Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Sofia Larsdtr og Ingebrigt Anderson i Sund

Arvid Skogseth
 Del

Recommended Posts

Dette paret budde på Nygård i Sund:

Johanna Sofia Larsdtr f. 1801 d. 1875, ukjend fødestad, konfirmert i Sund i 1818 (dåpsdato oppgjeven til 1. mai 1801), då var Daniel Arneson nemnd som (foster)far, ved vigsla vart faren skriven som matros Lars Jonson. Johanna Sofia g. 1830 m. Ingebrigt Anderson f. 1798 Gaular i Sunnfjord d. 1850. Alderen hans var oppgjeven til 32 år ved vigsla, og fødestaden Foss i Sunnfjord, faren var Anders Olson Mosstad i Gaular. Men dåpen til Ingebrigt er ikkje å finna i kyrkjeboka for Gaular, og han er ikkje nemnd i barneflokken til Anders Mosstad (jf Gaularb. IV s 420). Ingebrigt kalla eldste sonen Rognald, kan det vera oppkalling etter fosterfar?

Veit nokon meir om opphavet deira?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vet ikke om dette kan være et skudd i blinde. Men jeg finner en Johanne Sofie døpt 01.05.1801 som uekte barn på Askøy. Men her er far oppgitt som matros Fredrick Jonsen.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=dp12471744ue&gardpostnr=68&personpostnr=200&merk=200#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Ingebrigt, så er vel den mest passende kandidaten han som vi finner 3 år gammel på Mjeld ved Myren i Indre Holmedahl. Han er sønn av Anders Engebrechtsen og Ingeborg Ottesdtr. Kan det tenkes at de har bodd på Mosstad?

Det var skifte etter Anders Olsen Mosstad den 14.05.1822 og der er ingen sønn Ingerbrigt nevnt.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24207/46/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebrigt Andersen Mjeld giftet seg i Gaular i 1823, så han er det ikke:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 3 (1821-1840), Ekteviede 1823, side 318.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11414&idx_id=11414&uid=ny&idx_side=-282

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227270625.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var den kandidaten ute av bildet. Kan det tenkes at den godeste Anders Olsen Mosstad har fått en sønn utenom ekteskap? Men hvor er han i så fall i 1801 tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Johanna Sofia fødd på Askøy er ein svært god kandidat, eg trur det er henne. Litt meir informasjon:

Konfirmert: 1818 27.09. Østervold Johana Sophie Sund 1. Mai. 1801 paa Sund (fosterfar) Daniel Sund, ved konfirmasjonen i klokkarboka skrive som Johanne Fridriks Sund, (foster)far Daniel Sund, ved vigsla vart faren skriven som matros Lars Jonson.

Her vert altså både fornamnet Fredrik og farsnamnet Jonson nemnt i to ulike kjelder. Yrket matros stemmer også. Er Fredrik vorte omdanna til Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Arvid.

Ulempen med barn utenom ekteskap på den tiden vi her snakker om, er at vi ikke alltid kan stole på de opplysningene som ble gitt til presten. Om dette bare var et tilfeldig bekjennskap, er det ikke engang sikkert at synderen har oppgitt rett navn. Kanskje fant man ut senere at han egentlig het Lars. Det er ikke godt å si.Men i og med at det ved konfirmasjonen oppgies at hun er en Fricksdtr. så tror jeg du med sikerhet kan fastslå at det er den rette jenta jeg fant på Askøy. Moren finner du på Askøy i 1801 tellingen også.

Nå det gjelder Anders derimot, så var det en verre nødt å knekke. Ingebrigt kan ikke være sønn av Anders Olse Mosstad og hans hustru. Da er der to muligheter. Enten har Anders fått en sønn utenom ekteskap som således ikke nevnes i skiftet ( men dåpen burde finnes likevel), eller så må det ha bodd en annen Anders Olsen på gården i en periode. Det sies jo at han skal være født på gården Foss. Kanskje flyttet familien til Mosstad på et senere tidspunkt. Jeg vet ikke om det er mulig å finne konfirmasjonen til Ingebrigt rundt 1813. Kanskje den kunne ha fortalt oss mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud kan vera denne:

Ft 1801 Bergen Aschøens Ramsviig Giertrud Sophie Meyer Logerende 21 Ugivt Ernærer sig ved at sye for folk af by

og fødd i Bergen: Mar 14 1779 DK

Rolle Still./sivilst. Førenamn Etternamn Fødd dato

79372 Barn Giertrud Sophie Mar 06

79373 Far arbeidsmand Frantz Meyer

79374 Mor Anne Susanne Preus

gift i Bergen:

Kield Christensen Giertrue Sophia Mejerts provis p. fr.pr. Nov 18 1804 DK

Eg fann ingen matros Fredrik Jonson i ft 1801, kanskje var han i utanriksfart.

Takk til Siw og Rune! Vi kom visst til same konklusjon. Denne Fredrik kan jo vera eit namn mora har oppgjeve ved dåpen, i og med at han ikkje er med i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da fant du vielsen til Gjertrud også. Da bør det være mulig å følge den grenen videre. Som jeg nevnte tidligere er det slett ikke sikkert faren het Fredrik. Det er godt mulig at han faktisk het Lars Jonsen. Ellers kan det også tenkes at det finnes noen domsdokumenter vedr, det faktum at Johanna ble født utenom ekteskap.og at slike dokumenter evt. kan avsløre hvem faren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja saka kom opp på tinget, fann dette i tingboka for Nordhordland:

Maaneds Ting [1801] i Bergen: Aar 1801 Mandagen den 3die Augusti blev holden Maaneds Ting i Sorenskriverens Huus i Bergen

Fogden Høegh mødte og tilkiendegav: at have efter Angivelse fra Sogne Præsten Hr: Koht til Strudshavn, under 5 Maij sidstl: ved mundtlig Varsel ladet indkalde Lejermaals Begiengersken Giertrud Meyer for begaaet Lejermaal med Søefarende og bortreiste Matros Friderich Jonsen som desformedelst ikke har været at finde; og som Fogden desuden har erkyndiget sig om dette Qvinde Menneskes meget usle og fattige Omstændigheder, saa kan hun ikke formaae at udrede høyere Bøder end 32 s:, som da hun nu erlagde disse, begiærede Fogden Angivelsen vedhæftet det i Dag passerede sig beskreven meddeelt som blev bevilget.

Han kan jo ha heitt Fredrik, og reist til sjøs før teljingsdagen 1.2.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt er mulig Arvid. Men all den tid han ikke ble funnet, antar jeg at det er Gjertrud som oppgav navnet på barnefaren. Og hun igjen har vel bragt videre det hun trodde var barnefarens navn. Om vi da antar at han faktisk presenterte seg ved navn eller bare sa ar han het Fredrik. En løgn blir jo ikke mer sant om man gjenforteller den flere ganger.

Jeg sier altså ikke at han ikke het Fredrik, men han kan like gjerne hatt et helt annet navn.

Jeg har i min egen slekt et lignende tilfelle i 1809 hvor barnefaren angivelig skulle hete Snub og var en hollandsk skipper. Det rette var at han het Jacob Stub, var norsk, men skipper på en hollandsk skute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er ein på tynn is...

Eg har formulert det slik:

Farsnamnet til Johanna vart altså endra frå Fredriksdotter til Larsdotter. I tilfelle fornamnet var oppgjeve feil ved dåpen, så var det ein Lars Jonson på 26 år som budde i Bergen i teljinga 1801, og som var matros på reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider