Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Horningdal 1744

Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

Skifte Horningdal 1744-1747 side 9 protokoll 9, kan du tyde siste sønnen i dette skifte, eventuelt er det ett langt eller kort navn?. Takk Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Ole Olsen til enke Ane Andersdatter og fire barn: Elling, 14, Ole, 9, Niels (??), 7, og Aagaate, 11 år.

Navnet på den yngste sønnen er tilnærmet umulig å tyde. Det er et kort navn, og det ser ut som første bokstav er N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Ole Olsen til enke Ane Andersdatter og fire barn: Elling, 14, Ole, 9, Niels (??), 7, og Aagaate, 11 år.

Navnet på den yngste sønnen er tilnærmet umulig å tyde. Det er et kort navn, og det ser ut som første bokstav er N.

Kunne det være en M for Michel, har et bygselbrev fra 1770 på Ous i Eid, der en Michel Olsen Espe bygsler, der er ingen Ole på Espe i Eid, mens der finns denne Ole Olsen på Espe i Horningdal. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for hjelpen Aase, ser at Bb for Horningdal har feil når de påstår at denne Ole Olsen Espe hadde en sønn Powel, som det da skulle ha stått i skiftet, men denne Powel kommer fra Lillestøl, så da kan det være Michel som er yngste sønn av Ole, men som er vanskelig å få vite med sikkerhet, siden skiftet er så utydeligt. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre var det ingen ting å dele på heller, så vi får ikkje repetisjon på namna på arvingane i ei utlodding, det brukar ofte å vere ein redningsplanke. No veit ikkje eg kva som er din innfallsvinkel til denne familien, men veit du meir om borna Elling og Ågåte? Og mor deira, var ho dotter til Elling Andersson Seljeset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aagathe Olsdtr.1732-1785 gifter seg med neste brukar Peder Magnesen 1746-1765, som var sønn av mann til stedmoren, Magne Knudsen Dobakk, Peder dør 1 år etter og da gifter Aagot seg opp igjen med broren Anders Magnesen 1748-1804, men desverre er der ingen skifter på Espe etter disse. Elling er iflg BB utkommandert, og ingenting er funnet etter 1743(44), da dette utydelige skifte omtaler han,jeg har ikke funnet ham i mine databaser. Jeg har denne fam i mitt slektsprogram, men jeg holder på i ledige stunder og prøve å finne alle barna til brukerne på de forskjellige gårdene i Eid og hvor de blir av, kanskje det samme som du har i Gloppen?, og har nu fått tilgang til Bygselslistene for Nordfjord fra 1750, og da kan jeg løse flere uløste saker, hvor kom denne brukeren fra, feks. denne Michel Olsen på Ous i Eid, som nu har fått sin løsning. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobber for statsarkivet i Bergen med registrering, for tiden holder jeg på med dødsmeldinger for Eid 1884-1972, har jeg fått tilsendt DVD fra Yngve med bygselslistene for Nordfjord,som jeg forstår det, er disse blitt glemt lagt ut på Digitalarkivet, jeg har spurt om disse, siden jeg holder på med å lage en database for Eid. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant. Vi får håpe dei kjem ut på DA snart då, her er sikkert mykje snadder å finne. Alternativet er å fri til Nedrebø for ein eigen CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke være for optimist her, trolig går det både sommer og høst før noe skjer, så kanskje en epost vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skannet den aktuelle delen av siden og legger den ut her. Originalen er svært slitt, og derfor knapt nok leselig. Værsågod:

post-286-0-94977200-1333430584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...