Gå til innhold
Arkivverket

1940-folketeljing for U.S.A.

Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Då er den store dagen endeleg kommen. Om eg har forstått dette rett, så vert dei skanna bileta lagt ut her i 3-tida i ettermiddag. Søkbar indeks må ein vente litt lenger på, men ivrige frivillige registratorar set igong så snart bileta vert lagde ut på nettet.

Stephen Morse har tenkt litt på korleis ein skal finne fram i bileta, og denne sida inneheld litt om dette, i tillegg til anna nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig at USA har publisert 1920, 1930 og nå også 1940 - mens vi fremdeles "gleder oss" over lanseringen av 1910 i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig at USA har publisert 1920, 1930 og nå også 1940 - mens vi fremdeles "gleder oss" over lanseringen av 1910 i Norge...

Så veldig underlig er det vel ikke, da det er helt forskjellig lovverk som forvalter folketellingene.

USA valgte i sin tid 72 års sperrefrist, mens Norge valgte 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har greidd å få fram bilete av 40-teljinga? Det virkar som om det ikkje berre er Altinn som har problem ved for stor pågang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har greidd å få fram bilete av 40-teljinga? Det virkar som om det ikkje berre er Altinn som har problem ved for stor pågang.

Har prøvd nå et par timer, men ser ut som det er trafikk-propp. Får vel prøve igjen over påske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har vist flere stater, men er sikkert treg den også.

http://1940census.archives.gov/getting-started/

Det er nok noe galt med serverne til DA for tiden, det er nok det som gjør at det er tregt, en må vente i det vide og brede på reaksjoner og noen ganger er det Bad Gateway som er reaksjonen! Det må nok til en service i påska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel ikke DA lastes for tregheten med 1940 folketellingen i USA, men du har helt rett, det er utrolig tregt enkelte steder på DA også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har vist flere stater, men er sikkert treg den også.

http://1940census.archives.gov/getting-started/'>http://1940census.archives.gov/getting-started/

http://1940census.archives.gov er den sida som eg linka til i fyrste innlegg, og som er den staden folketeljinga vart sleppt. Dette er eit samarbeid mellom NARA og ein privat aktør, som vann konkurransen om å vere vert for sleppet. Ancestry og Familysearch må fyrst få tak i bileta frå NARA før dei kan visast hos dei.

Det er framleis lite som virkar på desse sidene, men om ein er heldig kan ein ein sjeldan gong slumpe til å få lasta ned bileta ved å velje "Download" oppe til høgre, og skrive ned "uleselege" Captcha-bokstavar.

post-77-0-05733000-1333402145_thumb.jpg

Det er nok noe galt med serverne til DA for tiden, det er nok det som gjør at det er tregt, en må vente i det vide og brede på reaksjoner og noen ganger er det Bad Gateway som er reaksjonen! Det må nok til en service i påska!

Ja, det kan sjå ut som om også Digitalarkivet har sine problem. Det går utruleg treigt, om enn ikkje fullt så gale som med den amerikanske folketeljinga. Nokon bør få skikk på den dårlege gatewayen før påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel ikke DA lastes for tregheten med 1940 folketellingen i USA, men du har helt rett, det er utrolig tregt enkelte steder på DA også.

Det er vel egentlig en kombinasjon, og i tillegg er det vel mange over hele verden som vil inn på disse tellingene ved åpningen, men det går seg vel til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Noen som vet hvordan man skal lete i denne tellingen? Jeg har en Bernhard Flaa og kone Violette i 1930 census i Minneapolis, ward 13, block 119. Er inndelingene de samme i 1940? Jeg har kikket litt på Minneapolis, men det virker så rotete med blocks, ser ut som noen står flere ganger, men det er vel bare jeg som ikke skjønner systemet. Noen som gidder å hjelpe meg med å finne disse? Dvs. sjekke om de bor på samme sted, ikke lete i hele tellingen. ;)

Fant veiadressen: 728 14th av S E Minneapolis (adressebok fra 1940)

post-1339-0-58853700-1336391648_thumb.jpg

post-1339-0-78745000-1336391934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Leif Erik! Men hvordan gikk du fram? Ser at dette er en helt annen "ward" og her bor han visst med sin søsters familie. Da antar jeg kanskje at det ikke ble noen barn med Violette. Og så ser det ut som det står at han er "single"? Det riktige skulle vel vært enten divorced eller enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det gikk an å søke på gate, men jeg fant liksom ikke ut helt hvor det var, så ut som det kunne være flere. Practice makes perfect regner jeg med... OK, nå ser jeg at det er en annen side enn den jeg prøvde. Skal lagre den og se om jeg får orden på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg ikke fikk til. Fant er par gater som så ut som de hadde samme navn. Blir vel bedre kjent med systemet etter hvert. Foreløpig er alt USA som gresk for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider