Gå til innhold
Arkivverket

Pantedokumenter vedr. Sunde gård i Farsund 1711-1778

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

I boken "En By og en Bank, Farsunds Historie av Johannes Seland, utgitt til 125års jubileet til Farsunds Sparebank i 1967, side 24 skrives følgende:

"Ved skifte etter Toldorph 1711 ble Sunde taksert for 400 rd. og visstnok delt mellom døtrene Abel Margrete, gift med kaptein Wittus Jørgen Brandt; Anne, enke etter Jon Ferrø; og Vivike, gift med Kristen Finde. Det ser ikke ut til at disse arvingene har kunnet holde formuen vedlike. Vivike Finde klorer og låner penger mot stadig pantsetting av sin 1 1/2 hud til der til sist vel ikke er mer igjen. Etter kaptein Brandt er skifte 1740, og sønnen løytnant Jørgen Brandt overtar gården. Men da det i 1777 er skifte etter ham igjen, er boets masse 1515 riksdaler, med en gjeld på 2101 rd. - altså en glimrende underbalanse. Best ser det å ha gått for fru Ferrø. Hennes sønn Kristofer etterlot en nettoformue på 7151 riksdaler."

Jeg er primært interessert i Kristen Finde og hans hustru fordi det har vist seg veldig vanskelig å identifisere denne Kristen Finde og det er heller ikke dokumentert noe ekteskap med Vivike (Vibecke) Toldorph, men at hun isteden kanskje var gift med en løytnant Berg - eller at hun har vært gift to ganger. Vibecke er vokst opp i Vanse og vielse er ikke funnet, men da kb mangler der fra 1715 til 1726 peker mye på denne perioden. Fogden Anders Nielsen Toldorph dør i 17.jul.1711, men jeg har ikke funnet skiftet etter ham.

Hvor finnes skiftet etter fogden i Vanse, Vest-Agder og hvor finnes pantedokumenter vedr. gården Sunde i Farsund, Vest-Agder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med Farsund ,Rogaland ? Der er gården Sunde i Flekkefjord (om det er den du mener),og grensen mellom Agder og Rogaland har fra Arilds tid vært i Åna Sira, nærmere bestemt Egdeholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra samme bok, side 22:

"Sunde gård.

Gården Sunde er gammelt krongods, og den har tydeligvis navn etter Farsundet eller Farøysundet".

Nesten øverst på side 24: "de innvånerne av Farsund som har innhegnet have til sine hus bør betale grunnleie til Sunde".

Lenger ute etter teksten som ble nevnt i #1: "Det lå da nær for de driftige Lundene i Farsund å kaste sine øyne på den gode gården".

Jeg har ikke lokalkunnskap så jeg kan ikke selv avgjøre hva som er riktig, men dro (kanskje feilaktig) den slutningen at Sunde lå i eller ved Farsund(et).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avsnittet som Johannes Seland har skrevet, er direkte avskrift fra "Lista - en bygdebok" av Abraham Berge. Den ble utgitt første gang i 1926 og er vel noe gammel nå :). Det finnes nyere bygdebøker,-som jeg ikke har,så jeg vet ikke om det er forsket frem andre opplysninger om Toldorph-familien.

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Linda.

Dette er i 1723 og jeg "ser" A. Margrethe (Abel Margrethe), Marie Wivecke (bare kjent som Vivecke/Vibeke) - hvilken bokstav bak Wivecke ? Deretter "H." Brandtes (trolig kaptein Wittus Jørgen Brandt - sin hustru), nemlig foran nevnte Abel Margrethe. Deretter H. Malmøes (dvs. Inger Marie gift med toller i Mandal, Niels Hansen Malmøe). Og endelig Christen Finde (som altså trolig kan ha vært gift med Vivecke). Har jeg tydet nogenlunde riktig ? Jeg savner Anna enke etter Jan Færøe (død 1711) som er nevnt i #1.

Jeg må også nevne at jeg hadde en teori at det kanskje var Anna og ikke Vivecke som var gift med Finde - altså 2. ekteskap for Anna. Fogden Toldorph hadde i alt 10 barn, 2 sønner som begge ble sogneprester og 8 døtre (Karen gift med fogd Tostrup, Inger Marie gift med toller Malmøe, Maren gift med borger i Kr.sand, Riberg, Abel Margrethe gift med kaptein Brandt, Catharina gift med Halling, Anna gift med trelasthandler Færøe, Dorothea gift med sogneprest til Helleland - Bircherod og Vivecke muligens gift med løytnant Berg - evt. med Finde).

Jeg lurer på om dette kan være samme Christen Finde som var prost og sogneprest til Eidanger.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Vivecke heter Marie Vivecke? Jeg tolker det som A. Margrethe, sl.(salige) Brandtes, I. Marie, sl. Malmøes, og Wivicke, sl. Hr. Christen Findes.

Kun Christen Finde fikk tittelen Hr., så prosten er en mulighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Linda, dette er et gjennombrudd for meg. Tusen takk.

Prosten var altså riktig og det var litt av et bibliotek han etterlot seg bl.a. Han hadde ingen barn og såvidt jeg tyder skiftet hvor søsken nevnes, bl.a. Reinert Torgersen Finde, Randi og Anne Maria - er dette hans familie lenke. I denne linken kalles prosten bare Kristen Torgersen (fødselsår stemmer). Finde kommer vel av "Findoen" i Stavanger amt (Finnøy ?).

Jeg finner "Christiernus Findoensis" i studentmatriklene i København for 1694. Samme sted også "Christiernus Torgiri Findoensis" i 1690, se lenke. Dette er det helt sikre bevis på at Christen Torgersen er Christen Finde. Veileder "Ioh. Iani Bircherod" som gir meg et hint om at her kan det være en forbindelse til Wivickes svoger - Dorotheas mann prost til Helleland, Anders Bircherod 1670-1732.

Jeg får lete etter Wivickes skifte i de geistlige skiftene. Det burde være overkommelig.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

-Et lite, men for meg, spennende sidespor, i denne tråden som har gitt meg meget interessante og nye opplysninger (Takk til Leif og bidragsyterne):

Leif: Vet du noe det foreligger noen slekt-relasjonen (og i så fall, hva slags…) mellom Hellelands-prosten, ANDERS Bircherod 1670-1732 og biskop JENS Bircherod 1664-1720 (Christiansands-biskop i årene 1705-1720) ?

Jeg har luftet spørsmålet om den danskfødte Christiansands-biskopens norgesforbindelser i Gamle-brukerforumet tidligere:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=63119&sok=Bircherod&nr=1&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=n#anker

-uten å oppnå noe mer enn hva jeg allerede vet, og som står anført i innlegg 1 i Gamle-forumet..

IM

Uten aner til Toldorph, men med aner til Sunde (nabogård til Mosvold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Et lite, men for meg, spennende sidespor, i denne tråden som har gitt meg meget interessante og nye opplysninger (Takk til Leif og bidragsyterne):

Leif: Vet du noe det foreligger noen slekt-relasjonen (og i så fall, hva slags…) mellom Hellelands-prosten, ANDERS Bircherod 1670-1732 og biskop JENS Bircherod 1664-1720 (Christiansands-biskop i årene 1705-1720) ?

Jeg har luftet spørsmålet om den danskfødte Christiansands-biskopens norgesforbindelser i Gamle-brukerforumet tidligere:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=63119&sok=Bircherod&nr=1&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=n#anker

-uten å oppnå noe mer enn hva jeg allerede vet, og som står anført i innlegg 1 i Gamle-forumet..

IM

Uten aner til Toldorph, men med aner til Sunde (nabogård til Mosvold).

Det er samme slekt og du ser familiehierarkiet hos Delgobe, lenke. Med utgangspunkt i Jens Hermansen (Bircherød) 1588-1657 hvis sønn Peder er far til Anders i Helleland, ser jeg at blandt de mange søsken til Peder/Peter synes broren Jens å være far til biskop Jens i Kristiansand. Nå ser jeg også at bispinnen tilhører en av mine slekter.

Sogneprest Anders Bircherod i Helleland og biskopen er altså søskenbarn. Jeg lurer litt på om det er biskopens far som er den Bircherod som er nevnt som veileder/lærer for Anders. Far til biskopen hadde to interessante hustruer, 1) Else Nielsdatter Munk (hva står det om hennes far ?) og 2) Cathrine Valentine Købler, enke etter biskop Erich Pontoppidan *). For øvrig flere Bircherod som ble biskoper - bl.a. en annen Jens i Ålborg og søsteren til Anders far Dorothea ble gift med biskop i Viborg, Henrik Thoresen Gerner.

*) Dette iflg. Delgobe noe som ikke stemmer over ens med hva Store Norske Leksikon har - eller var det to Erich Pontoppidan ?

Takk for at du tok opp saken igjen.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

to interessante hustruer, 1) Else Nielsdatter Munk (hva står det om hennes far ?) og 2) Cathrine Valentine Købler, enke etter biskop Erich Pontoppidan *). For øvrig flere Bircherod som ble biskoper - bl.a. en annen Jens i Ålborg og søsteren til Anders far Dorothea ble gift med biskop i Viborg, Henrik Thoresen Gerner.

*) Dette iflg. Delgobe noe som ikke stemmer over ens med hva Store Norske Leksikon har - eller var det to Erich Pontoppidan ?

Ja, nå beveger vi oss ut i sidesporet.

Far til biskopen, professoren (1623-1686), også han med navnet: Jens Jensen Bircherod, har, i likhet med sin sønn, en rikelig omtale i Dansk biografisk Lexikon: http://runeberg.org/dbl/2/0299.html

Det var biskopens mor Else Nielsdatter Munk som hadde forbindelse til Norge gjennom sine 3 brødre: Historiograf og overrettsassesor Iver Hirscholm Nielsen (1635-1639), foged i Smaalenene Peder Nielsen Munk (1640-?), og foged i Telemarken Oluf Nielsen (1639-1668).

Du nevnte Jens Bircherod sin første ektefelle, Else Nilsdatter Munk. Hun var datter av Niels Olufsen (1604-1652), fiskermester på Hørsholm (Hertzholm/Hirschholm) slott, sør for Helsingør. Men det var hennes mor, Margrethe Iversdatter(1606-1663) som bar med seg Munk-navnet, - fra sin mor, igjen, Karen Pedersdatter Munk.

Margrete Iversdatter(1606-1663) sin far, Iver Paulin (Poulsen) , var freidig nok til selv å anvende Munk-navnet etter at han var blitt borgermester i København tidlig på 1600-tallet. Om Iver Paulin (Poulsen Munk) er det skrevet en PHT-artikkel av Rørdam omkring 1880, og dersom den er av interesse kan den mailes.("To københavnske borgermestere")

(Det er her snakk om Munkene av Holsterbro, -som Finne-Grønn kaller slekten, etter Peder Munk, Herre til Quistrup, men da er vi tilbake til 1400-tallet)

Jo, det var nok to Erich Pontoppidan, som begge ble biskoper, men i litt forskjellige epoker.

Den meget kjente pietisten og Bergens-bispen (1698-1764) (Pontoppidans forklaring til Luthers lille katekismus - Innføring av konfirmasjonen etc..)

Og den langt tidligere Trondhjems-bispen, - den ortodokse Erik Eriksen Pontoppidan (1616-1678) som var gift med Cathrine Valentinsdatter Køhler.

(-Skal prøve å gi respons på Delgobe sin slekt-fremstilling da jeg får litt bedre tid)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(-Skal prøve å gi respons på Delgobe sin slekt-fremstilling da jeg får litt bedre tid)

Jeg kan ikke se noen feil på Delgobe sin fremstilling (vedr. Jens Jensen junior (biskopen) og senior (professoren) sine forbindelser).

Anders Pedersen Bircherod var kun 16 år da hans, onkel professor Jens Jensen Bircherod døde i 1686. Likevel kan vel noe tale for at det nettopp var denne onkelen (blant flere lærde Bircheroder) som er nevnt som veileder/lærer for unge Anders. (Men selvsagt kun fram til 16-års-alderen)

(En annen mulighet er vel at Anders sin fetter, den 6 år eldre Jens (professor-sønnen), som var en slags hjelpelærer i København, kan ha vært den den Bircherod det refereres til, dersom det er snakk om selve teologi-studiene)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delgobe har hjulpet meg mange ganger selv om jeg også har sett at han også kunne ta feil.

Takk for avklaringen mht. Munk. Jeg trodde et øyeblikk at det her var forbindelse til sogneprest Niels Hansen Munk 1626-1682 (gift med Karen Hansdatter Sadolin) med div. etterkommere i Norge.

Jeg har for øvrig ikke klart å finne noen etterkommere av Anders Pedersen Bicherod og Dorothea Andersdatter Toldorph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fra Lisatabpka 2 av Kåre Rudjord.

Austhassel :Dorothea fikk som en del av sin morsarv 1 hud i Huseby. Hun ble antagelig gift med Sr. Anders Bicherod , for i 1714 selger Bicherod I hud i Huseby til Niels Toldorph som han kaller "min svoger"-

Dorothea var ugift i 1711.

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fra Lisatabpka 2 av Kåre Rudjord.

Austhassel :Dorothea fikk som en del av sin morsarv 1 hud i Huseby. Hun ble antagelig gift med Sr. Anders Bicherod , for i 1714 selger Bicherod I hud i Huseby til Niels Toldorph som han kaller "min svoger"-

Dorothea var ugift i 1711.

Mette

Tusen takk Mette.

Enda et hull tettes. Jeg noterer gift før 1714. Anders Bircherod ble ordinert som sogneprest i 1713, men kan ha vært kapellan der tidligere.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider