Gå til innhold
Arkivverket

SVENNUM SANNIDAL

Ole Petter Eriksen
 Del

Recommended Posts

Her er en interessant barndåp:

SAM6DOP.TXF 1/1 93.6 kb

<31<36<1825<Sannidal<21<06<1825<17<07<1825<Maren<<<K<E<<<Halvor<Osmundsen<<Ram

saas u.Moe<Gårdm.<<<<<<<<Liv<Pedersdatter<<<<<<<<<<<<<<<<<Ane<Anundsdatter<<Heg

land<Gårdm.Isach Olsens<kone<<Helge<Johnsdatter<<Moe<<pike<<Isach<Olsen<<Hegland

<Gårdm.<<<Aslak<Johnsen<<Moe<<<<Hans<Olsen<<Moe<<ungkar

Her døper Liv Pedersdatter og Halvor Osmundsen Ramsås u. Moe, datteren Maren i 1825.

Anne Anundsdatter som er datter av Anun Pedersen 2 g.g.m Maria Hansdatter Svenum.

Hun er oppført her som Isak Olsens kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en interessant barndåp:

SAM6DOP.TXF 1/1 93.6 kb

<31<36<1825<Sannidal<21<06<1825<17<07<1825<Maren<<<K<E<<<Halvor<Osmundsen<<Ram

saas u.Moe<Gårdm.<<<<<<<<Liv<Pedersdatter<<<<<<<<<<<<<<<<<Ane<Anundsdatter<<Heg

land<Gårdm.Isach Olsens<kone<<Helge<Johnsdatter<<Moe<<pike<<Isach<Olsen<<Hegland

<Gårdm.<<<Aslak<Johnsen<<Moe<<<<Hans<Olsen<<Moe<<ungkar

Her døper Liv Pedersdatter og Halvor Osmundsen Ramsås u. Moe, datteren Maren i 1825.

Anne Anundsdatter som er datter av Anun Pedersen 2 g.g.m Maria Hansdatter Svenum.

Hun er oppført her som Isak Olsens kone.

Hei igjen

Jeg referer til mitt siste svar før videre dialog, hva stemmer ikke 100% i mine data.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Før jeg setter meg inn i din problemstilling, ønsker jeg å vite hva jeg har at data på mine forfedre som ikke er 100% (du skriver tilnærmelsesvis 100%).

Ikke misforstå meg, men her har jeg lagt ned mye tid.

Jeg er åpen for en konstruktiv utveksling av informasjon, men det betinger at skifter gjennomføres av begge parter (med påfølgende analyser).

mvh

Ole-Petter Eriksen

Det jeg skrev var: "Alt det du har omtalt her stemmer tilnærmelses vis 100 % med det jeg har funnet." For meg betyr det at vi for det aller meste sitter med sammenfallende informasjon. Forskjellen kan kanskje være at vi kan ha benyttet ulike kilder for enkelte begivenheter (hendelser) osv.

Ofte er det jo mer presise datum i kirkebøker enn det man finner i skifter. Her er kanskje alder oppført og som ref. den dato skifte ble gjennomført.

Da kan man stipulere fødselsår osv. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du har lagt ned mye tid, og jeg skulle gjerne ha hjulpet deg videre dersom jeg hadde hatt de opplysningene du spør etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev var: "Alt det du har omtalt her stemmer tilnærmelses vis 100 % med det jeg har funnet." For meg betyr det at vi for det aller meste sitter med sammenfallende informasjon. Forskjellen kan kanskje være at vi kan ha benyttet ulike kilder for enkelte begivenheter (hendelser) osv.

Ofte er det jo mer presise datum i kirkebøker enn det man finner i skifter. Her er kanskje alder oppført og som ref. den dato skifte ble gjennomført.

Da kan man stipulere fødselsår osv. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du har lagt ned mye tid, og jeg skulle gjerne ha hjulpet deg videre dersom jeg hadde hatt de opplysningene du spør etter.

Hei igjen

I forhold til skifter (vedrørende alder) sjekker jeg alltid alder i kirkebøkene.

Problemstillingen forblir den samme; hva av informasjon vedrørende min slekt er ikke 100%. Håper på en konkret tilbakemelding.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

I forhold til skifter (vedrørende alder) sjekker jeg alltid alder i kirkebøkene.

Problemstillingen forblir den samme; hva av informasjon vedrørende min slekt er ikke 100%. Håper på en konkret tilbakemelding.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Hei igjen

Det ble sent i går, og besvarte ikke ditt siste avsnitt

Vedrørende opplysninger jeg spør etter er forfedre av Maria Hansdatter (les hovedtråd/emne), kan jeg ikke se at du har berørt noe av dette.

Den som spør er deg, vedrørende etterkommere av Maria Hansdatter.

De digitaliserte skiftene vedrørende Sannidal, stanser på begynnelsen av 1790-tallet.

Jeg har derfor sjekket orginal-skifter, etter dette.

Jeg forstår at du ikke har gjort dette, da ville du ikke hatt spørsmål Maria har en bror ved navn Jørgen og en datter ved navn Live. Jfr. alder vedrørende skifte er alder korrekt (det burde ikke vært så vanskelig å innrømme at du ikke har sjekket disse skiftene). Jeg er oppmerksom på at du er Sannidal-ekspert, men å så tvil ved å ikke sjekke ut kirkebøker og skifter fullt ut er merkverdig. Jeg trodde at nye opplysninger ville bli mottatt med takk.

Hvis forfatter av Sannidal bygdebok hadde sjekket de overnevnte skifter, ville den blitt mer utfyllende og korrekt.

Jeg er dog villig til dialog vedrørende emne (forfedre av Maria Hansdatter), og kan hjelpe deg vedrørende dine forfedre (men da må arrogansen være fjernet, og seriøsiteten være på plass).

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Det ble sent i går, og besvarte ikke ditt siste avsnitt

Vedrørende opplysninger jeg spør etter er forfedre av Maria Hansdatter (les hovedtråd/emne), kan jeg ikke se at du har berørt noe av dette.

Den som spør er deg, vedrørende etterkommere av Maria Hansdatter.

De digitaliserte skiftene vedrørende Sannidal, stanser på begynnelsen av 1790-tallet.

Jeg har derfor sjekket orginal-skifter, etter dette.

Jeg forstår at du ikke har gjort dette, da ville du ikke hatt spørsmål Maria har en bror ved navn Jørgen og en datter ved navn Live. Jfr. alder vedrørende skifte er alder korrekt (det burde ikke vært så vanskelig å innrømme at du ikke har sjekket disse skiftene). Jeg er oppmerksom på at du er Sannidal-ekspert, men å så tvil ved å ikke sjekke ut kirkebøker og skifter fullt ut er merkverdig. Jeg trodde at nye opplysninger ville bli mottatt med takk.

Hvis forfatter av Sannidal bygdebok hadde sjekket de overnevnte skifter, ville den blitt mer utfyllende og korrekt.

Jeg er dog villig til dialog vedrørende emne (forfedre av Maria Hansdatter), og kan hjelpe deg vedrørende dine forfedre (men da må arrogansen være fjernet, og seriøsiteten være på plass).

mvh

Ole-Petter Eriksen

Hei

Beklager at jeg kom i skade for å bevege meg på siden av ditt emne vedrørende Maria Hansdatters forfedre.

Jeg gjentar gjerne på nytt at jeg ikke har funnet noen vesentlige avvik i det du har registrert, i forhold til det jeg har av opplysninger, bortsett fra at du manglet Maria's ekteskap med Anun Pedersen, men det har selvsagt ingen ting med ditt emne å gjøre.

Grunnen til at jeg spurte etter barna Jørgen og Live var fordi du sådde tvil om det kunne være den samme Maria Hansdatter vi diskuterte, og jeg ville forsikre meg om at det var den samme.

For meg er dette bare en hobby, og jeg regner meg absolutt ikke for å være noen ekspert.

Jeg trodde imidlertid Akivverkets brukerforum også var åpent for oss amatører.

Som tidligere nevnt, så tror ikke jeg har mer å bidra med her når det gjelder Maria Hansdatter's forfedre, og avslutter derfor deltagelsen i ditt emne nå, og ønsker deg lykke til videre.

m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er et ektepar med kausjonister, som jeg har utelatt.

Jacob Sivertsen gift 24/6-1730 (trolovet 11/4-1730) med Anne Olsdatter (kausjonister Tiøstol Frøvig og Isac Lønne).

Hans Olsen Hummelstad

Anders 27/12-1722 faddere : Kirsten Hummelstad, Aue Moe, Ole Nesland, Ole Moe

Kirsti 3/12-1724 faddere : Anne Olsd., Kirsti Hummelstad, Jens Haugholt, Even Nesland

Inger 20/2-1726 faddere : Ole Nesland, Even Nesland, Kirsti Hummelstad, Anne Olsdatter

Inger 22/2-1727 faddere : Ole Nesland, Lars Lønne, Aase Elefsd., Karen Olasd. Nesland

Hans Olsen Hummelstad Ekteskap 2

Mari 15/3-1730 faddere : Siri Tyvand, Barbro Ellingsd, Even Langemo, Ole Tyvand

Siri 12/3-1732 faddere : Barbo Gjerde, Taran Moe, Even Olsen, Ole Tyvand

Elling 24/1-1734 faddere : Chirsti Larsd, Aase Ellingsd, Knut Moe, Jens Evensen

Ole 23/10-1735 faddere : Siri Tyvand, Inger Evensd, Even Olsen, Ellef Hommelstad

Jens 19/1-1738 faddere : Kirsti Hommelstad, Anne Findboesd, Ole Tyvand, Ellef Hommelstad

Jens 7/7-1740 faddere : Kirsti Larsd, Anne Findboesd, Findboe Hummelstad, Lars Hommelsta

Anders 4/6-1743 faddere Aaste Tellefsd, Anne Findboesd, Jens Mørland, Anders Findboesen

Johanne 19/5-1746 faddere : Aase Mørland, Kirsti Hansd, Jacob Siursen, Kiøstol Jensen

Johanne 20/10-1748 faddere : Kirsti Tveitereid, Kirsti Hansd, Ellef Hommelstad, Tor Hegl

Even Olsen (han skriver seg til Nesland tom 1730, deretter Langemo med og uten patronym)

Ole 1/1-1730 faddere : Anne Dal, Anne Olsd, Hans Hommelstad, Jacob Lønne

Ole 18/2-1731 faddere : Tarjer Svennum, Anne Olsd, Hans Hummelstad, Ole Nielsen

Sissel 24/1-1734 faddere : Marte Lundereid, Ingebor Knutsd, Jacob Lønne, Ole Dal

Hans 20/1-1737 faddere : Tarjer Svennum, Inger Evensd, Hans Hommelstad, Tor Hegland

Aase 29/5-1740 faddere : Anne Jensd, Ingebor Nielsd, Hans Hommelstad, Steen Nielsen Nesl

Jacob Sivertsen/Siursen (han skriver seg til Lønne 1727-30, 1732-, 1731 til Langemo)

Hans 18/2-1731 faddere : Anne Dal, Anne Olsd, Ole Moe, Salve Lønne

Ole 25/2-1733 faddere : Randi Lønne, Live Giertsd, Even Langemo, Tor Bjørnsen Hegland

Gunder 23/9-1736 faddere : Kari Lønne, Anne Lønne, Lars Lønne, Tor Hegland

Abraham 16/11-1738 faddere : Mari Lønne, Inger Linnem, Hans Olsen, Tor Lønne

Abraham 20/12-1741 faddere : Marie Lønne, Kari Gundersd, Lars Lønne, Halvor Isachsen

Marthe 25/3-1743 faddere : Anne Jensd, Ingebor Nielsd, Hans Hommelstad, Steen Nielsen Ne

Mari 27/12-1744 faddere : Anne Jensd, Kari Eilertsd, Jens Evensen, Henrik Knudsen

Even 9/3-1749 faddere : Anne Jensd, Anne Nielsd, Isach

Jeg håper med dette på tilbakemeldinger vedrørende foreldre av Anne Olsdatter, samt Gjerstad/Vegårshei-eksperter vedrørende Jacob Siursen (Ole Haraldsen og Berthe Sigvaldsd

På forhånd takk.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Litt info vedrørende ekteparet Simen Torgiersen og Inger Magdalene Jørgensdatter.

Deres datter Rannei født i Kragerø 13/2-1735, konfirmert 17 år 1752 Kummeløen Drangedal.

Vedrørende ekteparet, finner jeg Simen som forlover til sin halvsøster Mari/Marie og Inger Magdalene som fadder til Simen`s bror Hans. Marie og Hans opptrer også som faddere til hverandres barn. Marie og Hans er hjemmehørende i Sannidal. Simen og Inger Magdalene er nå hjemmehørende i Drangedal, men tar turen til Sannidal, vedrørende overnevnte.

De andre søsken av Simen vet jeg lite om.

Vedrørende Simen født i Sannidal 9/10-1707. Hans far Torgier Simensen kommer muligens fra Sætre i Drangedal Da han blir enkemann 2/11-1727, trolover han seg i Drangedal med Torber Mortensdatter 3/2-1728 (kausjonister Jens Klokker og Lars Oseid), de får Mari/Marie 16/1-1729 (oppkallt etter Torgier`s første hustru Mari (Marie/Maren Pers-Pedersdatter).

Jeg tror hans sønn Simen har følt seg utilpass ved den nye situasjonen (han oppkaller ingen av sine barn etter sin far, men er iherdig vedrørende hans mor Mari/e og Peder), og han flytter til Kragerø. I Kragerø opptrer han første gang 27/1-1730, som fadder til sin onkel? Johannes Simensen (gift 11/4-1724 med Inger Christensdatter). Dette ekteparet flytter også til Sannidal, et par år etter at Simen har flyttet ditt. Johannes Simensen dør i Sannidal Juni 1747 46 år, født 1701. Simen Taraldsen Sætre Drangedal får en sønn Johannes dette året, mer om Simen Taraldsen senere.

Simen Torgiersen gifter seg 9/1-1733 (trolovet 6/11-1732) med Ragnhild Kielsdatter (kausjonister Giøde Salvesen og Christen Pedersen). De får Peder i Mai 1733 (faddere Ole Michelsen`s kone Catharina Maria Ericsdatter, Abraham Nielsen, Knud Nielsen, Christen Ingebretsen) som dør i Oktober 1733, hans Hustru Ragnhild dør i Juni 1733.

Simen Torgiersen gifter seg 2/1-1735 (trolovet 8/6-1734) med Inger Magdalene Jørgensdatter (kausjonister Jøde Salvesen og Abraham Nielsen). De får Rannei 13/2-1735 (faddere Signe Kielsdatter, Maria Abrahamsdatter, Jøde Salvesen, Thor Olsen).

Paret får Catrine Marie 9/12-1737 (faddere Torbor Povelsdatter, Johanne Christensdatter, Jørgen Jonsen, Lars Rasmussen).

Av faddere er det tydeligvis gjennom vennskap og perifere familie-forbindelser; eks. Abraham Nielsen var gift med Signe Kielsdatter (søster av Ragnhild), men her er det flere jeg er usikker på. Vedrørende Inger Magdalene har jeg en hypotese; født 1713 datter av Jørgen Nielsen Oterø, han flytter senere (1721) til Bærø, gifter seg som enkemann i 1731 med enken (etter Peder Svendsen) Torbor Povelsdatter (deres førstefødte etter giftemålet får navnet Peder, etter hennes mann). Inger kan ha fått tilnavnet Magdalene i forbindelse med flyttingen til Bærø (1721). Jørgen Nielsen får barn etter dette (med faddere av slekten Ungemand, en Magdalene Ungermand dør i 1729). En løs hypotese vedrørende tilnavnet, men innflytelse/påvirkning kan man ikke se bort fra.

Ekteparet oppholder seg i Sannidal i perioden 1739-1744. Simen opptrer som fadder og forlover i perioden, han dukker også opp på et skifte på Aasen 1740 (hvor han har et tilgodehavende beløp, vedrørende restaurering av hus og oppsetting av bygninger 15 riksdaler). Ekteparet får i denne perioden en datter 9/10-1742 Cathrine Marie (førstnevnte Cathrine Marie født 1737, er mao død), kirkebok over døde mangler i Sannidal i perioden 1740-1742.

Ekteparet oppholder seg i Drangedal (Kummeløen) fom 1745 (Peder døpt i Drangedal dette året).

Etter Inger Magdalene`s død Februar 1759, gifter Simen seg på nytt med Ingeborg Pedersdatter (og får flere barn med henne). Trolovelsen og giftemålet skjer i Sannidal (8/7-1759, 30/9-1759). Dette ekteparet bosetter seg på Eikenes i Drangedal.

Foreldre av Simen Torgiersen : Torgier Simensen og Mari(Marie/Maren) Pedersdatter (Persd

Trolovet 13/6-1707 (kausjonister Levor Moe og ????), ekteviet 25/9-1707.

Barn:

Simen 9/10-1707 faddere : Halvor Landsverk, Hans Holtene, Kari Svennum, Ingerborg Dal, Kari Linnem

Nils 9/12-1710 faddere : Niels Dal, Niels Svennum, Torkild Olsen Hegland, Guri Lønne, Else Olsdatter

Synnøve 16/12-1714 faddere : Niels Dal, Niels Lislau, Else Olsdatter, Kirsti Simensdatter, Mari Nilsdatter

Synnøve 28/12-1715 faddere : Christen Gjerde, Hans Langemo, Gunnil Holtene, Gunnil, Salve Dal

Lars 18/2-1720 faddere : Jon Fossen, Christen Hegland, Kari Svennum, Kari Olsdatter

Hans 1/1-1725 faddere : Anne Langemo, Kirsti Langemo, Jens Lundereid, Peder Svennum

Ekteskap 2

Mari (Marie) faddere : Torjer Kurdølen, Chrsti Dal, Tone Kurdølen, Halvor Madsen

Jeg håper med dette på tilbakemeldinger. På forhånd takk.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info vedrørende Anne Olsdatter sitt opphav.

Jfr første innlegg har hun en bror ved navn Even.

Even er gift med Kirsti Olsdatter Nesland/Langemo. Hun er datter av Ole Pedersen og Sissel Hansdatter. Hennes søsken er Karen, Anne og Ingeborg.

Ved skifte etter Even 5/5-1745 (Bamble sorenskriveri Pr. 4, side 340a), fremkommer det følgende; hun er da gift med Thor Olsen Kurdøl (som blir formynder til Hans og Sissel), samt hennes eierforhold på Langemo (arv etter hennes foreldre, som er navngitt).

Formynder for Ole og Aaste/Aase blir Jacob Sivertsen (som haver bortgaaende (Even) søster (Anne) til ekte (mann).

Karen gifter seg 24/6-1714 (trolovet 2/2-1714) med Jens Simensen (kausjonister Hans Larsen og Tor Dobbe). Paret får Marie 24/2-1715, faddere Niels Lunde, Levor Moe, Kari Fossen, Marte Olsdatter.

Anne gifter seg 2/8-1722 (trolovet 25/1-1722) med Ole Arnoldsen (kausjonister Hans Larsen og Tellev Knudsen). Paret får Arnold 30/11-1727, faddere Inger Svennum, Kirsti Olsdatter, Niels Dal, Niels Nielsen Dal. Ole Arnoldsen skriver seg til Langemo.

Kirsti gifter seg 24/7-1729 (trolovet 9/3-1729) med Even Olsen (kausjonister Niels Dal og Rasmus Moe). Her kommer jeg senere med barn.

Ingeborg gifter seg 27/11-1729 (trolovet 9/10-1729) med Webrand Halvorsen (kausjonister Knud Farsjø og Rasmus Moe). Jeg tar dog et forbehold vedrørende dette (ikke sjekket skifter).

Jeg tar her med en mulig bror av Even og Anne, slektsforbindelser foreligger.

Hans Olsen Hummelstad gifter seg 12/7-1722 (trolovet 21/3-1722 feilskrevet i kirkeboka som Lars Olsen) med Mari Larsdatter 1699-30/3-1728 (kausjonister Jens Haugholt og Levor Moe). Han gifter seg 24/6-1729 (trolovet 19/4-1729) med Kari Ellingsdatter (kausjonister Elling Tyvand og Findboe Hummelstad). Her kommer jeg senere med barn.

Far av Even og Anne, har jeg snevret inn til 3 personer. Andre kandidater er fjernet ved skifter og senere navnevalg (av Anne).

Jeg tar den minst troverdige først; Ole Olsen Aasen 1657-1730. Barn : Anne 16/11-1706, Halvor 24/6-1710-1/11-1711, Mari 20/4-1712, Gunnil 2/6-1715-23/8-1716, Christen 1701-23/8-1716. Patronymet avsløres ved Gunnil sin fødsel og død. Årsaken til at jeg tviler på at han er far; Even skriver seg til Nesland som fadder 1724 og senere. Aasen uteblir.

Neste kandidat; Ole Lønne død???. Barn : Knut 25/2-1702, Anne 6/9-1705, Kari 10/4-1708.

Det blir en del utskifte av personer på Lønne i perioden 1708-22, dette kan forklare Even`s oppholdssted 1724.

Siste kandidat er Ole Christensen han dør 62 år 29/7-1725, men for at han skal være troverdig må han ha skrevet seg til Lønne 6/9-1705. Årsaken er at han ikke får en datter ved navn Anne. Barn : Even 20/4-1704, Aase 10/4-1707-21/10-1728, Kari 24/2-1712 og Christen 9/7-1719.

For bedre å forstå faddere til barn av Hans, Even og Anne, setter jeg opp noen nyttige personer.

Salve Sivertsen gift med Kari Haraldsdatter. Lars Isachsen gift med Marie Jensdatter Myren. Jørgen Isachsen gift med Marie Salvesdatter, Anne Isachsdatter gift med Olav Ellingsen. Datter av Even Lønne; Inger. Dette var Lønne-delen.

Avkom etter Even Christensen Lien; Jens gift 1 Ingebor Siversdatter død 1729, gift 2 Aase Ellingsdatter Tyvand, Karen/Kari.

Avkom av Niels Nielsen Dal, Ole, Niels, Ingeborg gift med Steinar/Stener Nielsen Nesland. Enken til Niels Nielsen Dal (førstnevnte/senior) Anne Jensdatter Haugholt gifter seg med Eilev Nielsen Farsjø.

Jeg stopper her i denne omgang.

Full oversikt over barn og faddere blir lagt inn i morgen, men om noen skulle komme med opplysninger og spørsmål, vil jeg sette stor pris på dette.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Jeg har nå sjekket mer om de tre aktuelle kandidater, og sitter igjen med en (Ole Christensen Kiil og Ole Olsen Aasen utelater jeg).

Den eneste som er er igjen er Ole Lønne, han har patronymet Jensen, dette fremkommer ved dåp 18/3-1703 og 14/4-1709.

Vedrørende hans hustru sitter jeg med to alternativer; Aase Evensdatter 1671- 4/8-1709 og Mari Knudsdatter.

Førstnevnte kan ha vært en søster av Berthe Evensdatter gift med Halvor Henriksen Linnem

Bakgrunnen for utelukkelsen av de to førstnevnte, fremkommer ved senere dødsfall av døttre, samt Even (Anne sin bror`s bosted 1724).

Jeg håper på tilbakemeldinger vedrørende dette, samt Gjertad/Vegårshei-og Lønne ekspertise. I så tilfelle vil jeg belyse brukere, oppsittere og eiendomsforhold verørende Lønne (i så tilfelle må jeg også ta med Moe, Lofthaug , Haugholt, Lislau og Linnem).

Tilbakemeldinger mottas med takk.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Beklager at jeg kom i skade for å bevege meg på siden av ditt emne vedrørende Maria Hansdatters forfedre.

Jeg gjentar gjerne på nytt at jeg ikke har funnet noen vesentlige avvik i det du har registrert, i forhold til det jeg har av opplysninger, bortsett fra at du manglet Maria's ekteskap med Anun Pedersen, men det har selvsagt ingen ting med ditt emne å gjøre.

Grunnen til at jeg spurte etter barna Jørgen og Live var fordi du sådde tvil om det kunne være den samme Maria Hansdatter vi diskuterte, og jeg ville forsikre meg om at det var den samme.

For meg er dette bare en hobby, og jeg regner meg absolutt ikke for å være noen ekspert.

Jeg trodde imidlertid Akivverkets brukerforum også var åpent for oss amatører.

Som tidligere nevnt, så tror ikke jeg har mer å bidra med her når det gjelder Maria Hansdatter's forfedre, og avslutter derfor deltagelsen i ditt emne nå, og ønsker deg lykke til videre.

m.v.h. Gunnar.

Hei Gunnar

Jeg tenkte på å ikke svare på ditt spørsmål, da dette er tilbakelagt av meg.

Årsaken til at jeg sådde tvil om det var samme Maria Hansdatter vi diskuterte i mitt innlegg 19, må sees på bakgrunn av ditt innlegg 17. Litt om ditt innlegg 17:

Her sår du tvil om dette er min Maria Hansdatter som sitter som enke på Svennum FT.1801

Etter konstateringen av dette, fortsetter ditt innlegg med "Jeg vet ikke om dette er din slekt og evnt. hvordan du kommer inn her".

Du snur mao problemstillingen på hode, den som sådde tvil var deg (jeg besvarte i mitt innlegg 19, med tilsvarende). Objektivitet er viktig.

Enkelte ganger kan det være en fordel å se på hva man har skrevet.

Jeg ser også at du har en bror av Maria Hansdatter (Jørgen), som dine forfedre. Jeg er etterkommer av ekteparet Peder Jørgensen og Maria Hansdatter.

Jeg forstår at bygdebøkene i Drangedal- og Sannidal inneholder feil (samt at de ikke belyser forfedre Av Maria Hansdatter). Dette på bakgrunn av mye flytting (Sannidal/Kragerø/Sannidal/Drangedal/Sannidal). Derfor belyser jeg nå dette.

Jeg ser du ikke har noe å bidra med vedrørende forfedre av Maria Hansdatter (og bror Jørgen), men nå har du gjennom mitt innlegg fått flere forfedre.

Jeg anser meg med dette som ferdig med saken (og har lagt dette bak meg).

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

Mange takk for tilbakemelding. Vedrørende Aslov Aslachsdatter; hun skrev seg til Kroken i Drangedal. Forlovere: Ole Jensen Voje og Elef Heldal. Elef Heldal er av interesse, hans patronym er Ingebretsen.

Han gifter seg før 1697 med Ingeborg Jonsdatter (1678-Januar 1704). Da han gifter seg med Kirsten Larsdatter 25 Tr. 1708 (trolovet 16 Tr. 1708), er forlovere Niels Lønne av Sannidal og Torbjørn Røe.

Både Torbjørn Røe og Elef Heldal er ofte faddere til personer, som ikke er født i Drangedal. Eksempel: dåp 16 tr.1705 Aasel døpt av en mann i Vissedal ved navn Knud Brennestadmoen.

Giftemål : Halvor Olsen fra Vissedal trolovet 2 pinsedag 1706 (ekteviet 16/7-1706) med Aslov Torbjørnsdatter Røe, forlovere : Einert Lund og Erich Vorestad? i Vissedal.

Aslach Rollefsen (1656- 8 Tr.1699) gift 2/5-1697 med Berthe Asbjørnsdatter, forlovere Rasmus Jusserød og Elef Vølestad.

Rollef Aslachsen gift 8 Tr.1704 med Anne Olsdatter Vølestad, forlovere Jens Klokker og Ole Vølestad.

Aslov Aslachsdatter har enten hatt tilhold på Røe i Kroken eller Aakre, legger ellers merke til at Gunild Salvesdatter får en sønn (etter sin manns død) 2 pinsedag 1698 ved navn Salve (Aslov kan ha vært barnepike for Salve, hennes første sønn med Sivert får dette navnet), faddere bla fra Juklerød og Heldal. Navnevalget Salve er dog kun en hypotese, intet mer.

Avslutningsvis; Sivert Jonsen er den som blir gravlagt 1/1-1734, og ikke Jens. Oversettelsen til Dis-Norge er feil.

Håper med dette på en tilbakemelding. På forhånd takk.

mvh

Ole-Petter Eriksen :)

Hei igjen Per

Jeg har sjekket noe mer vedrørende Aslov Aslachsdatter sine foreldre.

Jfr overnevnte; Aslov Aslachsdatter har enten hatt tilhold på Røe i Kroken eller Aakre i Kroken. Vedrørende hypotesen (med Aslach Rollefsen som far gift 2 ganger), legger jeg nå ut en ny hypotese som er verdt å sjekke ut.

Vedrørende barnedåpen 2 pinsedag 1698 (med faddere fra Juklerød og Heldal), samt hva jeg ellers belyste (forlovere 16 Tr. 1708), gikk det muligens et lys opp for meg.

Årsak; Juklerød. Angående Juklerød-familien, eierinteresser på Hegland i Sannidal (samt Heldal-familien). Jfr. Sannidal-bygdebok står det under Hegland; Aslach Salvesen født 1623 hadde en sønn ved navn Berull (og at de flyttet sannsynligvis til Heldal før 1665), eier Liv Heldal (Vestre Hegland). Østre Hegland Berull Salvesen født 1621 (sannsynligvis fra Heldal, flytter noe senere) hadde en sønn ved navn Aslach. Muligens hentet av FT 1664.

Jeg tror dog ikke at Aslach flyttet før 1665, at han flyttet til Drangedal er dog meget sannsynnlig (usikker på hvilken gård).

Jfr. FT 1665 Hegland oppsittere; Enken Gunnild Aslachsdatter, Aslach - og Berull Salvesen.

Jfr. FT 1666 Hegland (nå er enken Gunnild Aslachsdatter borte) oppsittere; Aslach Salvesen 42 år og Berull Aslachsen 44 år. Sønner; Bernt(Berull?) Aslachsen 2 år og Aslach Berullsen 6 år (sistnevnte oppført som ste-sønn, sannsynligvis feil).

Det er denne Aslach Salvesen som er av interesse (gift begynnelsen av 1660-tallet?), som godt kan være far til Aslov Aslachsdatter (født ca. 1680).

Jeg har dog ikke sjekket mer vedrørende Aslach Salvesen og hans hustru, men tror denne hypotesen er verdt å sjekke ut (finner kun denne kandidaten, første hypotese avskriver jeg; denne Aslov har patronymet Elefsdatter).

Håper på tilbakemelding vedrørende hypotesen.

mvh

Ole-Petter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket mer om de tre aktuelle kandidater, og sitter igjen med en (Ole Christensen Kiil og Ole Olsen Aasen utelater jeg).

Den eneste som er er igjen er Ole Lønne, han har patronymet Jensen, dette fremkommer ved dåp 18/3-1703 og 14/4-1709.

Vedrørende hans hustru sitter jeg med to alternativer; Aase Evensdatter 1671- 4/8-1709 og Mari Knudsdatter.

Førstnevnte kan ha vært en søster av Berthe Evensdatter gift med Halvor Henriksen Linnem

Bakgrunnen for utelukkelsen av de to førstnevnte, fremkommer ved senere dødsfall av døttre, samt Even (Anne sin bror`s bosted 1724).

Jeg håper på tilbakemeldinger vedrørende dette, samt Gjertad/Vegårshei-og Lønne ekspertise. I så tilfelle vil jeg belyse brukere, oppsittere og eiendomsforhold verørende Lønne (i så tilfelle må jeg også ta med Moe, Lofthaug , Haugholt, Lislau og Linnem).

Tilbakemeldinger mottas med takk.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Jeg ønsker med dette innlegget å belyse far til Jacob Siursen, samt far til Anne Olsdatter.

Vedrøende Anne Olsdatter og hennes bror Even.

Jfr. opphold på Nesland og senere Langemo, finner jeg noe av interesse i Sannidal-bygdebok. Etter Even sin død 1744 flytter enken til Kurdøl, og Ole Jensen bor nå på Langemo. Det kan ikke sees at ætten (til Ole Jensen) ble på Langemo. Videre står det; Ole Jensen vitnet i 1740 om noe han hadde hørt av sin far Jens Aakre i Kroken. Da var han (Ole Jensen) 75 år.

Denne Ole Jensen kan godt ha vært far til Anne og Even, skriver seg til Lønne 1709, og senere til Langemo. Vedrørende Ole Jensen sin far finner jeg en kandidat (gift 2 ganger); Jens Auersen født i Gjerstad 1648, bosetter seg og eier en part av Aakre i Kroken 1686 (gifter seg 2 1690 med den langt yngre Aase Salvesdatter). Dette hypotesen stemmer under forutsetning av at Ole Jensen ikke var 75 år 1740, men 73 år.

Dokumentasjon vedrørende Jens Auersen (født i Gjerstad) første ekteskap mangles.

Jfr . Sannidal-bygdebok vedrørende Langemo/Nesland/Svennum er to brødrepar belyst Nils Pedersen gift med Karen Stenersdatter (fra Åkre i Kroken)og bosetter seg på Svennum samt hans bror Ole Pedersen gift med Sissel Hansdatter flytter til Mastereid, men bor på Langemo 1700-?. Videre står det at det ble skiftet etter Ole Pedersen 1723, hvor paret har to barn Hans og Kirsti. Dette skiftet har jeg ikke sett. Bakgrunnen til til at paret hadde en sønn ved navn Hans, må vel tilskrives at Hans Langemo opptrer som fadder i perioden 1715-1720. Antar at det er snakk om denne Hans som skriver seg til Hommelstad fom 1722 (og er en mulig bror av Anne og Even, og ikke Kirsti som ble gift med Even).

Jeg har tidligere belyst skifte Anno 1744 (Even død). At hennes foreldre er Ole Pedersen og Sissel Hansdatter.

Ole Pedersen og Sissel Hansdatter skifter på Langemo 16/4-1727, Bamble sorenskriveri Pr.4 side 340. Karen og Anne er gift, Kirsten/Kirsti og Ingeborg er ugift. Svogeren påtar seg formynder-ansvaret for de to ugifte Kirsten og Ingeborg.

Ved dette skiftet er foreldrene Ole Pedersen og Sissel Hansdatter i live.

Tilbakemelding vedrørende dette ønskes.

Foreldrene til Jacob Siursen er tidligere belyst, og setter med dette fokus på foreldrene til Siur Jonsen.

Jeg vet ikke hvorfor Sannidal-bygdebok bruker betegnelsen Østre- og Vestre-Lønne fom 1660-1780. Samtlige skifter jeg har gjennomgått bruker betegnelsen Nordre Lønne (ikke Østre) og Søndre Lønne (ikke Vestre). Jeg ønsker ikke å skape kaos og bruker videre Vestre Lønne (og ikke Søndre).

Hele Lønne hadde en skyld (anno 1647) 5,5 H. Den som står oppført i skattematrikkelen (1647) er Joen og hans medkonsorter. Joen Siversen/Siursen er født 1613.

FT.1660-tallet 4 oppsittere; Joen Siversen, Alf Gundersen, Even Pedersen og Knud Madsen.

Ekstakt årstall for oppdelingen av Lønne vites ikke, men begge gårdsbruk settes med skyld 2 H og 9 Sk hver. Dette jfr. skifter på 1690-tallet.

Joen Siversen får 2 sønner Niels og Siur/Sivert. Skiftet etter Niels Jonsen`s hustru på Ramsåsen,Mo 30/9-1725 er av interesse, paret gifter seg 1713 og får ikke barn. Her fremkommer det at Niels Jonsen`s far skifter 2/5-1693, og hans mor skifter 30/3-1720. Eneste kandidat jeg har funnet troverdig vedrørende mor, er Berte Kiil død 3/3-1720 81 år. Niels sin fars- og morsarv er 7 3/4 skinn i Vestre Lønne og 2/3 skinn i Lofthaug.

Jeg antar at hans bror Sivert/Siur har fått tilsvarende.

Brødreparet innehar mao 1 H og 4,5 Skinn i Vestre Lønne, dette tilsvarer halvparten (2 H og 9 Skinn) av Vestre Lønne.

Spørsmålet er da hvem som sitter med den andre halvparten. Dette fremkommer i skattematrikkelen anno 1723 (Østre Lønne Isach Halvorsen 2 H 9 Skinn) Vestre Lønne 2 H 9 Skinn Niels Lønne og hans barn (dette er ikke Niels Jonsen, legg merke til "og hans barn" samt at Niels Lønne opptrer som fadder 1713-20, også sammen med Niels Jonsen (han bruker alltid sitt patronym). Denne Niels Lønne har en Hustru ved navn Anne som dør 3/2-1719 72 år, Niels Lønne dør 14/4-1729 73 år, ekteparet har flere barn. Niels Jonsen dør sannsynligvis 1742 (dette på bakgrunn av senere skifter på Vestre Lønne, tinglysningsdokumenter).

Matrikkelen anno 1723 viser at de er 3 brukere/oppsittere på Lønne. Østre Lønne Isach Halvorsen (hans barn er unge). Vestre Lønne Joen Nielsen (sønn av Niels Lønne og gift med Live Salvesdatter) og Siur/Sivert Jonsen. Vestre Lønne er mao oppdelt i 2 gårdsbruk.

Håper på dette med tilbakemeldinger.

Jeg vil snart sette søkelys på ekteparet Torgier Simonsen og Marie Pedersdatter, hvor søkelyset vil være på Svennum/ Dal/ Braaten/ Fossen.

mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider