Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebok for Valdres, Sør Aurdal, Oppland

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har tilgang til bygdebok for Sør-Aurdal i Valdres, Oppland, så er jeg interessert i opplysninger om gården Stavdahl.

Jeg finner at Ole Tidemandsen giftet seg i Sør-Aurdal 13.06.1698 med Mari Ingebrigtsdtr.. Hva sier bygdeboka om denne familien? Videre er jeg interessert i sønnen Tideman Olsen som skal være døpt 12.06.1707. Han giftet seg 16.11.1731 med Guri Olsdtr.. Hun døde i 1738 og Tidemand giftet seg opp igjen.

Når og hvor døde Ole og Mari. Og når døde Tideman Olsen? Og til sist sier bygdeboka noe om Guri Olsdtr. og hennes opphav? I følge alder ved død skal hun være født ca. 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp i håp om at noen sitter med bygdeboka for Sær Aurdal for hånden.

Jeg har funnet at Thidemand Olsen døde 11.05.1766 på Svabemoen i Kongsberg, så det spørsmålet er løst. Men jeg håper fortsatt på opplysninger om foreldrene hans, samt foreldre og fødested til kona Guri Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Sør-Aurdal har følgende opplysninger:

Knut Knutsen Framgarden f. ca. 1595, levde 1664

Sønn Timann Knutsen Stavedalen f. ca. 1641

mulig gift med Marit Torsteinsdtr. f. ca. 1641 død 1695 på Houlie (annet navn på Stavedal)

Sønn Ola Timannsen Stavedalen

gift (1) 1698 med Marit Engebretsdtr. 1673-1733

Sønn Timann Olsen f. 1707

gift (1) 1731 med Guri Olsdtr. mulig fra nedre Bagn bruk 2 f. 1699 d. 1738

Og under nedre Bagn står følgende:

Gulbrand Olsen nedre Bagn f. ca. 1618

gift med Inger Olsdtr. Ve, fra Flå

Sønn Ola Gulbrandsen nedre Bagn 1651-1712

gift med Kari Torsteinsdtr. 1655-1730

Datter Guri f. 1699, mulig gift med Timann Olsen søndre Stavedalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Terje for oppslag i bygdeboka. Det er" von i hengande snøre", så jeg håpet i det lengste at noen ville reagere på mitt spørsmål.

Jeg ser jo at bygdebokforfatteren har hatt problemer med å dokumentere med sikkerhet opphavet til noen av ektefellene. Så her får jeg prøve å grave videre i de kildene som måtte være tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider