Gå til innhold
Arkivverket

Buskerud: Major (Christian) Fredrik Richelieu og Ide Christina Poulsdatter Glud

Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Siterer fra http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.aho.no%2FGlobal%2FDokumenter%2FForskning%2FAvhandlinger%2FHvinden-Haug_web.pdf&ei=gyt4T6iCBqSF4gTT4NnlDg&usg=AFQjCNHzypYI-AffmP4_CbTGdAR0s0aIXg&sig2=a0mzQbl5lrk03ZvqAyMENQ som omhandler Poul Glud (1661-1719) på Austad i Drammen:

"Glud hadde to døtre i første ekteskap; Ide Christine g.m. major Christian Fredrik Richelieu til

Sem i Eiker og Fredrikke Louise g.m. kansellisekretær Johan Severin Benzon til Estvadgård i

Jylland."

På omtrent samme tid i Drammensområdet har man oberstløytnant Johan Daniel Richelieu (ca 1645-1695). Han bodde på setegården Sem i Eiker (ved Hokksund). Johan Daniel var gift to ganger. Første gang i 1679 med Anna Christine von Hatten og andre gang i 1689 med Anne Cathrine Walther. Jeg har lest at sønnen fra 1. ekteskapet, Friderich Wilhelm, døde som barn. Fra andre ekteskapet har jeg lest om barna Marie Cathrine Christine og Jost Philip.

Opplysningene om Richelieu er kun hentet fra sekundærkilder, blant annet "Admiral Richelieus anetavle.." av HAUCH-FAUSBØLL, TH. (København, 1931).

Det jeg lurer på er om noen har lest noe mer om denne Christian Fredrik Richelieu (ev. Fredrik de/von Richelieu) og hans opphav, enten i primær- eller sekundærkilder? Jeg ønsker bekreftelse på koblingen mellom ham og Johan Daniel - og det er også interessant å få til en oversikt over barna hans. Og har noen tips om hvordan jeg kan undersøke dette videre?

mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Ovenstad sine militærbiografier er ikke nye for meg, men jeg glemte dem i farta. Nå har jeg gått over Richelieu'ene på nytt og er vel egentlig enda mer forvirret enn før. Det dukket opp Richelieu'er jeg ikke helt vet hvor hører til. Og om den Christian Fredrik / Fredrik Christian Richelieu som står nevnt hos Ovenstad er min er jeg også usikker på. Men uansett; takk for lenken, Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider