Gå til innhold
Arkivverket

Håndskrevne kirkebøker en saga blott

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Da har den digitale tidsalder innhentet kirkebøkene også!

En æra er vel over ved at det i løpet av året 2012 blir slutt på innføring for hånd i kirkebøker, så

da trengs det vel en sikker digital oppbevaring og det ser ut som det skal tas back-up hver natt.

Ja hvordan ser det ut om ca. 80 år tro når sperrefristen er ute for innsyn?

Hvordan ser den digitale hverdagen ut?

Bare noen løse funderinger på fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da inderlig at kirkebøkene skal føres mot et sentralt register online, og ikke oppbevares på lokale servere. Med tanke på sikkerhet er det kanskje like skremmende at et passord kanskje er alt som skal til for å endre en innførsel, det kan jo bli en hackers drømmesituasjon. Har du noe info om hvordan det skal legges opp?

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da inderlig at kirkebøkene skal føres mot et sentralt register online, og ikke oppbevares på lokale servere. Med tanke på sikkerhet er det kanskje like skremmende at et passord kanskje er alt som skal til for å endre en innførsel, det kan jo bli en hackers drømmesituasjon. Har du noe info om hvordan det skal legges opp?

Mvh Olaf

Har ikke peiling, men har sett i et lokalt avisoppslag at alle kirkebøker i den Norske kirka skal føres elektronisk (E-kirke/kyrkjebok) fra 1. juli 2012, da er det et definitivt punktum for håndføring.

Og hele landet lagres i en stor sentral database.

Men leser at kravet til nøyaktighet er like stort som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville være mere bekymret for hva som skjer med de siste "årgangene" av håndskrevne kirkebøker.

Sikkert skrevet med ulike penner av ymse kvalitet? Og uansett like utsatt for "den røde hane" som tidligere tiders kirkebøker.

Forhåpentligvis er de godt sikret ved at de har vært ført parallelt digitalt, så vi kan slippe hull i dataene pga brann/vann-skader..

Forøvrig tror jeg den forholdsvis ferske nykommeren, folkeregisteret, vil stå for hoved-delen av dagens og morgendagens dokumentasjon av personer.

Gamle bøker er flott, selvfølgelig, men jeg vil foretrekke å søke i databaser framfor å bla gjennom side etter side med mer eller mindre forståelig håndskrift.

Og så har de den fordelen framfor bøker at det kan genereres uendelig antall fullverdige, identiske digitale kopier

- og endatil lagres som backup på papir med arkiv-kvalitet :)

Apropos nøyaktighet, så er vel ikke dét kirkebøkenes fremste styrke?

Selv er jeg offer for en unøyaktig prest, som er skyldig i at jeg er den eneste i min familie som heter Nilssen med to s'er!

Det hadde aldri skjedd hvis det hadde blitt ført digitalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst om data frå Folkeregisteret kjem på nettet. Dersom det skjer like lite her som det har skjedd med "dødsfall i Norge 1995-2001" dei siste 10 åra, så må ein lite på kyrkjebøkene, også om 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i tilfelle elendige kilder, fulle av hull. F.eks. er mitt eneste spor der min dåp i 1952, selv om jeg både har vært gift to ganger og har to (udøpte) barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider