Gå til innhold
Arkivverket

Emart ( Engebret Johannesen Einunden / Moen ) Johanson emigrerte til USA , hvor ble han av ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Kjære forum , her er en skikkelig nøtt

Johannes Johnsen Biørge Ødegarden født 1787 i Venabygd , han ble 1 juni 1817 gift med Marit Andersdatter Lundbakken , Venabygd . De flyttet senere til Alvdal , når vet jeg ikke . En sønn ble gift i N . Røsta og sønnen Anders tok over i Moen ( Einamo / Egnunden nedre )

Blant barna deres var sønnen Engebret ( EMART ) Johannesen . Han ble født 10 mars 1831 . Dette er all informasjon jeg har om han . Han kan synes å være deres yngste barn .

I BB for Alvdal sår det følgende om Emart Johannesen : han døde ung her i bygda . Dette er feil da man vet at han emigrerte til USA , men når og fra hvor vites ikke ( må vel nødvendigvis være fra Christiania eller kan det være utifra Trondheim ? )

Er det noen USA eksperter som kan hjelpe meg å finne ut når Emart emigrerte , evt. informasjon fra kirkebøker om hans utflytting , hvilken båt og hvor det ble av han i USA , evt. ekteskap og barn

Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han i utflyttingsliste fra Alvdal i 1871 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Alvdal, Ministerialbok nr. 1 (1863-1882), Utflyttede 1871, side 399.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6063&idx_id=6063&uid=ny&idx_side=-399

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112670026.jpg

bosatt på Einunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han i utflyttingsliste fra Alvdal i 1871 Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Alvdal, Ministerialbok nr. 1 (1863-1882), Utflyttede 1871, side 399.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6063&idx_id=6063&uid=ny&idx_side=-399

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112670026.jpg

bosatt på Einunden

Hei Lars tusen takk for svar . Da vet vi ihvertfall med sikkerhet at Emart Johanson emigrerte til USA i Mai / Juni 1871 .

Venter med spenning om noen kan finne flere spor etter Emart

Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har tilgang og mulighet for å søke etter Emart Johanson via Castle Garden eller gjennom Norway Heritage

med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som er blind Bjørn A, men hvor finner du Emart nevnt i Alvdal BB, burde vel finne ham under N. Røsta, men jeg får da ikke auge på`n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som er blind Bjørn A, men hvor finner du Emart nevnt i Alvdal BB, burde vel finne ham under N. Røsta, men jeg får da ikke auge på`n?

Hei Reidar

Du finner Emart Johanson så vidt nevnt under Einamo ( Egnunden nedre ) side 679

vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar

Du finner Emart Johanson så vidt nevnt under Einamo ( Egnunden nedre ) side 679

vennlig hilsen Bjørn

Det gjorde jeg Bjørn, han var jo midt framfor augan, beklager blingsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe og finne dødsfallene til foreldrene til Emart Johanson ( Engebret Johannesen ) som var Johannes Johnsen Biørge Ødegarden født 1787 i Venabygd , han ble 1 juni 1817 gift med Marit Andersdatter Lundbakken , Venabygd . De flyttet senere til Alvdal og døde her .

Hvis man kunne finne dødsfallene deres så kunne det kanskje være en mulighet og finne skifter etter disse to for om mulig at det kunne være en ledetråd i skiftet om hvor Emart ( Engebret ) Johanson befant seg i USA .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det da Bjørn :)

Begynte å bla litt og en av de første jeg snublet borti var vår kjære Zeth Einunden, men du har sikkert vært borti`n før? :)

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Alvdal i Tynset, Klokkerbok nr. 2 (1814-1862), Døde og begravede 1820-1825, side 196-197.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9201&idx_id=9201&uid=ny&idx_side=-104

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603410679.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en tur til sommeren Bjørn, så skal jeg vise deg dagens Einamo (4 km unna), men det er ikke mye å sjå visuelt, i dag er det et jorde som brukes til silo-og rundballeslått, går ut fra at evt.hus er revet lenge før mitt medvit:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskelig å finne i KB for Alvdal disse to Venabygdingene, men ser at det tydeligvis har vært en epidemi med Trondhjemsk halsesyge i bygdene, googlet litt og ser at det er det samme som difteri, men hvorfor fikk den navnet Trondhjemsk halsesyge?

Beklager at jeg sporet litt av temaet ditt Bjørn, men det var bare at jeg har bladd etter disse to du leter etter.

Tror du Annar kan kjenne til disse to?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6063&idx_id=6063&uid=ny&idx_side=-382

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112670009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar takk for at du har bladd litt , men desverre så har jeg bragt deg litt på villspor her . Emart ( Engebret Johanson ) Johannesen sine foreldre : Johannes Jonsen og Marit Andersdatter døde begge to i Venabygd , Ringebu . Henholdsvis 45 og 36 år gamle . De døde begge to i mai måned 1833 med bare 3 uker's mellomrom . og da var deres sønn Emart Johanson kun 2 år gammel . Så da vil det jo ikke være USA spor etter han i skiftet ettersom han var 40 år da han emigrerte .

Dødsfallene til foreldrene :

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ringebu, Klokkerbok nr. 1 (1821-1839), Døde og begravede 1833, side 232-233.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9265&idx_id=9265&uid=ny&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603580546.jpg

Skifte etter noen av hans søsken kunne kanskje gi noen svar hvis man kunne finne dette .

Søsknene til Emart ( Engebret ) var :

- Jon Johannesen Ødegård ( Øygarden ) født 6 august 1817 , det er vel denne Jon som ble gift i N Røsta ( i Alvdal ? ) dødsdata ukjent .

- Anders Johannesen Lundbakken ( konfirmert ved Sæterlien i Venabygd ) født 8 april 1824 og død 19 juli 1877 ved Folløien ( i Alvdal ? ) gift med Brynhild Sjurdsdatter .

- Marit Johannesdatter Sæterlien født 6 oktober 1826 . Dødsdata ukjent .

Av nye opplysninger som har kommet frem fremgår det av et notat at Emart er benevnt som EMORT JOHANNESEN EINUNDEN i ministialboka for Alvdal i forbindelse med hans emigrasjon til USA den 10 mai 1871 .

Den 21 mars 1871 ble det ved en auksjon solgt en gard til ENGEBRET JOHANNESEN EINUNDEN ( dette er EMART ) for 365 Speciedaler, hvilken gard dette var er man ikke helt sikker på , men det er mulig at det var garden Einunden da det også fremgår av et notat at hans svigerinne Brynhild Sjurdsdatter ikke hadde økonomi til og beholde garden . Garden Einunden var også i lokaltalen benevnt som : EGNUNDEN eller MOEN .

Da må jo konklusjonen være slik at Engebret solgte Einunden kort tid før han emigrerte til USA . OG KAN DET VÆRE AT HAN HAR BRUKT NAVNET EINUNDEN ELLER MOEN SOM ETTERNAVN VED SIN EMIGRASJON ???

Noe annet som kanskje kan sette en på sporet av hvor ENGEBRET ( EMART ) bosatte seg i USA er følgende :

Engebret sin bror Anders og kona Brynhild hadde blant annet 3 sønner som emigrerte til USA , dette var :

- Johannes Anderson til USA 30 september 1887 , han slo seg ned i Wilson , St. Croix County i Wisconsin som sagbruksarbeider sammen med andre emigranter fra Alvdal . Johannes skulle bare tjene opp 10.000 daler så skulle han reise hjem til NOrge for å gifte seg . 8 år senere vender han tilbake til NOrge og gifter seg med Marit Torstensdatter Ryen , Grimsbu ( Haugen ) Johannes forandret familienavnet sitt til Haugen .

- Peder Anderson til USA 20 april 1888 . Han slo seg også først ned i Wilson , St. Croix County i Wisconsin . I 1891 flytter han til Medora , Billings County , Nord Dakota . I 1907 flytter de til Pasco , Washington , Franklin County .

- Karl Anderson til USA 21 april 1899 . Han reiser også til Medora , Billings County , Nord Dakota , her ble han gift og bodde her frem til 1913 .

Etter og ha blitt enkemann flytter han og sønnen Bernard til Yakima hvor han arbeider for Northern Pacific Railwys .

Disse 3 er da altså onkelunger til ENGEBRET JOHANNESEN EINUNDEN som jeg ikke finner " snurten " av i emigrasjonslistene fra Oslo og Trondheim . Håper at Amerika spesialistene vil hjelpe når påsken blir ferdig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppklaringen Bjørn, jeg begynte faktisk å lure da jeg ikke fant disse dødsfallene i KB Alvdal.

Når du nevner Folløien så ligger det i Alvdal ja, ligger ved Folldalsveien det også, og kalles gjerne i dagligtale for Mass`an :-)!

En nyrestaurert og fin gard i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar takk for at du har bladd litt , men desverre så har jeg bragt deg litt på villspor her . Emart ( Engebret Johanson ) Johannesen sine foreldre : Johannes Jonsen og Marit Andersdatter døde begge to i Venabygd , Ringebu . Henholdsvis 45 og 36 år gamle . De døde begge to i mai måned 1833 med bare 3 uker's mellomrom . og da var deres sønn Emart Johanson kun 2 år gammel . Så da vil det jo ikke være USA spor etter han i skiftet ettersom han var 40 år da han emigrerte .

Dødsfallene til foreldrene :

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ringebu, Klokkerbok nr. 1 (1821-1839), Døde og begravede 1833, side 232-233.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603580546.jpg

Skifte etter noen av hans søsken kunne kanskje gi noen svar hvis man kunne finne dette .

Søsknene til Emart ( Engebret ) var :

- Jon Johannesen Ødegård ( Øygarden ) født 6 august 1817 , det er vel denne Jon som ble gift i N Røsta ( i Alvdal ? ) dødsdata ukjent .

- Anders Johannesen Lundbakken ( konfirmert ved Sæterlien i Venabygd ) født 8 april 1824 og død 19 juli 1877 ved Folløien ( i Alvdal ? ) gift med Brynhild Sjurdsdatter .

- Marit Johannesdatter Sæterlien født 6 oktober 1826 . Dødsdata ukjent .

Av nye opplysninger som har kommet frem fremgår det av et notat at Emart er benevnt som EMORT JOHANNESEN EINUNDEN i ministialboka for Alvdal i forbindelse med hans emigrasjon til USA den 10 mai 1871 .

Den 21 mars 1871 ble det ved en auksjon solgt en gard til ENGEBRET JOHANNESEN EINUNDEN ( dette er EMART ) for 365 Speciedaler, hvilken gard dette var er man ikke helt sikker på , men det er mulig at det var garden Einunden da det også fremgår av et notat at hans svigerinne Brynhild Sjurdsdatter ikke hadde økonomi til og beholde garden . Garden Einunden var også i lokaltalen benevnt som : EGNUNDEN eller MOEN .

Da må jo konklusjonen være slik at Engebret solgte Einunden kort tid før han emigrerte til USA . OG KAN DET VÆRE AT HAN HAR BRUKT NAVNET EINUNDEN ELLER MOEN SOM ETTERNAVN VED SIN EMIGRASJON ???

Noe annet som kanskje kan sette en på sporet av hvor ENGEBRET ( EMART ) bosatte seg i USA er følgende :

Engebret sin bror Anders og kona Brynhild hadde blant annet 3 sønner som emigrerte til USA , dette var :

- Johannes Anderson til USA 30 september 1887 , han slo seg ned i Wilson , St. Croix County i Wisconsin som sagbruksarbeider sammen med andre emigranter fra Alvdal . Johannes skulle bare tjene opp 10.000 daler så skulle han reise hjem til NOrge for å gifte seg . 8 år senere vender han tilbake til NOrge og gifter seg med Marit Torstensdatter Ryen , Grimsbu ( Haugen ) Johannes forandret familienavnet sitt til Haugen .

- Peder Anderson til USA 20 april 1888 . Han slo seg også først ned i Wilson , St. Croix County i Wisconsin . I 1891 flytter han til Medora , Billings County , Nord Dakota . I 1907 flytter de til Pasco , Washington , Franklin County .

- Karl Anderson til USA 21 april 1899 . Han reiser også til Medora , Billings County , Nord Dakota , her ble han gift og bodde her frem til 1913 .

Etter og ha blitt enkemann flytter han og sønnen Bernard til Yakima hvor han arbeider for Northern Pacific Railwys .

Disse 3 er da altså onkelunger til ENGEBRET JOHANNESEN EINUNDEN som jeg ikke finner " snurten " av i emigrasjonslistene fra Oslo og Trondheim . Håper at Amerika spesialistene vil hjelpe når påsken blir ferdig .

løfter denne jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en kandidat til Emort i emigrantlistene fra Trondheim havn 02.06.1871, se under. Han skrives som "Ingebrigt A. Einaunet". Han er 40 år, med bosted Folldal. Egnund ligger jo helt mot grensa til Folldal. Reisemålet er Black River Falls, Wisconsin, og han reiste med dampskipet "Norway". Billetten kostet 51,66 spd.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=8720&merk=8720#ovre

I kirkeboka står flere registrert utflyttet sammen med Emort i mai 1871; Kirsti Evensdatter Bihaugen, Ane Maria Andersdatter Folshaugmoen og Bersvend Estensen Stormælen. Alle disse emigrerer også fra Trondheim den 02.06.1871.

Mvh

Simon Trøan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kjære Simon , jeg beklager virkelig at jeg ikke har sett dine to siste innlegg , det er derfor at jeg ikke har takket deg . Du har herved funnet Emart sin emigrasjon og reisemål .

Jeg kan ikke få takket deg nok for dette . Jeg hadde nesten skrinlagt Emart da jeg hadde på følelsen at dette kom til å bli komplisert , men all ære til deg nok en gang . Jeg er deg stor takk skyldig Simon .

Da kan jeg bare håpe på god Amerika hjelp for å finne spor etter Emart ( Ingebrigt A. Einaunet ) i USA nærmere bestemt da i Black River Falls i Wisconsin Han er 40 år og reisemålet er Black River Falls, Wisconsin, og han reiste med dampskipet "Norway

Se forøvrig Simon sitt innlegg Nr. 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har vi funnet Engebret i USA , takket være mine Amerikanske venner :

Engebret sin hustru var Marit Pedersdatter født ca. juni 1827 i Norge og hun var datter av Peder Larsen og Mo... Larsdatter . Jeg har ingen anelse om hvor hun kom ifra men hvis noen kan hjelpe meg å finne emigrasjonen hennes fra Norge så skal jeg forsøke å nøste det opp derifra .

Marit Pedersdatter sitt ekteskap med Engebret var hennes andre , hennes barn var fra hennes første ekteskap .

I wonder if this is him? I find on the 1900 census that these are probably step children.

1880 United States Federal Census

Name: Ingber Johnson

Birth Year: abt 1831

Birthplace: Norway

Home in 1880: Northfield, Jackson, Wisconsin

Race: White

Relation to Head of House: Self (Head)

Marital Status: Married

Spouse's Name: Mary Johnson

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Household Members: Name Age

Ingber Johnson 49

Mary Johnson 53

Lars Johnson 15

Jerena Johnson 12

Anton Johnson 9

1900 United States Federal Census

Name: Marit Johnson

Birth Date: Jun 1827

Birthplace: Norway

Home in 1900: Garfield, Jackson, Wisconsin

Immigration Year: 1865

Relation to Head of House: Mother

Marital Status: Widowed

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Occupation: View on Image

Household Members: Name Age

Lewis Larson 35

Marit Johnson 72

Here the are in the 1905 census. In this one Marit is listed with last name Larson. Did she go back to her previous married name or was Larson her maiden name? That transition period from the old naming patterns to what is now used has always caused for mixed up information on a lot of records & confused me.

*Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905

Name: Lewis A Larson

Census Date: 1 Jun 1905

Residence County: Jackson

Residence State: Wisconsin

Locality: Garfield

Birth Location: Norway

Marital Status: Single

Estimated Birth Year: abt 1866

Relation: Head

Mother's Name: Marit Larson

Household Members:

Name Age

Lewis A Larson 39

Marit Larson 77

Ekteskapet deres , Marit sine barn er nok fra et første ekteskap .

This also caught my eye, but I not quite sure... a couple things don't match.

*Wisconsin, Marriages, 1836-1930

groom's name: Engebret Johannessen

bride's name: Marit Pedersdatter

marriage date: 11 Nov 1875

marriage place: Northfield, Jackson, Wisconsin

groom's father's name: Johannes Hanson

groom's mother's name: Marit Andersdatter

bride's father's name: Peder Larson

bride's mother's name: Mo... Larsdatter

indexing project (batch) number: M02588-2

system origin: Wisconsin-EASy

source film number: 1266680

This appears to be him. DOB more or less matches, as does his parents names.

Og Engebret sin død :

*Wisconsin Deaths and Burials, 1835-1968

name: Engebret Johnson

burial place: Jacks., Wis.

death date: 16 Jul 1891

death place: Garfield, Jackson, Wisconsin

birth date: 12 Mar 1830

birthplace: Norway

occupation: Farming

race: White

marital status: Married

spouse's name: Marit