Gå til innhold
Arkivverket

Når giftet de seg? USA

Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Ludvig Julius Bergh, f. 2/9-1880, utvandret 4/11-1904 fra Sandefjord til USA

giftet seg med

Ingeborg Johnsen, f. 26/3-1887, invandret Ellis Island 25/5-1908.

Jeg tror de giftet seg mellom 1/4-1909 og 1/10-1909, muligens i Beloit, Rock County, Wiscounsin. Kan noen finne ut når og hvor de giftet seg?

De fikk en sønn, Leif Valentine Bergh, f. 22/12-1909, sansynligvis i Beloit, og

en datter, Gudrun Alvefa, f. 5/7-1911, trolig også i Beloit, og

en sønn, Alf Julian, f. 25/1-1915 i Milwaukee, Washington, og

en sønn, Ludwig Julius jr., f. 8/12-1923 i Tacoma, Washington.

Opplysninger om fødested på de to første barna hadde vært hyggelig å få også.

Jeg takker så mye på forhånd!

Mvh

Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien i folketellingen 1930?

United States Census, 1930 for Ludwid Bergh

Name: Ludwid Bergh

Event: Census

Event Date: 1930

Event Place: Tacoma, Pierce, Washington

Marital Status: Married

Race: White

Birthplace: Norway

Estimated Birth Year: 1881

Immigration Year: 1904

Relationship to Head of Household: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Household Gender Age

Ludwid Bergh M 49

Spouse Ingeborg Bergh F 42

Child Leif Bergh M 20

Child Gertrude Bergh F 18

Child Robert Bergh M 15

Child Ludwid Bergh M 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Grethe!

Ja det er nok ingen tvil om dette er riktig familie. Kunne en bare funnet ut når og hvor de giftet seg og også hvor barna ble født, hadde jeg blitt veldig glad.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Leif Bergh Gender: Male Birth Year: abt 1910 Birthplace: Wisconsin Race: White Home in 1930: Tacoma, Pierce, Washington

View Map Marital Status: Single Relation to Head of House: Son Father's Name: Ludwid Bergh Father's Birthplace: Norway Mother's name: Ingeborg Bergh Mother's Birthplace: Norway

I 1910 tellingen bodde de Milwaukie Ward 4, Milwaukie, Wisconsin

Name: Gertrude Bergh Gender: Female Birth Year: abt 1912 Birthplace: Wisconsin Race: White Home in 1930: Tacoma, Pierce, Washington

View Map Marital Status: Single Relation to Head of House: Daughter Father's Name: Ludwid Bergh Father's Birthplace: Norway Mother's name: Ingeborg Bergh Mother's Birthplace: Norway

Name: Robert Bergh Gender: Male Birth Year: abt 1915 Birthplace: Wisconsin Race: White Home in 1930: Tacoma, Pierce, Washington

View Map Marital Status: Single Relation to Head of House: Son Father's Name: Ludwid Bergh Father's Birthplace: Norway Mother's name: Ingeborg Bergh Mother's Birthplace: Norway

Name: Ludwid Bergh Gender: Male Birth Year: abt 1924 Birthplace: Washington Race: White Home in 1930: Tacoma, Pierce, Washington

Name: Leif V. Bergh SSN: 532-09-3578 Last Residence: 98408 Tacoma, Pierce, Washington, United States of America Born: 22 Dec 1909 Died: 6 Feb 1999 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)

Adressen i 1920 tellingen var Tacoma Ward 5, Pierce, Washington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Bjørn.

Det er altså tidspunkt for giftermål jeg er mest opptatt av å finne, samt hvor de to eldste barna ble født.

Siden jeg er ganske sikker på at Ludvig og Ingeborg ble gift mellom 1/4-1909 og 1/10-1909 (på grunn av gamle "Amerika-brev") lurer jeg på om det er vanskelig å finne slike ting. Jeg er ganske sikker på at de giftet seg i Beloit, Washington. Det var i alle fall her de oppholdt seg på den tiden.

Det kan også hende at de giftet seg i Milwaukee hvis Ingeborg tok seg en tur dit hvor Ludvig arbeidet.

Ludvig dro til Milwaukee på sensommeren 1909 for å finne arbeid, og Ingeborg kom ikke etter før mye senere. Derfor tror jeg Leif Valentin også ble født i Beloit, men det kan jo tenkes at han ble døbt i Milwaukee. Det samme er tilfelle med Gudrun Alvefa som ble født i 1811. Jeg tror at også hun ble født i Beloit, men Milwaukee er jo en mulighet.

Jeg ser at familien i 1910 Census er oppført under Milwaukee. Ble hele familien ført opp der hvor faren bodde? Eller betyr dette at jeg tar feil og at familien var kommet etter til Milwaukee allerede før folketellingssdato i 1910 (5. april 1910)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser til min forferdelse at jeg har skrevet at sønnen Alf Julian ble født i Milwaukee, Washington. Jeg mener Milwaukee, Wisconsin

Beloit og Milwaukee var jo ikke så veldig langt fra hverandre, kanskje omkring 100 km, så selv i 1909 var det vel ikke uoverkommelig å reise mellom de to stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider