Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av kirkebok for Kristiansand, 1787

Recommended Posts

Oppføring nr 101, nederste avsnitt på venstre side: Min lenke

Personen jeg er interessert i er min tipp-tipp-oldefar, fyrforvalter Morten Hagerup Smith Dahl.

Jeg er sannelig ikke sikker på hva jeg egentlig leser i teksten jeg lenker til ovenfor; er det kanskje morens introduksjon til kirken etter fødselen, eller har det noe med dåpen/hjemmefødsel å gjøre? Enkelte navn her og der er jo helt greie å tyde, men jeg får altså overhodet ikke med meg sammenhengen...

Det er i hovedsak navnet på foreldrene/opphavet til Morten jeg er ute etter.

Håper noen kan peke meg i riktig retning! :)

Jeg leser det slik:

Hr. Jacob Tønnesen Dahls / Personel Cappelan og Constitueret Sogne-Prest til Christiansands Dom-Kirke / og Mad. Magdalene Elisabeth Mountzens Drenge Barn er fød d. 17 Octob. Klokken 10 3/4 Formiddag og Blev Hiemmedøbt af Hr. ???ive d. 21 Octob. og kaldet Morten Hagerup Smith, men blev holden over Daaben i Kirken af Frue Hr. GeneralMajor og Oberste ???????. Faddere vare Frue Hr. Oberst Lieutnant Juels, Hr. Biskop Eiler Hagerup, Hr. Even ???dahl Schielderup, Hr. Premier Lieutenant Krefting.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.