Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Askevold, Sogn og Fjordane, 1809

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Ingeborg Pedersdatter (Askevold) som er 57 år i ft1865 og finner ingen i 1808, men denne i 1809 er kanskje den riktige. Navnet på foreldrene er vanskelig, og jeg trenger tydehjelp. Se 13. jul. 1809 lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men jeg tror navnet burde være noe annet, se konfirmasjonen (som jeg fant akkurat nå), lenke nr. 62. Peder K..... og Dorte Gertsdatter (Askevold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osen (hvis det er tydet rett) må vel eventuelt være navnet på oppholdsstedet i 1809. Men vi er enig i at fornavnene er Peder og Dorthe? Det står skriblet noe over morens navn i Ingeborg's dåp i 1809. Om det tilhører "din" dåp eller innførselen over vet jeg ikke; og ikke klarer jeg og tyde det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osen (hvis det er tydet rett) må vel eventuelt være navnet på oppholdsstedet i 1809. Men vi er enig i at fornavnene er Peder og Dorthe? Det står skriblet noe over morens navn i Ingeborg's dåp i 1809. Om det tilhører "din" dåp eller innførselen over vet jeg ikke; og ikke klarer jeg og tyde det heller.

Takk for det.

Nå fant jeg Dortes foreldre og da gikk resten lett. Hun er datter av Gjert Pedersen og Ingeborg Mosisdatter (ft1801) og Dorte sees i ft1801 som gift med ett barn, men mannen mangler. Han finner jeg som matros og heter Peder Herlufsen. Det var litt komplisert når foreldrene ikke bodde sammen i ft1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan etternamnet vere Øren?

Det er kanskje riktig, men er det noen som kjenner til stedsnavnene der som kan bekrefte eksistensen av "Øren" eller "Osen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Gunnar. Det er dessuten en av fadderne som har samme gårdsnavn. Jeg er ikke lokalkjent, men hva med å se på gårdsnavn i FT 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider