. Han solgte sin del til Peder Olsen Hvalstad. Hvor ble det av Hans Andersen 2g) som ble gift med Eli.... Slependen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider