Gå til innhold
Arkivverket

Per Vilmer Bergman f. i Kopparbergs län - men hva mer?

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Her har du Per Wilmer Bergman i 1900 tellingen i Sverige. Da får du jo hans foreldre her og:

Om personen

Namn: Per Willmer

Hemförsamling: Garpenberg Kopparbergs län

Hemort: Tallbo

Kontrakt: Hedemora

Län: Kopparberg

Födelseår: 1897

Födelseförsamling: Garpenberg Kopparbergs län

Civilstånd: Ogift (O)

Kön: Man

Familjeställning: s.

Famstkod: Barn (B)

Familj nr: 1

Om hushållet

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

Per Bergman, f. 1870 i Leksand Kopparbergs län, Murare

Selma Sofia Lundqvist, f. 1879 i Garpenberg Kopparbergs län

Per Willmer, f. 1897 i Garpenberg Kopparbergs län

Emil Verner, f. 1899 i Garpenberg Kopparbergs län

Han emigrer til Norge i 1920. Her fra emibas:

Post 13805

Bergman, Per Wilmer

Fabriksarbetare (ogift man)

f. 19/9 1897 i Garpenberg, Kopparbergs län (Dalarna)

Utvandrad 4/8 1920

från Grycksbo Bruk, Stora Kopparberg 'land', Kopparbergs län (Dalarna)

till Norge

Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Stora Kopparberg lfs AIIb:5, s. 380

Emibas emigrationsakt: Stora Kopparberg 'land' W 1920 002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Har du allerede disse kildene? Jeg har lest at praktisk talt alle kilder koster penger i Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer. Det meste av svenske kilder koster penger. Det er lite fritt tilgjengelig.

Jeg har abbonnementer et par steder og da har jeg kirkebøker, husforhør, boupptekninger, folketellinger + en del mer i abbonnementene. Noen cd'er med div programmer har jeg også, bl.a Emibas/Emigranten og noe mer.

Jeg bruker gjerne dette på fler enn meg selv når jeg først har det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne dette på fler enn meg selv når jeg først har det. Hilsen Anne Lene

Det er pent gjort. Takk igjen!

De svenskene jeg har forhørt meg om her i det siste er ikke mine egne aner, men var gift med (fjerne) slektninger av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer. Det meste av svenske kilder koster penger. Det er lite fritt tilgjengelig.

Jeg har abbonnementer et par steder og da har jeg kirkebøker, husforhør, boupptekninger, folketellinger + en del mer i abbonnementene. Noen cd'er med div programmer har jeg også, bl.a Emibas/Emigranten og noe mer.

Dumt spørsmål, men hvem er det som drifter betalings-tjenestene i Sverige, er det det offentlige eller er det private?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen dumme spørsmål. Offentlig/privat er vel både og. Det er 3 steder som tilbyr abbonnementer. Og man skal være klar over at det er forskjellig hva som inngår i de forskjellige abbonnementer. De 3 stedene er:

http://www.svar.ra.se/ Svar er det svenske Riksarkivet, så det er vel kanskje offentlig. De to andre er vel private: http://www.arkivdigital.se/produkter/adonline og http://www.genline.se/

Jeg skal ikke komme med noen anbefaling på hva man bør (etter min mening) velge, for det skal man vel ikke her. Da kan du evt sende meg en mail på alenehagen@hotmail.com.

Det jeg kan si det er at studer de enkelte steder hva som inngår i abbonnementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldige her til lands mht. offentlig sponsing av hobbyen vår! La oss håpe at det varer, for det er ingen selvfølge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Anne Lene for redegjøringen om svenske kilder, jeg har ikke selv behov for å tinge slike abonnement, men det var bare litt artig å vite likevel :)

Enig med Svein Arnolf, vi er heldig her i landet som får tilgang til kilder over skatteseddelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider