Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Hans Larsen (f. 8.1.1831) fra Våle i Vestfold


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Søker etterkommere til skredder Hans Larsen (f. 8.1.1831 - Våle i Vestfold).

 

Han var først gift med Hanne Johnsdatter (datter av John Gierrud) Barn:

Josefine Hellene Marie (f. 14.1.1857 - Svelvig) Hun sees ikke sammen med familien i Norge seinere. Enten ble hun væredne de etter at familien var i USA mellom 1872 og 1875 eller hun utvandret seinere. Hun har mange etterkommere i USA. Noen av disse har jeg kontakt med (takket være brurkerforum).

 

Barn med, for meg, ukjent mor. Jeg antar at det er Hanne Johnsdatter:

Hansine Larsen (f. 1860) I flg. oversikt over emigranter over Kristiania 1871-1921 utvandret hun sammen med familien til Chicago i 1872. Det er derfra jeg har fødselsåret for jeg har ikke funnet henne i noen kirkebøker og vet ikke hvem moren er. Familien kom, som nevnt, snart tilake til Norge. Hun er ikke registrert sammen med dem i FT-1875 da hun ville vært 15 år. Enten ble hun også værende i USA eller hun må ha utvandret til USA seinere. Hun ligger gravlagt sammen med min farmor i Chicago.

 

Så ble Hans gift med Anne Christine (f. 30.1.1841 i Stokke i Vestfold)Ekteskap ble inngått 13.6.1862 i Tønsberg. Barn:

Hulda Anette Larsen (f. 29.3.1862 - litt før forldrene giftet seg) Hun utvandret også sammen med familien til Chicago i 1872 og er heller ikke registrert sammen med familien i FT-1875 hun selv om hun da bare ville vært 13 år. Hun har mange etterkommere i USA som jeg kjenner til. Har hatt litt kontakt. Også hun er gravlagt sammen med min farmor i Chicago.

Frithjof Augenius Larsen (f. 18.11.1863 i Bragernes, Drammen) Fulgte familien til USA i 1872 og er registrert sammen med familien i FT-1875 i Kristiania. Han er en av de som kanskje kan ha etterkommere i Norge.

(Waldine) Rosalie Larsen (f. 18.8.1865 i Drammen). Dette er min farmor som døde kort etter at far var født i Chicago 1903.

Dorn Rusfin Just Larsen (f. 22.6.1867 i Bragernes, Drammen). Fulgte familien til USA i 1872 og er registert sammen med dem i FT-1875 i Kristiania. Mener jeg har sett at han seinere emmigrerte til USA.

Helmine Henora Eugenie Larsen (f. 25.11.1869 i Bragernes, Drammen)Må være den samme som kalles Eaugenie, er 2 år gammel da familien reiser til USA i 1872. Hun finner jeg ikke i FT-1875 da hun skulle vært 6 år gammel.

Helise Larsen (f. 1870)? Hun er en av barna i FT-1875, men er ikke med famlien til USA i 1872. Fødselsåret er nær Helmine. Kan det være samme person?

Hans Kristian Leopold Larsen (f. 5.3.1872 i Bragernes, Drammen)Var som 0,5-åring med til USA i 1872,men er ikke registrert sammen med familien i FT-1875.

 

I FT-1865 er familien registrert med bosted Bragernes i Drammen: Foreldre Hans og Anne Kristine med barna Josefine, Hulda og Fridthjof.

 

I FT-1875 er familien tilbake i Norge etter kun ca. 3 år i USA. Nå er Hans gift med Tora (f. 1844 i Trygstad). Barn: Fritjof, Rosilie, Doren Rusfin og Helise. Jeg går ut i fra at Anne Kristine døde i USA. Trolig er også Hans Kristian Leopold død. Helise = Helmine? Det er kommet inn noen barn med annet etternavn som trolig må være Toras barn: Anna Kristoffersen (f. 1860 i Fredrikshald, Kristian Kristoffersen (f. 1862 i Fredrikshald) og Hermen Kristoffersen (f. 1864 i Fredrikshald). Så er det kommet til et barn som Hans kan ha fått med Tora: Christine Larsen (f. 1875 i Kristiania). Kan Christine ha etterkommere i Norge? I samme husholdet bor også 5 andre personer. To av disse har Larsen til etternavn, men er oppgitt som barn av en annen Lars i samme hus.

 

Jeg er primært interessert i finne ut om det finnes etterkommere i Norge og helst finne noen som kan ha bilder av Rosalie (farmor) og hennes foreldre Hans og Anne Kristine. Jeg har album der disse kan finnes, men uten navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må takke for innsatsen. Her var mye å fordøye. Jeg må bruke litt tid på å oppsøke kilder i kirkebøkene. Hans er oppgit med et år feil i fødselsår, men det kan vel være rette likevel. Beste holdepunktet for det må være datteren Ausjenie (selv om navnet er helt annerledes stavet) som var født i 1869 i Drammen. Jeg må gå ut i fra at hun er identisk med Helise. I 1875 fantes det også en Christine Larsen (f. 1875)som jeg gikk ut i fra var datter av Hans og Tora. Hun ville vært 10 år i 1885 og burde vel bodd sammen med familien. Hun er nok død på det tidspunktet.

 

Det kan alstå være mulig at Hans ble gift for 4. gang og at han fikk enda flere barn. Jeg søkte etter Øyvin som var født i Drøbak, men fant han ikke. De andre søsknene står det ikke fødested for, bare T. Jeg forstår ikke hva T står for. Må kanskje tro at de ble født der hvor de bor i FT-1885 og da må jeg finne ut hva som er nærmeste kirke. Finner jeg rett kirke, kan jeg vel kanskje også finne ekteskapsinngåelsen med Petra? Josefine Thores. kan kanskje ha vært hennes mor?

 

Ellers har jeg funnet at Hans sin sønn med Anne Kristine Doren døde i Chicago i 1910.

 

Må som sagt bruke mer tid på dette og se på Hans sitt barnebarn som du har funnet fram til. Her begynner vi jo å nærme seg vår tid. Problemet er jo at etter 1910 er det vel ikke lett å finne hva som videre har skjedd. Det krever nok i alle fall solid innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre søsknene står det ikke fødested for, bare T. Jeg forstår ikke hva T står for. Må kanskje tro at de ble født der hvor de bor i FT-1885 og da må jeg finne ut hva som er nærmeste kirke. Finner jeg rett kirke, kan jeg vel kanskje også finne ekteskapsinngåelsen med Petra? Josefine Thores. kan kanskje ha vært hennes mor?

 

Ellers har jeg funnet at Hans sin sønn med Anne Kristine Doren døde i Chicago i 1910.

 

Må som sagt bruke mer tid på dette og se på Hans sitt barnebarn som du har funnet fram til. Her begynner vi jo å nærme seg vår tid. Problemet er jo at etter 1910 er det vel ikke lett å finne hva som videre har skjedd. Det krever nok i alle fall solid innsats.

T står for født i tellekretsen som du antyder, her var det Fjerdingensgate nå Chr. Kroghs gate

http://no.wikipedia.org/wiki/Christian_Krohgs_gate_(Oslo)

 

Chr. Kroghsgate hører til Jacob krets

http://oa.disnorge.no/samlagsafstemningen-i-kristiania-1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uklart å tolke familieforholda til Hans i FT-1885. Øverst står en kvinne med navn Josefine Toresen som er 28 år. Hans er 55 år. Alle andre i husstanden har etternavnet Larsen. Ausjenie må jeg gå ut i fra er Helmine Henora Eugenie fra ekteskapet med Anne Kristine. Det stemmer med fødested og -år, hun er 16 år i 1885. Men så kommer det ei 41 år gammel kvinne, født i Trøksta, som har Larsen til etternavn. Hun heter Petra? til fornavn. Det finnes en Petrine som er født det året i Trøgstad. Men hvem av disse to eldste kvinnene er gift med Hans, dersom han er gift nå? De andre barna som ikke bor med Hans i FT-1875 er fra 13 til 4 år. Eldstemann, Ludvik, er 13 år og må ha vært født før folketellinga i 1875. Lurer på om han er Hans sitt barn. Hans har vært litt tidlig ute med barn i forhold til ektaskap tidligere, men da har jeg gått ut i fra at forrige kone var død. Det er ikke tilfelle her. Kan Ludvik være sønn til Petra. Det kan neppe være sønn til Josefine for da måtte hun være svært tidlig ute. Om noen av barna er Hans sine kan jeg med sikkerhet finne ut dersom jeg finner kirkebokinnførselen. Men hva er fødested T. Betyr det rett og slett at feltet var tomt/ikke utfylt? En av guttene var født i Drøbak, men jeg fant han ingen steder i kirkebøkene der. Jeg bruker å se på fødselsår + året etter. Her så jeg også på året før.

 

Ellers har jeg funnet ut at adressen ikke er blant de beste i Oslo. Fant følgende på nettet:

 

Fjerdingen var området nord for Vaterland, og Fjerdingensgate er i dag Christian Kroghs gate.

Dette var et et relativt belastet område, som vi kan se av politilege Boecks egen beskrivelse av prostitusjonsvesenet i Christiania. Politilege Boeck forteller at de pikene som livnærte seg utelukkende ”ved utugt” ble ført inn i politiets register over ”offentlige fruentimmer” og henvist til å bo i bestemte gårder. Han forteller videre at disse gårdene lå i ”Pipervikens Mellemgade, Bakkegade og Vinkelgade, i Vaterlands Rødfyldgade, Rebslagergang, Lille Vognmandsgade og Elvegade, samt i Fjerdingsgade”. Til bordellene var det også knyttet ”Ølret” eller skjenkebevilling. (Byarkivet i Oslo kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.