Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Bygdebok for Fitjar, Hordaland Bind II

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til et oppslag i bind I av Bygdebok for Fitjar. Jeg er interessert i opplysninger som evt. kan knytte Endre Sjursen 1746-1816 og kona Marithe Torbjørnsdtr. til gården. Og om de er nevnt der, hva bygdebokforfatteren i så fall skriver om familien.

Jeg ser ved et par at barnedåpene/konfirmasjon at det er nevnt et bruk som heter Stue/Stuetrædet. Jeg vet ikke om dette er et bruk under Lande, men ser at de to stedsnavnene er brukt om hverandre i forskjellige hendelser knyttet til denne familien. Jeg er eventuelt også interessert i om der skulle være nevnt noe om Marithes foreldre der, Torbjørn Torstensen og Anne Johannesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuetreet er en husmannsplass under Stuva på Stord. Der er det nevnt en Endre fra 1779.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Her er søster til Marita Torbjørnsdtr. gift også hun med Landa på Fjelberg. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FJBV1739&gardpostnr=162&merk=162#ovre

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen før den forsvinner over på side 2, i håp om at noen kan gjøre et oppslag for meg å sjekke gården Lande på Fitjar. Er nevnte familie omtalt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre og Maritte i 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=f1801&gardpostnr=35478&personpostnr=517511&merk=517511#ovre

Skal ikkje sei at eg veit, men synes det ser ut som at Landa/Lande kan vera på Fjellberg ikkje Fitjar, slik også Johan Arthur ymtar frampå om.

Eg har sette etter i Fitjarboka II under garden Landa, men der ingen Endre Sjursen, men han kan gjerne ha vore der/stamma derifrå for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for at du sjekket Mariann. Jeg er klar over at de oppholdt seg på Almås i 1801. Men jeg blir ikke helt klok på databasene for Stord som ligger her på Digitalarkivet.Alle dem jeg nevner her i dette innlegget hadde en far som het Endre.

Johanne født på Lande i 1760. En Johanne ble konfirmert på Lande i 1786, 23 år gammel, og en Johanne døde på Lande i 1797 , 34 år gammel. Hun er vel identisk med den som ble konfirmert i 1786.

Lars født 1763 påLande, konfirmert samme sted 1784, 21 år gammel

Johannes født 1769 på Lande død samme sted 1770

Mons født 1772 på Lande, konfirmert samme sted 1793, 19 år gammel

Barbro født på Stue 1779, konfirmert på Sagvåg 1794 og død på Sagvåg 1798, 19 år gammel

Siur konfirmert 1790 på Stue 19 år gammel (født 1771)

Anne født på Stue 1784 ikke funnet konfirmert i databasen som stopper 1802

Torbjørn født på Stue 1786, ikke funnet konfirmert innen 1802.

Spørsmålet er om alle disse er barn av Endre Sjursen og Marithe Torbjørnsdtr.

Det som trolig er foreldrene til Marithe, Torbjørn Torstensen og Anne Johannesdtr. giftet seg i Kvinnherad 1725. Torbjørn døde i 1754 på Lande og det er skifte etter ham samme sted, men likevel var han ikke nevnt i bogdeboka for Fjellberg. Det fikk meg til å begynne å lure på om det var andre gårder med samme navn i området, og det fant jeg altså på Fitjar.Og nettopp på Lande i Fitjar finner jeg i 1801 en Lars Endresen 37 år, som da trolig er identisk med den Lars som jeg har nevnt over født i 1763 og konfirmert i 1784. Dessuten på samme gården finner jeg Mons Endresen 28 år gammel som da trolig er identisk men den Mons som ble født på Lande i 1772 og konfirmert samme sted i 1793.

Jeg syntes det derfor var på sin plass å spørre om det her dreier seg om en Endre på Lande i Fitjar og en annen på Lande i Fjellberg. Om så er tilfelle, må det vel da være Endre Sjursen Lande som også befant seg på Stue, Almås og Sagvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. eg sit her og lurer på om ikkje eg har høyrt at det "før" var ein gard i det som no er Stord kommune, som heitte Landa/Lande, dette kan eg prøva å sjekka opp i, men det blir ikkje idag.

Det er jo faktisk eit turområde i det området eg tenkjer på, som heiter Landåsen (dette var det mannen min som sa nett no, eg kom ikkje på det :-)!!

Lars og Mons som du har funne, er sønene til Endre Larsen Landa f.1730-1798.

Han hadde også (iflg.bb)Johannes (lurar på om det er feil i bb?) f.1760-1796

Johannes f.1769-1770

Mons f.1772-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen Mariann. Da kan jeg i alle fall fjerne noen av diss Endre barna. Og det er nesten like viktig. Det blir jo ikke helt enkelt når man fjerner etternavn på folk og erstatter dem med gårdsnavn. I alle fall ikke når der også finnes flere gårder i området med samme navn. Men da begynner jeg å få oversikt over barna til Endre Sjursen og Marite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. eg sit her og lurer på om ikkje eg har høyrt at det "før" var ein gard i det som no er Stord kommune, som heitte Landa/Lande, dette kan eg prøva å sjekka opp i, men det blir ikkje idag.

Det er jo faktisk eit turområde i det området eg tenkjer på, som heiter Landåsen (dette var det mannen min som sa nett no, eg kom ikkje på det :-)!!

Lars og Mons som du har funne, er sønene til Endre Larsen Landa f.1730-1798.

Han hadde også (iflg.bb)Johannes (lurar på om det er feil i bb?) f.1760-1796

Johannes f.1769-1770

Mons f.1772-

Det er til saman fire Lande-gardar i Sunnhordland: Lande i Eid sokn i Fjellberg (no Kvinnherad), Lande i sjølve Kvinnherad, Landa i Fitjar på Stord-øya, og Lande i Tysnes sokn på Tysnes.

http://digitalarkive...se&filnamn=rygh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje og takk for innspillet ditt. Her er det nok å ta av skjønner jeg, og når grensene mellom de ulike kirkesognene også forandret seg, så er det ikke alltid like lett å vite hvor man skal leite. I tillegg flyttet nok folk kanskje mere på seg en man skulle tro på den tiden." Ingen vet hvor haren hopper, ingen vet hvor haren stopper". Slik er det til tider når man skal prøve å nøste i gamle slektsfloker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

"Hmm.. eg sit her og lurer på om ikkje eg har høyrt at det "før" var ein gard i det som no er Stord kommune, som heitte Landa/Lande, dette kan eg prøva å sjekka opp i, men det blir ikkje idag."

Jaha, det var nokon som lova å sjekka, men "ikkje idag".... hadde nesten gløymt heile lovnaden min eg!!

Men no har eg iallfall snakka med ein som kanskje kan hjelpa deg, dersom Endre var frå Stord, vel å merkja!

Men det er ingen Landa/Lande gardar på Stord, så kva Landåsen kjem av, nei det er visst ukjent.

Dette innlegget berre for å visa at eg hadde ikkje gløymt deg, likevel ;-))

Meir fylgjer seinare, når han har sjekka i sine papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikkje vore så dumt å sjekka Lande-gardane i bygdebøkene for høvesvis Tysnes og i sjølve Kvinnherad også, sjå innlegg # 8 i denne tråden. Landa i Fitjar er allereie sjekka ut veit vi, jamfør innlegg # 4 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tlf. frå hjelparen, han har funne ut at Endre var frå Husnes, men kor Lande kom inn i biletet skjøna han ikkje heilt. Du vil få ein "avhandling" med kjeldehenvisning m.m.

Han sender det (han insisterte, bur berre ei mil frå meg, men,men) i posten! Dersom du vil, kan eg scanna det og senda det til deg på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mariann.

Hjertelig takk for hjelpen så langt. Ja, det er de som foretrekker posten fremdeles, selv om andre metoder er langt raskere. Men jeg er svært glad uansett at vedkommende vil bruke tid på dette. Jeg smører meg gjerne med litt mer tålmodighet i påvente av å se hva han har funnet. Om du fortsatt vil ha bryet med det så er min e-post adresse rthors@online.no. Jeg imøteser din mail med stor interesse.

Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider