Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne navn på ukjent halvsøster, er det håp?

Liv Wingaard
 Del

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Nå har det gått noen måneder, og det kunne ha vært interessant å høre hvordan det går med denne saken. Jeg har egentlig samme problem,

og min mors far fikk en datter utenfor ekteskap i 1933 som vi ikke vet navn på. Morens navn var Åse eller Åshild Johansen fra Kristiansund.

Barnet ble ikke døpt der(noen har sjekket), og det er jo ikke utlagt kirkebøker på Digitalarkivet så sent om man skulle lete i Trondheim

hvor mammas far holdt til. Når det gjelder bidrag så får en ikke innsyn før det er gått 80 år, og med det må jeg altså vente til i 2013.

Så jeg har altså gjort mye av det samme som i denne tråden. En annen halvsøster av min mor som var født i farens 2 ekteskap(han var gift

3 ganger) hadde vi navn på, og jeg fant henne døpt i 1920. Henne fant vi gjennom Frelsesarmeen, men hun var død. Hennes barn har vi hatt

litt kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert vel vanskeleg med så lite informasjon, så det greiaste vert kanskje å vente eit år. Hadde du visst fødselsdato/månad for jenta (noko eg ikkje reknar med), kunne du prøvd å søkje på personar fødde på den datoen i skattelistene frå 2001 i den samiske avisa "Sagat", og sett kva som kom opp då. Vidare kunne du søkt på den same fødselsdatoen på f. eks. DIS gravminner.

Edit: Ser at ein gitt fødselsdato gjev svært mange treff i skattelistene, så dette var nok eit dårleg forslag.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ingen fødselsdato, og navnet på moren Åse eller Åshild Johansen er jo også nokså vanlig. Så det blir vanskelig å følge henne

også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Kunne fortsatt vært interessant å høre hvordan det går med saken som denne tråden startet med. Når det gjelder min sak om min mors halvsøster har jeg ikke funnet ut noe mer, og jeg har sett i "Norsk Kundgjøringstidennde" for 1933 og 1934 hvor det blant annet står om farskapssaker. Fant ikke noe, og de i sakene som det skrives om der var det stort sett hvor fedrene hadde ukjent adresse eller ikke godtok farskapet. Mammas far hadde nok en kjent adresse i Trondheim på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider