Gå til innhold
Arkivverket

DNA-møter i regi av Norsk slektshistorisk forening


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Det er opprettet en DNA-gruppe i Norsk slektshistorisk forening. Den er åpen for alle, uansett om man har medlemskap i foreningen eller ikke.

 

Annonse:

 

Fagfeltene integreres: DNA møter genealogi

 

Nysgjerrig på DNA? Treff slektsforskere som har testet seg!

 

Vi arrangerer åpent DNA-treff 9. juni, kl. 11.00—15.00.

 

Sted: Slektsforskernes hus, Øvre Slottsgate 2.

 

Enkel innføring og tilbud om ulike tester.

 

Alle er velkomne! Ta gjerne med en antatt slektning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende initiativ! Dette skal jeg i alle fall vurdere. Har selv tatt mtDNA test, og venter på på resultatet av family finder på Familytree DNA. Når det gjelder nære slektninger ser det riktignok ut som jeg kommer til å finne alle selv (vhja. slektsgransking), men hvem vet hva som kan dukke opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende initiativ! Dette skal jeg i alle fall vurdere. Har selv tatt mtDNA test, og venter på på resultatet av family finder på Familytree DNA. Når det gjelder nære slektninger ser det riktignok ut som jeg kommer til å finne alle selv (vhja. slektsgransking), men hvem vet hva som kan dukke opp. :)

 

Du bør ikke ha altfor store forventninger til en mtDNA-test. Det har sammenheng med at de mutasjonene en mtDNA-test skjer så sjelden, av og til over 10.000 år mellom hver mutasjon.

 

Derfor gi en slik test først om fremst informasjon om hvor og hvordan de ulike haplogrupper (klaner) oppsto lenge før siste istid, og om hvordan disse gruppene har "vandret" fra Midt-Østen og Sør-Europa etter istida. Grovt sett kan man få et visst begrep om vandringsrutene nordover. Andre tester enn mtDNA må til dersom du skal sjekke din egen slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MtDNA er det lenge siden jeg fikk svar på, og jeg har ingen matcher på fullsekvens. Hvis jeg ikke får treff på Family finder (autosomal) blir jeg derimot overraska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MtDNA er det lenge siden jeg fikk svar på, og jeg har ingen matcher på fullsekvens. Hvis jeg ikke får treff på Family finder (autosomal) blir jeg derimot overraska...

 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Det arrangeres nytt møte lørdag 15. juni kl. 11-16 i Øvre Slottsgt. 2b.

 

Det vil denne gang være foredrag av interesse både for nybegynnere og mer erfarne, med anledning til å stille spørsmål.

 

Alle er velkomne, uansett foreningstilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Åpen DNA-dag 19/10 i slektsforskernes hus

 

Syns du DNA i slektsforsking høres spennende ut? Kom til Øvre Slottsgate 2 B i Oslo lørdag 19. oktober! Her treffer du flere interesserte som har hatt stort utbytte av å teste seg. Erfaringer blir delt i seks forskjellige foredrag. Dette er en enestående mulighet til å lære mye på kort tid.

 

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi følger en agenda fram til kl. 15. Flere av administratorene i Norgesprosjektet (Norway DNA) og det skogfinske DNA-prosjektet (Forest Finn DNA) er til stede.

Vi starter dagen starter med to parallelle foredrag. I den ene salen vil det fokuseres på temaer for deg som er nybegynner. I den andre salen vil temaet være for de litt viderekomne.

Dersom du ønsker å teste deg, har vi nedsatt pris på Family Finder-tester fra Family Tree DNA knyttet til arrangementet.

 

Tidsplan

11.00 – 11.15 Felles åpning.

11.15 – 12.00 -Nybegynner. Håkon Styri. Y-DNA samt sammenligning av hvordan tester på Y-

og MtDNA fungerer.

-Viderekommne. Trond Bækkevold. MtDNA og peiling av morslinjer. Hvordan bruke MtDNA genealogisk?

 

12.15 – 13.00 -Nybegynner. Svein Arnolf Bjørndal. Den autosomale testen Family Finder. De

autosomale testene finner nære og fjerne slektskap.

-Viderekomne. Frode Myrheim. «Korleis ein kan nytta skriftlege kjelder og Y-DNA».

deretter: Sigmund Steinsbø. Y-DNA med NPE (Non Paternal Event). Det kan være

mulig!

 

13.15 – 14.00 - Anne Marit Berge. «Hvordan finne informasjon om resultatene dine fra

kontoen din og nettsidene?» Praktisk demonstrasjon.

- Jan Myhrvold. «Status i det skogfinske DNA-prosjektet»

 

14.30 – 15.00 Felles diskusjon om personvern og etikk.

 

15.00 – 16.00 Vi deler erfaringer og diskuterer.

 

Hilsen DNA-gruppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg minner også om muligheten til å lære mer om bruk av DNA i slektsforskning. Møtet på Riksarkivet på lørdag er åpent for alle. Det er grunnleggende kurs for begynnere og foredrag for viderekomne - http://genealogi.no/node/623

 

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.