Gå til innhold
Arkivverket

Yrke "Løsgjenger"?

Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Holger Holgersen blir født 11/7 1833.

Min lenke

Hva i all verden er det som står på faren? Synes jeg ser løsgjenger, men det betyr kanskje løsarbeider eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det samme som deg. Har nettopp sett en del på folketellinga i Røros 1865, og da sto det om noen stykker at de forsørget seg ved tigging. Virker som de ikke la fingrene imellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer selvsagt også på hvem han var denne Holger Olsen. Det er greitt med moren Marte Pedersdatter. Hun finner jeg igjen i 1865og da gift med den 15 år yngre husmann Anders Larsen. Sønnen Holger er nå blitt gift og 33 år gammel.

Jeg finner Marte og Anders på samme plassen i 1875, og da ser det ut til at de har Holger sin nest eldste datter som fosterbarn.

Jeg finner en som kan være Holger Olsen i 1865. Ut fra det som står i folketellingen har han en datter før han gifter seg igjen med ny og mye yngre kone. Han bor der også i 1875.

Men kan det være ham da? Løsgjenger i 1833 og gårdeier i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bing.com/search?q=lov%20om%20l%C3%B8sgjengere&PQ=jan%20wik%C3%B8ren&SP=1&QS=HS&SK=&sc=0-18&form=WLETLB&pc=WLEM&QS=n

I dag kalles vel slike at de NAVER. Oppstad nå Åna fengsel ble opprettet for løsgjengere-de ble sendt til "Jæderen" .

Kjente en kar på 50-tallet som var det en kanskje kan kalle en løsarbeider, han ble gjerne engasjert når det var tunge drittjobber som skulle gjøres på gårdene, som møkkjøring med hest osv. dvs. jobber som bonden antagelig grudde seg til sjøl, han var en snill kar, men litt glad i det sterke så han drev og var innom slike hjem her og der som kanskje kalles avrusningsanstalter.

Men en gang husker jeg han fortalte at nå ville de ha ham til Oppstad og for å stable gåsemøkk, etterfulgt av en gapskratt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje løsgjenger ikke er så ille i Skjold? Finner denne i 1865

Løsgjænger, tildels tjener og tildels arbeider for Dagløn hos Folk, paa kvindeligt Arbeide, henhørende til Jordbruget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok litt forskjell på definisjonen løsgjenger og løsarbeider, for en løsgjenger er kanskje litt mer arbeidssky? Eksempelet mitt var en kar med arbeidsvilje og pågangsmot, men det var flaska! En artig replikk han brukte som huskes godt, "den verste perioden i livet er mellom barnetrygden og alderstrygden", mulig alderstrygden begynte ved 70 da dette gullkornet falt :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider