Gå til innhold
Arkivverket

Friderich Grønberg

Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Takk skal du ha Tore.

Er det også noen som klarer å tyde Hans Grønneberg (Grønbergs) skifte.

Spesielt hva barnen er, om det kommer noe frem hvor de holder til. Noe klarer jeg å tydde men ikke alt.

Prøver også å finne ut hvor familien kommer fra, der står jeg helt blank.

Noen holder til i Oslo på det tidspunkt, men har alrig klart å liste ut hvor de er født.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25407/383/

Så takknemlig for hjelp.

hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den avdøde enkemannens barn oppgis å være:

1. Sønnen Friderich Grønneberg, Undersoerenskriver[?] ved Rytterne i Wordingborg

2. Sønnen Albret Christophersen, som formodes at være Død

3. Sønnen Johannes Grønneberg, boende i Lakkegaden og Styrmand, som nu var nærværende

4. Sønnen Christopher Grønneberg som er fraværende og ei vides vor

5. Datteren Martha Grønneberg, gift med Under-Vandindspekor Willemsen og her tilstæde (- hans navn er skrevet

Willumsen andre steder i skiftet)

6. Datteren Anne Sophia, gift med een Person i Erzeboe[?], hvis navn ikke vides

7. Datteren Catharina Grønneberg gift med Anders T[...]hammer paa Lørenskoven og her tilstæde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sønnen Friderich Grønneberg, Undersoerenskriver[?] ved Rytterne i Wordingborg

Kan denne sønnen være Underfourageskriver, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så hemskt mye, da lurer jeg på om de kanskje kom fra Vordingsborg i Danmark. Jeg fant en Fredrich

Grønberg Ritter på FS men på den personen står det far Lars Mikkelsen Grønberg, som ikke stemmer.

Men hvor mange Friderich Grønberg finnes det i Vordingborg, ikke det mest vanlige navn skulle jeg tro?

Takk i allefall, får prøve å nøste videre.

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så hemskt mye, da lurer jeg på om de kanskje kom fra Vordingsborg i Danmark. Jeg fant en Fredrich

Grønberg Ritter på FS men på den personen står det far Lars Mikkelsen Grønberg, som ikke stemmer.

Men hvor mange Friderich Grønberg finnes det i Vordingborg, ikke det mest vanlige navn skulle jeg tro?

Takk i allefall, får prøve å nøste videre.

mvh

Wenche

Hei

Hva er en underfourageskriver.

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var nok en underordnet regnskapsfører som hadde med furasjen i et rytterkompani å gjøre, altså de som sørget for fôr til hestene.

Litt på siden: Midt i bybebyggelsen i Oslo, vis-à-vis Sagene Lunsjbar, har inntil nylig byens eneste gjenværende furasjeforretning ligget - les mer om Gjesti Furasje her (lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.